Święta – ile wydamy w tym roku? Prezenty coraz mniej ważne – raport IBRiS

Inflacja w listopadzie wyniosła rdr 4,6 proc.TVN24

Blisko 1576 złotych – tyle przeciętna polska rodzina przeznaczy na tegoroczne świąteczne zakupy, wynika z raportu IBRiS. To więcej niż w ubiegłym roku, ale zarazem mniejsza część tej kwoty zostanie przeznaczona na prezenty.

Według najnowszego badania IBRiS, tegoroczne wydatki świąteczne przeciętnego gospodarstwa domowego wyniosą 1575,95 zł, co oznacza wzrost o około 8 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. To najwyższy wynik w ostatnich pięciu latach, co w opinii autorów raportu może być efektem inflacji, ale także większej gotowości do świątecznych wydatków. W sumie polscy konsumenci wydadzą na święta Bożego Narodzenia 21,9 mld zł.

ZOBACZ TEŻ: „Magiczne” europejskie miasta na święta. Wśród nich jedno z Polski

Jak zauważono w raporcie, chociaż kwota przeznaczana na święta rośnie, zmienia się struktura wydatków. Prezenty są dla respondentów mniej ważne niż kiedyś – w tym roku Polacy przeznaczą na nie 51 proc. budżetu świątecznego, podczas gdy w 2023 roku było to 66 proc. Wynika z tego, że większą część środków pochłaniają inne kategorie, takie jak żywność, dekoracje czy organizacja spotkań rodzinnych.

Z badania wynika też, że coraz częściej odkładamy zakupy na ostatnią chwilę. W tym roku 52 proc. badanych wskazało, że zacznie finalizować świąteczne zakupy w drugiej połowie grudnia, czyli tuż przed świętami. To wyraźny wzrost w porównaniu z 2023 rokiem, kiedy tej odpowiedzi udzieliło 38 proc. Jednocześnie widoczny jest niewielki wzrost grupy osób, które planują wydatki z wyprzedzeniem – zrobienie zakupów już w listopadzie zadeklarowało 14,3 proc. badanych. Rok wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 11 proc. osób.

Większość zakupów spożywczych zostanie zrealizowana w dyskontach, gdzie zakupy ma zamiar zrobić 67,4 proc. badanych. 39,9 proc. respondentów zadeklarowało skorzystanie z oferty hiper- lub supermarketów. Na bazarach chce żywność kupić 33,6 proc., zaś 33,4 wybierze konkretny sklep (nie dyskont czy hiper- lub supermarket). 15,3 proc. planuje zakupić produkty żywnościowe w internecie, a 5,5 proc nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie.

ZOBACZ TEŻ: Paczki dla dzieci i bony. Tak sieci nagradzają pracowników

Najczęściej pod choinką pojawiać się będą kosmetyki, które na prezent ma zamiar kupić 38,5 proc. badanych. Zabawki kupi 33,9 proc. ankietowanych, 30,8 proc. – słodycze, 29,1 proc. – ubrania, a 24,2 proc. sprzęt elektroniczny (tablet, telefon, komputer, konsola). Książki kupi na prezent 21,8 proc. respondentów, 17,5 proc. wyda pieniądze na biżuterię, 10,3 na karty podarunkowe, a 7,8 proc – na gry komputerowe. Z kolei 26,5 proc. respondentów ma zamiar podarować gotówkę. 17,9 proc. badanych nie miało w tej kwestii jeszcze sprecyzowanych planów. Każdy badany mógł zaznaczyć więcej niż jedną kategorię.

Badanie przeprowadzono w dniach 24-25 listopada br. na próbie ogólnopolskiej 1100 osób metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

ZOBACZ TEŻ: Losowanie, „dla każdego coś małego” albo listy życzeń. Jak Polacy kupują prezenty?

Źródło

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *






No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *