Sztuczna inteligencja znacznie obniżyła barierę wejścia w przypadku wielu biznesów. Tworzenie aplikacji mobilnej, sklepu internetowego czy po prostu przygotowanie strony internetowej z naszą usługą jest o wiele szybsze i tańsze. Czasami wystarczy jedynie opłacić konkretne narzędzie (kilkadziesiąt złotych) i poświęcić czas na przygotowanie projektu — będzie to jedyny koszt. Dla przedsiębiorców, którzy na początku często pracują za kilku, pojawienie się AI jest jak spersonalizowany współzałożyciel start-upu.
Jeśli potraktujemy generatywną sztuczną inteligencję jak współzałożyciela start-upu, możemy robić bardzo szybkie postępy. Nie chodzi jednak tylko o stworzenie samego biznesplanu, ale też przygotowywanie konkretnych produktów i usług.
Zacznijmy od tworzenia samej strony internetowej. Jeszcze kilka lat temu trzeba było zlecać takie zadania konkretnej agencji czy freelancerowi. Dziś możemy wpisać, czego potrzebujemy do chatbota AI i odpowiedni kreator przygotuje daną stronę. Później pozostaje kilka poprawek i mniej więcej po godzinie czy dwóch mamy gotowe miejsce w sieci.
Strony stworzymy przy pomocy takich narzędzi jak Wix AI, WebWave CMS czy Divi AI. Jak czytamy w witrynie jednego z kreatorów, pierwsza wersja strony może być gotowa już po trzech minutach. A koszt? Zdecydowanie nie jest to tak drogie, jak zlecanie prac agencji, niemniej trzeba liczyć się z tym, że opłacamy abonament i nie jest to wydatek jednorazowy. Ten wynosi ok. 35 zł/mc.
Samo stworzenie strony to oczywiście nie wszystko. Potrzebny jest także logotyp czy domena. Jeśli chodzi o domenę, tutaj za wiele się nie zmieniło — proces zakładania domen był już maksymalnie uproszczony. Logotyp z kolei może dziś stworzyć dla nas AI. Canva, BrandCrowd czy LogoMaker to tylko przykładowe serwisy umożliwiające tworzenie logotypów. I ponownie: czas wykonania liczony jest w minutach, a ceny są o wiele niższe w porównaniu ze zlecaniem tych prac grafikowi.
Czytaj też: To zdjęcie stworzyła sztuczna inteligencja. Flux generuje obrazy, które są „zbyt prawdziwe”
Sztuczna inteligencja jest obecna już praktycznie wszędzie. Pomoże napisać skomplikowany kod, zrozumieć i podsumować złożone dokumenty prawne, stworzy posty dla social mediów, przygotuje teksty, a nawet pomoże stworzyć siatkę płacową dla pracowników. Rezultat? AI pozwala bardziej efektywnie tworzyć i stawiać pierwsze kroki w biznesie. Możemy przechodzić z jednego punktu do drugiego o wiele szybciej niż jeszcze kilka lat temu.
Załóżmy, że nie chcemy strony internetowej z opisem swoich usług, ale zależy nam na stworzeniu sklepu e-commerce. Shoper czy Hostinger to tylko przykłady miejsc, które pozwalają na łatwe tworzenie sklepów internetowych.
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana do wielu zadań w przypadku e-sklepu. Możemy dodać do witryny chatbota, który będzie odpowiadał na popularne, często zadawane pytania klientów, albo rekomendował konkretne produkty. Stworzymy też treści, np. opisy produktów, korzystając z ChatGPT lub innego modelu AI do edycji tekstów. Przygotujemy także tłumaczenia na inne języki, jeśli zamierzamy obsługiwać klientów z innych krajów.
A co, jeśli chcemy stworzyć aplikację mobilną, która będzie dostępna na platformach iOS i Android? Builder.ai, SwiftSpeed czy Softr to przykłady serwisów pozwalających na tworzenie aplikacji w podejściu no-code. Nie musimy pisać kodu programistycznego — opisujemy za pomocą zwykłego tekstu, co ma robić dana aplikacja, a potem jedynie wprowadzamy poprawki, dodając kolejne komentarze.
Oczywiście aplikacje są bardziej złożone, zwłaszcza jeśli mają korzystać z jakiejś bazy danych, niemniej osoby zdeterminowane, które nie mają budżetu na software house, będą w stanie metodą prób i błędów stworzyć odpowiednie oprogramowanie. Tym bardziej że mogą również korzystać z ChatGPT w roli konsultanta, pytając go o to, co jest potrzebne, jak zaplanować tworzenie aplikacji, czy też jak przygotować dane do przetwarzania w aplikacji mobilnej. Dla chcącego nic trudnego.
Sprawdź też: AI idzie po pracę junior developerów. Programiści stworzyli coś, co może ich zastąpić
Na razie nie ma zbyt wielu danych czy raportów na temat tego, ile start-upów korzysta ze sztucznej inteligencji i czy ta technologia pomaga im szybciej osiągnąć drogę do rentowności. Wykorzystanie generatywnej AI dopiero niedawno stało się obszarem badań dla ekonomistów.
Według roboczego dokumentu opublikowanego w kwietniu przez National Bureau of Economic Research, wykorzystanie AI było wyższe wśród młodych, początkujących firm. Aplikacje takie jak ChatGPT mogą być atrakcyjne dla młodych i małych firm — stwierdzili autorzy dokumentu. Wierzą też, że za sprawą AI wiele firm będzie w stanie szybciej osiągać rentowność, większą skalę oraz będą stabilniejsze. Sztuczna inteligencja dla przedsiębiorcy to możliwość taniego pomnożenia swojej inteligencji i kreatywności. Inaczej mówiąc, jesteśmy w stanie zrobić więcej za mniej.
Czytaj też: Nie chcą podwyżek, nie biorą urlopów, ani L4. Idą po naszą pracę
Finalnie chodzi jednak o to, aby zbudować silną markę. W tym sztuczna inteligencja jest w stanie pomóc, niemniej już tylko częściowo. Logotyp, strona internetowa, aplikacja czy chatbot AI to tylko narzędzia. Jak mawiają eksperci, marka to konkretnie:
W powyższych aspektach sztuczna inteligencja może częściowo pomóc, np. opracować teksty zgodne z wartościami firmy, niemniej są to na ogół rzeczy wymagającego ludzkiego podejścia. W dobie AI może się okazać, że przedsiębiorcy zyskają jednak więcej czasu, by poświęcać go na budowanie marek, a nie produktów. Oby tak było.
Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.