Rynek leasingu rośnie o 13 proc. Sukces napędzają klienci

Związek Polskiego Leasingu podsumował trzy kwartały 2024. Przez 9 miesięcy roku firmy leasingowe udzieliły finansowania na zakup aut na kwotę 57 mld zł, co oznacza wzrost o 13 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r. Co stoi za tym sukcesem?

Rynek samochodowy w Polsce nie zwalnia. Stale rośnie zainteresowanie Polaków zakupem nowych aut. Wszystko wskazuje na to, że po bardzo dobrym pod względem liczby rejestracji pojazdów z salonów dealerskich 2023 roku (476 tys. osobówek), w tym roku wynik zostanie poprawiony. W pierwszym półroczu sprzedano o 16 proc. więcej nowych aut niż w porównywalnym czasie rok temu. Wolumen sprzedaży osiągnął już poziom sprzed pandemii – blisko 277 tys. aut na koniec czerwca 2024 r., wobec 278 tys. pojazdów w pierwszym półroczu rekordowego 2019 r.

Eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar szacują, że już w grudniu zostanie przekroczona granica rejestracji pół miliona nowych aut. Koniunkturę na rynku motoryzacyjnym napędzają przede wszystkim klienci korzystający z innych form finansowania niż gotówka. Leasing i wynajem długoterminowy, które jeszcze do niedawna były wybierane głównie przez przedsiębiorców, zyskują na popularności także wśród osób prywatnych.

Jak wynika z podsumowania Związku Polskiego Leasingu, po trzech kwartałach 2024 r. rodzimy rynek leasingu urósł o 13 proc. rok do roku. Przez pierwsze dziewięć miesięcy firmy leasingowe udzieliły finansowania na łączną kwotę blisko 57 mld zł. W pierwszym i drugim kwartale spółki leasingowe zanotowały dwucyfrowy wzrost, a w trzecim jednocyfrowy – 4 proc. Prognozy na ostatnie trzy miesiące roku są jednak optymistyczne – podaje ZPL.

Oczekiwania klienta na pierwszym miejscu

Liderem w finansowaniu samochodów osobowych w Polsce jest Volkswagen Financial Services. Firma dostarcza rozwiązania finansowe dla wszystkich marek samochodowych Grupy Volkswagen (Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, CUPRA, Porsche), oferując usługi związane z zakupem i eksploatacją samochodów (leasing, kredyt, najem) dla klientów indywidualnych i biznesowych. Jej udział w krajowym rynku leasingu i CFM wynosi aktualnie 20,1 proc. VW FS ma już ponad ćwierć miliona klientów w całej Polsce, a w tym roku sprzedał 214 tys. ubezpieczeń. Volkswagen Financial Services jest dziś najbardziej rozpoznawalną marką leasingową na rynku.

Jak osiąga się takie wyniki i jak pozyskuje zaufanie klientów? Jak podkreśla Mikołaj Woźniak, prezes VW FS, nie ma w tym żadnej tajemnej wiedzy. Podstawą jest podejście do konsumentów i wsłuchiwanie się w ich potrzeby. W 2018 r. firma wdrożyła strategię tzw. klientocentryczności, w której klient nie jest wyłącznie obiektem badań, ale to on determinuje, jak powinna wyglądać oferta.

Najważniejszy jest klient. To on wyznacza kierunek działań. Strategia skupienia na kliencie wymagała od nas szeregu zmian, począwszy od tych organizacyjnych aż po wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak digitalizacja procesów. Wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów na każdym etapie oferty, dzięki czemu wiemy, czego oczekują i jak te oczekiwania odpowiednio zaadresować – mówi Mikołaj Woźniak, Prezes Zarządu Volkswagen Financial Services.

96 proc. zadowolonych klientów

Powszechnie utarło się przekonanie, że firmy najwięcej uwagi poświęcają klientom przed podpisaniem umowy. Dla VW FS ważna jest każda część transakcji, także ta związana z samym momentem złożenia podpisu na dokumentach. Firma stara się, by procedura zawarcia umowy (tak finansowej, jak i ubezpieczeniowej) była dopasowana do potrzeb odbiorców. Ich oczekiwania analizowane są podczas badań transakcyjnych, gdzie porównywane są trzy obszary: obsługa klienta, proces oraz dany produkt. Efekt? Wewnętrzne badania VW FS wskazują, że 96 proc. klientów jest zadowolonych z zakupu samochodu z finansowaniem, a 97 proc. z rozpoczęcia umowy ubezpieczeniowej.

– Aktywnie wsłuchujemy się w potrzeby klientów i wdrażamy wnioski otrzymane z badań i rozmów z klientami. Naszym celem jest maksymalne uproszczanie dostępnych procesów. Dzięki prowadzonym badaniom transakcyjnym wiemy np., że klienci preferują hybrydowy sposób podpisywania umów.

Szczegóły oferty chcą omówić bezpośrednio ze sprzedawcą samochodów, lecz wniosek o finansowanie wypełnić zdalnie, w dowolnym miejscu i czasie. Przygotowujemy kolejne nowości, które sprawią, że proces zawierania umowy leasingu lub najmu będzie jeszcze łatwiejszy dla klienta. W tym roku zamierzamy uruchomić możliwość składania wniosku online, a w przyszłym zdalne podpisanie umowy – zapowiada Magdalena Kaca, Dyrektorka Departamentu Zarządzania Klientem i Produktem w VW FS.

Firma zaufanie zaczyna budować dużo wcześniej niż przy przedstawieniu oferty finansowej. Pomagają w tym m.in. liczne i nierzadko wychodzące poza schemat działania marketingowe: reklamy telewizyjne, w mediach społecznościowych oraz kampanie edukacyjne. Przykładowo spot reklamowy „Teraz jest Twój czas” z udziałem zespołu De Mono spodobał się 78 proc. osób, które go obejrzały. Tyle samo badanych stwierdziło, że film pasuje do marki, a niemal 3/4 respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że reklama zachęca do skorzystania z usług Volkswagen Financial Services.

Przepis na udany produkt

Przykładem szczegółowego badania potrzeb klientów przed wprowadzeniem nowego produktu jest opcja NAJMU nowego auta. To propozycja dla osób, które lubią mieć spokój, pełną kontrolę oraz bez stresu użytkować samochód. Tutaj płacimy stałą opłatę miesięczną i korzystamy z auta, a całą resztą zajmuje się dealer. Zanim jednak Volkswagen Financial Services we wrześniu 2022 r. udostępnił to rozwiązanie w swojej ofercie, sprawdził, jakie jest podejście kierowców do czasu zmiany samochodu na nowy. Najczęściej padały odpowiedzi: co 2 lata (26 proc.) oraz co 3 lata (22 proc.). Dodatkowo prawie połowa ankietowanych (46 proc.) przyznała, że byłaby skłonna uiścić opłatę początkową w wysokości 5-10 proc. wartości pojazdu, aby zmniejszyć comiesięczną ratę.

Dokładnie zbadano też, które usługi powinny znaleźć się w NAJMIE, tak by był on interesujący dla klientów. Dla większości osób (58 proc.) było to ubezpieczenie komunikacyjne, a blisko połowa wskazała pakiet przeglądów serwisowych (48 proc.) i Assistance (47 proc.). To nie koniec. Nim finalny produkt trafił do sieci dealerskiej, musiał przejść jeszcze jeden ważny test. Ankietowanych zapytano o chęć skorzystania z usługi. Wynik? 78 proc. respondentów było „na tak”.

– Indywidualne podejście do klienta jako partnera i kluczowej osoby w naszej organizacji dobrze ilustruje sposób, w jaki tworzyliśmy produkt NAJEM dla aut nowych. Od idei jego wdrożenia, poprzez zbadanie i dopasowanie parametrów takich jak wysokość opłaty początkowej zmniejszającej opłatę miesięczną czy postawy klientów wobec wymiany pojazdu na nowy. Wszystkie te elementy były dla nas ważne, kiedy powstawał NAJEM, czyli rozwiązanie, w którym kierowca płaci jedną stałą miesięczną opłatę za użytkowanie samochodu i ma w niej uwzględnione ubezpieczenie, pakiety serwisowe czy Assistance – przyznaje Michał Dyc, Dyrektor Sprzedaży Detalicznej w Volkswagen Financial Services.

I dodaje. – O sukcesie NAJMU świadczy liczba 3874 podpisanych umów. To, na co zwracali nam uwagę klienci, wybierając nasze rozwiązanie, można zawrzeć w czterech punktach: kompleksowość oferty, stałe koszty, forma finansowania niewpływająca na zdolność kredytową, a także „święty spokój”. Kolejnym etapem rozszerzania usługi jest oferowanie NAJMU dla aut używanych, nad czym bardzo intensywnie pracujemy i mamy już pierwsze sukcesy.

Klient jeździ, VW FS bada jego zadowolenie

Volkswagen Financial Services prowadzi również precyzyjny monitoring zadowolenia klientów z obsługi posprzedażowej. Odbywa się on za pośrednictwem badań poszczególnych procesów obsługi, a także szczegółowej analizy negatywnych opinii. Sprawdzane są takie aspekty jak: satysfakcja, zaangażowanie klienta oraz rozwiązanie sprawy przy pierwszym kontakcie. I na tym polu wnioski z badań są dla firmy korzystne – klienci ocenili satysfakcję z obsługi na 4,2 w 5-stopniowej skali.

VW FS doceniany jest też za łatwość, przejrzystość i szybkość zakończenia umowy. 9 na 10 klientów jest zadowolonych z przebiegu procesu. Mało tego, ponad połowa z nich po zakończeniu finansowania posiada w VW FS inne produkty. Warto też dodać, że 87 tys. kierowców po zakończonej umowie wciąż korzysta z ubezpieczenia udostępnionego przez firmę (Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy).

Marka potencjał w trafieniu w oczekiwania jeszcze większej rzeszy klientów dostrzega także w zaangażowaniu w projekty z zakresu CSR. Według zleconego badania aż 89 proc. konsumentów przyznało, że docenia organizacje, które działają na rzecz środowiska. W odpowiedzi VW FS wspólnie z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych zorganizował proekologiczną kampanię „Ty kupujesz polisę online – my sadzimy drzewo”, dzięki której posadzono 27 tys. drzew.

– Jesteśmy liderem w finansowaniu samochodów osobowych. Obsługujemy obecnie 263 tys. klientów, o ponad 90 tys. więcej niż jeszcze 5 lat temu. Nasz sukces opiera się na konsekwentnym dążeniu do doskonałości i dbaniu o to, by klienci byli zadowoleni. Co ważne, wysiłki te podejmujemy wspólnie z naszymi kluczowymi partnerami, czyli Volkswagen Group Polska i dealerami. Dążymy do tego, by każdy mógł z pełnym przekonaniem polecać nasze usługi. Dane pokazują, że wiemy, jak robić to najlepiej – przekonuje Mikołaj Woźniak, Prezes Volkswagen Financial Services.

Więcej informacji o ofercie finansowania Volkswagen Financial Services można znaleźć tutaj.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał reklamowy na zlecenie marki Volkswagen Financial Services Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Aad714bb53572def3c8e8753be5633ae, Biznes Fakty Materiał promocyjny

wczoraj 15:42 54d13102fdc5947b50b75d94dfe661d6, Biznes Fakty Motoryzacja

wczoraj 08:19 Tom Carter, pas 6df7813c95915e95acf598c3d533d546, Biznes Fakty Motoryzacja

czwartek 14:26 izz 168cfadc962f385b68905be6ada9f02a, Biznes Fakty Motoryzacja

czwartek 12:53 Redakcja Content Commerce 32323c9bf1bbcbddd21fe1d23922fe96, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

środa 07:30 Jarosław Horodecki Eb10d405c1a029872f89b3a69fa6c5c4, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

środa 07:15 Jarosław Horodecki Ed504ff98fd0bc695f038789c21be781, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

środa 07:00 Jarosław Horodecki 839a9066c973d554ea5fd1af7344413b, Biznes Fakty Motoryzacja

