Nowy, przełomowy zespół napędowy – zaprojektowany i zbudowany we własnym zakresie przez Mercedes-Benz – osiąga wzorcową efektywność od akumulatora do kół na poziomie 95%.
VISION EQXX to wizjonerskie studium, które przesuwa granice efektywności – dzięki połączeniu zaawansowanej techniki i pracy zespołowej. Tak powstał dopuszczony do ruchu prototyp oferujący większy zasięg, mniejsze zużycie energii oraz więcej namacalnego luksusu i wygody – a to wszystko przy ograniczonym wpływie na środowisko. VISION EQXX to elektryczny odpowiednik samochodu spalającego 1 litr paliwa na 100 km. Do pokonania 100 km zużywa bowiem mniej niż 10 kWh energii elektrycznej.
Zamiast po prostu zwiększać rozmiar baterii, Mercedes-Benz i zespół HPP opracowali dla VISION EQXX całkowicie nowy zestaw akumulatorów, osiągając niezwykłą gęstość energii wynoszącą bliską 400 Wh/l. Wartość ta umożliwiła stworzenie zestawu akumulatorów o użytkowej pojemności niespełna 100 kWh i wyjątkowo kompaktowych gabarytach.
Układ elektryczny, który zasila wiele urządzeń pomocniczych VISION EQXX, dodatkową energię czerpie ze 117 ogniw słonecznych na dachu. Opracowano je we współpracy z Instytutem Fraunhofera ds. Systemów Energii Słonecznej ISE – największym europejskim instytutem badawczym z dziedziny energii słonecznej. W ciągu jednego dnia dach może zwiększyć zasięg pojazdu na długich trasach nawet o 25 km.
Jedną z największych przeszkód w zakresie efektywności podczas jazdy z wyższymi prędkościami jest opór powietrza. Na jego pokonanie typowy pojazd elektryczny poświęca wtedy prawie 2/3 energii, dlatego VISON EQXX ma ultraniski współczynnik oporu Cd wynoszący 0,17 – co oznacza, że jest bardziej aerodynamiczny niż piłka do futbolu amerykańskiego.
VISION EQXX reprezentuje też nowy, purystyczny styl projektowania wnętrz. Architektura kokpitu skupia się na zaledwie kilku modułach, bez skomplikowanych kształtów, a lekkie wizualnie struktury zintegrowano tu w całkowicie organiczny sposób – w rezultacie tradycyjne elementy wykończeniowe stały się zbędne.
Interfejs użytkownika VISION EQXX przenosi podróżujących w responsywną, inteligentną i opartą na oprogramowaniu przyszłość. Efektowny, intuicyjny w obsłudze, całkowicie zintegrowany wyświetlacz ma przekątną 47,5”. Dzięki rozdzielczości 8K (7680×660 pikseli) pełni funkcję portalu łączącego kierowcę i pasażerów z samochodem oraz światem zewnętrznym.
O luksusowym charakterze kabiny decyduje również szerokie wykorzystanie lekkich, zrównoważonych materiałów i detali inspirowanych produktami organicznymi. Podstawową zasadą był tu maksymalny komfort przy minimalnej wadze, bez korzystania z produktów pochodzenia zwierzęcego. We wnętrzu zastosowano liczne innowacyjne materiały pochodzące od start-upów z całego świata. Na przykład uchwyty drzwi są wykonane z włókna Biosteel® firmy AMsilk. Ta wysokowytrzymała, certyfikowana wegańska tkanina przypominająca jedwab pochodzi od wynalazcy włókien biofabrykowanych (identycznych z naturalnymi). Innym zrównoważonym materiałem zdobiącym wnętrze VISION EQXX jest MyloTM – sprawdzona alternatywa dla wegańskiej skóry, wykonana z grzybni. Posłużyła ona do wykończenia detali foteli. Wykładziny zostały w 100% wyprodukowane z włókna bambusowego – naturalnego surowca, który oferuje niezwykle luksusowy wygląd. Te zrównoważone, innowacyjne materiały mają potencjał, by zastąpić stosowane obecnie produkty ropopochodne i te pochodzenia zwierzęcego.
Nadwozie VISION EQXX stanowi jeden z pierwszych przykładów zastosowań w Mercedes-Benz stali o niskiej emisji CO2, w 100% wyprodukowanej ze złomu, przy użyciu techniki elektrycznego pieca łukowego. Gatunki takiej stali zostały niedawno wprowadzone do produkcyjnych pojazdów z gwiazdą.
Podczas kilku swoich pokazowych długodystansowych podróży program technologiczny VISION EQXX udowodnił, że jest w stanie pokonać 1200 km na jednym ładowaniu (na trasach Sindelfingen–Cassis oraz Untertürkheim–Silverstone). Celem trzeciej podróży z Rijadu do Dubaju była maksymalizacja efektywności we wszystkich obszarach i sprawdzenie wydajności systemu w ekstremalnych warunkach pustynnych, przy upale dochodzącym do 34 stopni Celsjusza – z naciskiem na zaawansowane zarządzanie termiką.
Efekt: VISION EQXX pokazał, że Pustynia Arabska nie stanowi przeszkody w uzyskaniu niezrównanej efektywności energetycznej. Na wymagającej trasie obejmującej ruchliwe ulice miast i otwartą pustynię pionierski samochód testowy wykazał zużycie energii elektrycznej na poziomie 7,4 kWh/100 km (wynik pokładowy bez strat ładowania). W przypadku pojazdu zasilanego benzyną stanowi to odpowiednik zużycia około 0,9 l/100 km. Tym samym VISION EQXX znacznie pobił swój poprzedni rekord, i to w temperaturze otoczenia dochodzącej do 34 stopni Celsjusza. Takie zużycie energii przekłada się na zasięg rzędu 1300 km.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał promocyjny Mercedes Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Nowe technologie
wczoraj 13:22
Nowe technologie
wczoraj 05:00
Nowe technologie
niedziela 16:32
Nowe technologie
niedziela 16:05
Materiał promocyjny
piątek 14:21
Materiał promocyjny
piątek 10:29
Nowe technologie
07.08.2024
Nowe technologie
06.08.2024
Materiał promocyjny
06.08.2024
Nowe technologie
06.08.2024
Nowe technologie
05.08.2024
Nowe technologie
04.08.2024
Nowe technologie
04.08.2024
Nowe technologie
04.08.2024
Nowe technologie
03.08.2024
Nowe technologie
02.08.2024
Nowe technologie
02.08.2024
Materiał promocyjny
02.08.2024
Nowe technologie
30.07.2024
Nowe technologie
30.07.2024
Nowe technologie
30.07.2024
Nowe technologie
29.07.2024
Nowe technologie
28.07.2024
Nowe technologie
28.07.2024
Nowe technologie
27.07.2024
Nowe technologie
27.07.2024
Nowe technologie
25.07.2024
Nowe technologie
24.07.2024
Nowe technologie
24.07.2024
Nowe technologie
24.07.2024
Nowe technologie
23.07.2024
Nowe technologie
22.07.2024
Nowe technologie
22.07.2024
Nowe technologie
21.07.2024
Nowe technologie
21.07.2024
Nowe technologie
21.07.2024
Nowe technologie
21.07.2024
Nowe technologie
20.07.2024
Nowe technologie
20.07.2024
Nowe technologie
20.07.2024
Nowe technologie
19.07.2024
Nowe technologie
19.07.2024
Nowe technologie
19.07.2024
Materiał promocyjny
19.07.2024
Nowe technologie
19.07.2024
Nowe technologie
18.07.2024
Nowe technologie
17.07.2024
Nowe technologie
15.07.2024
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.