03.12.2024 PRus 3981b2e774542755da5ae8fdb4f4cb7a, Biznes Fakty Motoryzacja

02.12.2024 Redakcja Content Commerce 8fc5623f6a190a58757efe19390b983e, Biznes Fakty Motoryzacja

01.12.2024 Tom Carter 8104e433b023ed6b1b21e51f0b54c91b, Biznes Fakty Motoryzacja

01.12.2024 Grzegorz Kowalczyk 0efec5d366267608abc4d5bfa82affa0, Biznes Fakty Motoryzacja

29.11.2024 Redakcja Content Commerce 70f876743983dd16ba1ec8dc1dc5d199, Biznes Fakty Motoryzacja

28.11.2024 fmad 63d912810b23aa34098dec8b4ddc066b, Biznes Fakty Motoryzacja

28.11.2024 Tom Carter 2f696e7622d64bb7f77fe72f0558c1c9, Biznes Fakty Motoryzacja

27.11.2024 DS 572452c2ff737f459fac6eb1be23f94d, Biznes Fakty Motoryzacja

26.11.2024 fmad 0488922df480846650b720e1bf546c49, Biznes Fakty Motoryzacja

25.11.2024 DS 2570855bd3ee6eab0976467dadc52b1b, Biznes Fakty Motoryzacja

22.11.2024 izz A5366a00feaf83359d059f7f88f94c95, Biznes Fakty Motoryzacja

21.11.2024 Redakcja Content Commerce 7528d79725efb22487f1f4eb5861319a, Biznes Fakty Motoryzacja

21.11.2024 pas E39102dd0db19bd8c423010a7c552a11, Biznes Fakty Motoryzacja

21.11.2024 nsz 2859257ab0b192d2df56e7b98e84af41, Biznes Fakty Motoryzacja

21.11.2024 Kwan Wei Kevin Tan 5cd9b0b0428c568083454bb0fe5b2e81, Biznes Fakty Motoryzacja

20.11.2024 Redakcja Content Commerce 53e103d82d4333567d8e0d3c295437f9, Biznes Fakty Motoryzacja

20.11.2024 Redakcja Content Commerce E73d450ba836e757f409de6264a70776, Biznes Fakty Materiał promocyjny

20.11.2024 E80e6925483819eba228caf7c85b47a2, Biznes Fakty Motoryzacja

19.11.2024 PRus 4ea6f87cab142b7a65a89d1ef36cbd43, Biznes Fakty Materiał promocyjny

19.11.2024 C05ebe8a438c32e9936396f5b484544c, Biznes Fakty Motoryzacja

18.11.2024 PRus B332ef231ea116254e605bc88052fe90, Biznes Fakty Motoryzacja

18.11.2024 Redakcja Content Commerce 71f3eae5c0820feb45b3e403ec9922f9, Biznes Fakty Motoryzacja

17.11.2024 PRus 3002fcb1fe95724aaa032ea6280069d9, Biznes Fakty Motoryzacja

15.11.2024 Redakcja Content Commerce 5022606fdbb9b08ea6d36a149a48bce5, Biznes Fakty Motoryzacja

15.11.2024 Grace Eliza Goodwin C453cac12b5c0b4d46c868d3f861e9b7, Biznes Fakty Motoryzacja

14.11.2024 Tom Carter 86822342c5a4d5c13575931191585428, Biznes Fakty Motoryzacja

13.11.2024 PRus D6ba804f7bf250346613ca5657f25b4e, Biznes Fakty Motoryzacja

13.11.2024 PRus Aa8da6bd5c87ceea43c4d3a43c7094c5, Biznes Fakty Motoryzacja

13.11.2024 DS 1ebdd6ec2bbca972a37fdd26ee946a7d, Biznes Fakty Materiał promocyjny

13.11.2024 1222dfe7490101c1543052cc4763c044, Biznes Fakty Motoryzacja

13.11.2024 Aditi Bharade D4e8a677a3e795d453a0640b87ad50ae, Biznes Fakty Motoryzacja

12.11.2024 PRus Aa8e9d6cd0b5f04726a8c07f4acb1fbd, Biznes Fakty Motoryzacja

12.11.2024 Redakcja Content Commerce B99bc61207c2b9cfe4572df0d3137afa, Biznes Fakty Motoryzacja

08.11.2024 pas 15d7243f0361463ff3b3d04797b20b1a, Biznes Fakty Motoryzacja

07.11.2024 DS 856402422e6267a4770bd1dcafde056b, Biznes Fakty Motoryzacja

05.11.2024 Redakcja Content Commerce 8852db6efad30150661146d2bff8e188, Biznes Fakty Motoryzacja

05.11.2024 nsz 8fdac866cb8aeeff871e689a5cda7345, Biznes Fakty Motoryzacja

05.11.2024 Redakcja Content Commerce 99215177a901fb2aa943653d0c9e6c2b, Biznes Fakty Motoryzacja

03.11.2024 Tom Carter, pas 206611bcfc6fd2f0bcfa51d9d7465865, Biznes Fakty Motoryzacja

31.10.2024 Redakcja Content Commerce E8a8c310850cd9a4d7c98fae4b2d3159, Biznes Fakty Motoryzacja

30.10.2024 Redakcja Content Commerce

Źródło

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *






No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *