More Than Print – 20 lat mądrego drukowania z Colours Factory

Współczesny świat jest mocno zdigitalizowany w niemal każdym obszarze. Wydawać by się mogło, że branża drukarska i poligraficzna z czasem odejdzie w niepamięć. Nic bardziej mylnego – bo choć rzeczywiście mnóstwo procesów przeniosło się do świata wirtualnego, to druk nadal jest nam niezbędny.

Głównymi klientami branży poligraficznej są oczywiście firmy, które produkują najróżniejszego typu materiały reklamowe i promocyjne. Jak w drugim ćwierćwieczu XXI wieku zarządzać spółką z branży drukarskiej, aby przynosiła ona zyski i spełniała coraz bardziej specyficzne wymagania klientów?

Jednym z aspektów człowieczeństwa jest fizyczność. Dopóki nasze mózgi nie zostaną zgrane na dysk twardy i umieszczone w chmurze danych zlokalizowanej gdzieś w odmętach Drogi Mlecznej (a na to raczej szybko się nie zanosi), będziemy mieć naturalną słabość do produktów, których możemy dotknąć. To dlatego branża drukarska jest jeszcze daleka od poddania się dyktatowi cyfryzacji. Książka, oferta produktowa, katalog, ulotka – każdy z tych przedmiotów można z łatwością przesłać klientowi w pdf czy w innym formacie – a jednak zdecydowana większość użytkowników nadal preferuje zapełnianie domowych biblioteczek fizycznymi książkami czy wybieranie pizzy na dzisiejszy wieczór z ulotki przyczepionej do lodówki magnesem. Zmieniają się jednak nasze preferencje – oczekujemy produktów oryginalnych, pięknych, niepowtarzalnych, zaprojektowanych i wydrukowanych z precyzją, smakiem i rozmachem.

Kliknij i posłuchaj podcastu z cyklu BUSINESS EXPERTS CONTENT:

– Lubimy, gdy przedmioty dają nam satysfakcję nie tylko optyczną, ale też haptyczną i olfaktoryczną. Lubimy poczuć daną rzecz w dłoni, wyczuć pod palcami teksturę papieru i druku a nawet ją powąchać. Właśnie dlatego, że żyjemy w zdigitalizowanym świecie, druk jest dla nas tym bardziej ważny. Towarzyszy on ludzkości od setek lat. Jego fizyczność podkreśla ważność przesłania. W nawale informacji płynących z internetu przedstawienie klientowi wydrukowanej oferty, katalogu czy ulotki, jest wyrazem szacunku i wyróżnikiem. Na dodatek dane online bywają ulotne – strona się odświeża i mobilna reklama znika nam z oczu. Tymczasem druk może nam towarzyszyć stale i czekać, aż będziemy mieli czas do niego zajrzeć – dzieli się swoimi spostrzeżeniami Marek Kruszka, Dyrektor ds. produkcji i rozwoju Colours Factory, od blisko 20 lat związany z branżą drukarską i poligraficzną, z czego od 15 lat z Colours Factory. Na co dzień Marek Kruszka koordynuje pracę ponad 400 pracowników produkcji: działu druku, introligatorni, technologii, planowania i utrzymania ruchu.

Druk można zatem obecnie uznawać za produkt dostępny a jednocześnie wyjątkowo elegancki i estetyczny – zwłaszcza jeśli obejmuje on różnego rodzaju uszlachetnienia (np. wypukłości, specjalne lakiery, bogata paleta kolorów obejmujących metaliczne, srebrne czy złote), które są oferowane przez wysokiej klasy drukarnie. Wyrafinowany przedmiot, trafiający wprost do rąk klienta, stanowi spory kontrast do szybkiego przekazu online.

Wymagania klientów mocno wpłynęły na sposób funkcjonowania drukarń. W Colours Factory znacząco poprawiła się m.in. prędkość – czyli czas, jaki upływa od złożenia zamówienia do momentu dostarczenia klientowi gotowego produktu. Już 80% produkcji wykonywane jest w ciągu zaledwie 24 godzin. Dzięki temu druk może stać się konkurencyjną alternatywą dla treści cyfrowych, którym niemal nie ustępuje pod względem tempa docierania do odbiorcy.

Ogromny nacisk Colours Factory kładzie na ekologię. Użytkowane w procesie produkcyjnym surowce pochodzą w dużej mierze z recyklingu. To istotne, ponieważ miesięcznie firma zużywa średnio 1600 ton papieru. Z kolei makulatura powstająca w spółce jest przekazywana do recyklingu – a więc zgodnie z założeniami zielonej polityki 3R (Reduce, Reuse, Recycle). Dzięki nowoczesnemu parkowi maszynowemu poszczególne procesy są również bardziej energooszczędne – a w Colours Factory pracuje 10 wyspecjalizowanych maszyn (6 offestowych i 4 cyfrowe) oraz 36 agregatów drukujących. Na 3 halach produkcyjnych dochodzi do ponad 100 różnorodnych procesów. Zwłaszcza postęp w druku cyfrowym przekłada się na oszczędność papieru – każdy zadrukowany arkusz jest już gotowy do użytku, nie ma potrzeby wykonywania wydruków próbnych czy zużywania papieru do kalibracji maszyny. O postępowaniu minimalizującym wpływ na środowisko dba się również w hali magazynowej i spedycyjnej.

Jako klienci rzadko zastanawiamy się, co ma miejsce pomiędzy złożeniem zamówienia a otrzymaniem przesyłki z drukarni. Tymczasem proces ten jest złożony i fascynujący. W zależności od specyfiki produktu, do jego powstania może być potrzebnych nawet do 20 różnorodnych procesów technologicznych. Początek jest zawsze taki sam: to kontakt z klientem.

– Niezależnie od tego, czy zamówienie wpłynęło do nas internetowo czy przez standardowy kanał handlowy, kluczowe jest dla nas precyzyjne zdefiniowanie potrzeb i oczekiwań klienta. Pozwala to uniknąć nieporozumień wynikających choćby z nieznajomości branży – w końcu klient nie musi się na tym znać – tłumaczy Marek Kruszka.

Następnie zamówienie trafia do działów technologicznych i planowania. Kolejny etap to sam druk. Tuż po nim następują procesy introligatorskie (czyli m.in. klejenie czy szycie). Bardzo ważnym elementem jest zabezpieczenie gotowego produktu do wysyłki – czasami paczka przechodzi przez kilkanaście par rąk, zanim trafi do odbiorcy, dlatego musi być odporna na wszelkie zdarzenia.

Aby zachować wysoką efektywność a jednocześnie zadowolenie klienta, Colours Factory przykłada wagę do weryfikacji jakości wydruków oraz do skrupulatnego planowania produkcji, minimalizującego czas realizacji zamówienia. Ogromne znaczenie ma nowoczesny park maszynowy, stanowiący wsparcie dla drukarza. Jednocześnie istotny jest czynnik ludzki – to właśnie drukarz ma ostatnie słowo, jeśli chodzi o podejmowanie szeregu decyzji czy opiniowanie jakości danej partii. Miarą efektywności jest również oczywiście ilość zleceń wykonanych w ciągu dnia roboczego. Obecnie w Colours Factory jest to ok. 3000 zamówień.

Rok 2025 jest dla Colours Factory szczególny – spółka obchodzi 20-lecie istnienia. W tym czasie miało miejsce kilka wydarzeń, jakie można uznać za kamienie milowe i gamechangery w działalności firmy. Pierwszym z nich było otwarcie się 12 lat temu na druk internetowy, co pozwoliło dotrzeć do zupełnie nowej grupy klientów. Marka drukomat.pl cieszy się ogromną popularnością. Oferowane w jej ramach usługi są łatwo dostępne, atrakcyjne cenowo a składanie zamówienia jest intuicyjne i proste.

W tym samym czasie została też podjęta decyzja o rozszerzeniu oferty o druk cyfrowy, która z czasem również okazała się strzałem w dziesiątkę. Udało się przekonać odbiorców, że zamawianie wydruków przez internet jest łatwe i szybkie a druk cyfrowy nie tylko ma tę samą, wysoką jakość jak offset, ale też daje znacznie większe możliwości małym firmom czy nawet osobom prywatnym, potrzebującym niewielkich ilości materiałów.

W ramach jubileuszu firma Colours Factory zainicjowała wyjątkową kampanię More Than Print – drukuj to, co ważne. Jej zadaniem jest łączenie dwóch światów – naturalnego dla ludzkości świata offline oraz świata online, będącego nieuniknionym i najczęściej jednak pozytywnym efektem rozwoju technologicznego. Kampania ma na celu przywrócenie należnego miejsca marginalizowanej w reklamowym mainstreamie poligrafii i oddanie należnych honorów wszystkim osobom, dzięki którym mogą powstawać piękne, wartościowe, spersonalizowane wydruki. Colours Factory zwraca uwagę również na odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego i dążenie do zrównoważonego rozwoju.

– Z perspektywy osoby od 20 lat związanych z branżą, muszę powiedzieć, że najciekawszy jest dla mnie fakt, iż sam druk w ciągu tych dekad nie uległ zmianie. Najwyższej jakości druk offsetowy oraz współczesny druk cyfrowy – są równie atrakcyjne wizualnie. Największa zmiana jest natomiast dostrzegalna w samym procesie pracy nad wykonaniem zamówienia, który jest dziś znacznie krótszy – a zatem wpisuje się w potrzeby współczesnego klienta. 20 lat temu było nie do pomyślenia, aby zamówiony dziś produkt jutro wylądował na naszym biurku – przygotowanie maszyn, prędkość samego druku i procesów introligatorskich – uległy zdecydowanemu przyspieszeniu. Dodatkowo dzięki wynalazkowi druku cyfrowego możemy oferować klientowi produkty już od jednej sztuki, otwierając zupełnie nowe, szerokie możliwości. Zwiększamy swoją elastyczność i docieramy do nowej grupy klientów, łącznie z osobami fizycznymi, potrzebującymi np. plakatu czy książki jako prezent na urodziny dla najbliższych. Dodatkowo produkt drukowany w setkach czy tysiącach sztuk możemy później personalizować. Aby sprostać tym wszystkim wyzwaniom i być stale na bieżąco z nowościami, trzeba być pasjonatem – kreatywnym specjalistą wielu dziedzin. To dlatego tak istotny jest wspaniały zespół, z którym pracujemy – gotowy na wyzwania, chętny do działania i do nauki, profesjonalny i entuzjastyczny – podkreśla Marek Kruszka.

W planach na przyszłość Colours Factory, ważne miejsce zajmie z pewnością dalsza digitalizacja oraz rozwój w zakresie uszlachetniania i wykańczania produktów. Ważnym aspektem jest kontynuacja otwierania się na klienta internetowego, aby z łatwością mógł on nie tylko złożyć zamówienie, ale też personalizować produkt, jak również otrzymać go w jak najszybszym czasie. Istotny jest również aspekt ekologiczny, czyli minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne: wykorzystanie surowców z recyklingu, minimalizowanie strat, optymalizacja zużycia energii. Celem Colours Factory jest również przekonanie odbiorców, iż w dobie ulotnych treści wirtualnych druk stanowi solidny nośnik reklamy, świadczący o szacunku tak do klienta, jak i do prezentowanych treści.

Marta Nowak – StadlerMedia.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

F9769f436f9f98dc7c706d876d0bf929, Biznes Fakty Technologie

środa 14:17 Redakcja Content Commerce 17c3293a5159f814e0d2a121d3815eed, Biznes Fakty Technologie

środa 12:16 Redakcja Content Commerce Eff098172e2e92105d7ed5acfc2b8afe, Biznes Fakty Technologie

środa 11:53 C818fa5a476bb2cd854fcec01521fb12, Biznes Fakty Technologie

środa 11:47 fmad 1bbf2fe1f9591b31308389f90b009c97, Biznes Fakty Technologie

wtorek 14:31 Redakcja Content Commerce 851e9a9fb391c7f7ac0fc53160125a3e, Biznes Fakty Technologie

wtorek 13:42 Redakcja Content Commerce Db993d728bb18deda67eff0d5b1beb6d, Biznes Fakty Technologie

poniedziałek 16:04 Redakcja Content Commerce E6df1b0a93c05d32aa81028b31a22ed7, Biznes Fakty Technologie

poniedziałek 14:08 Redakcja Content Commerce Bb5fa7d4e77fdfff002cad0ec94acf57, Biznes Fakty Technologie

24.01.2025 Redakcja Content Commerce 9fdeae913ec2544d6026b0570b16441d, Biznes Fakty Technologie

24.01.2025 Redakcja Content Commerce 60b9d6be60a7900ee62bb879afcce306, Biznes Fakty Technologie

24.01.2025 Ann, izz 6a8903edabd27769be1f878f1458205d, Biznes Fakty Technologie

24.01.2025 REN Bd45d81e92dd2b5183b37b848fce07f5, Biznes Fakty Technologie

23.01.2025 Redakcja Content Commerce Bf69a109349f53613aa2895c11079075, Biznes Fakty Technologie

21.01.2025 izz 3ea0ca55f71ea26ea4ab3e2f5929c23f, Biznes Fakty Technologie

21.01.2025 Redakcja Content Commerce Ee7df7de81a95c633377ffe701f8da57, Biznes Fakty Technologie

21.01.2025 Redakcja Content Commerce B511416250653f390f2a7e8af12c60c7, Biznes Fakty Materiał promocyjny

20.01.2025 0500446ea3ae33e0703cffee6f3cef90, Biznes Fakty Technologie

20.01.2025 Redakcja Content Commerce 369655e5285daf04412fba05b9042621, Biznes Fakty Materiał promocyjny

20.01.2025 2437fadf81967dbcd1202f0ffa94af8a, Biznes Fakty Technologie

18.01.2025 REN F30726f19166028c20ac05b98f19d230, Biznes Fakty Technologie

18.01.2025 REN E4e61eeaeb8d9a69995a59d995e78cc4, Biznes Fakty Technologie

17.01.2025 izz 0d191c8f0eb342636042062ca07aee7b, Biznes Fakty Technologie

16.01.2025 Redakcja Content Commerce 6444bb834a3a6a0da100dfbb17d8ffe2, Biznes Fakty Technologie

16.01.2025 Redakcja Content Commerce 44ccc8e3744ff0f9b8edfed7a20f2f53, Biznes Fakty Technologie

16.01.2025 fw A263824b128a68e9d02fbb1d4a0293a4, Biznes Fakty Materiał promocyjny

15.01.2025 0fe160693cfc16b5986c3ee2f710c03b, Biznes Fakty Technologie

14.01.2025 Redakcja Content Commerce Fc4bbb7c6b08f46de9609088c1453ac4, Biznes Fakty Technologie

14.01.2025 izz A39f8c4877268d6ee809a35fcbb7b9f3, Biznes Fakty Technologie

13.01.2025 Redakcja Content Commerce Dac9282f89e9093c57b0194b897ec2f9, Biznes Fakty Materiał promocyjny

13.01.2025 579fe433e31e5a7381a9af3a4c0e1552, Biznes Fakty Materiał promocyjny

13.01.2025 0b833ef61a83c53dfb895734c6fe3915, Biznes Fakty Technologie

10.01.2025 Af0ea69f2c424a592920f67e4dd07de0, Biznes Fakty Technologie

10.01.2025 Redakcja Content Commerce 238d215e645735d93dc524f879a4143a, Biznes Fakty Technologie

09.01.2025 Redakcja Content Commerce A466f41b7bd916e44288b91b1b53f46d, Biznes Fakty Technologie

09.01.2025 Redakcja Content Commerce 1bc1586cf7e877662dc9e512273a31dd, Biznes Fakty Technologie

08.01.2025 Redakcja Content Commerce B2f4a587ae5e021d0ba1c9d263b3dd57, Biznes Fakty Materiał promocyjny

06.01.2025 Fc85766dbc8ca067bf0515531144bf88, Biznes Fakty Materiał promocyjny

06.01.2025 Bd1a1df4dfe8fab17892a398cad13a51, Biznes Fakty Technologie

03.01.2025 Redakcja Content Commerce 32d3281dab249b02d79a23533cea93d7, Biznes Fakty Technologie

02.01.2025 fw Dae97870f21c0006ad157933e5a2a2d0, Biznes Fakty Materiał promocyjny

30.12.2024 D3bcb981bdaa4c64d634b1c41d44f888, Biznes Fakty Materiał promocyjny

30.12.2024 Jan Bolanowski Fa3a5b20ec7c8ea3abb70137f63c5f30, Biznes Fakty Technologie

27.12.2024 Redakcja Content Commerce F30c1532213aaddf6c5cc5588be73ccf, Biznes Fakty Materiał promocyjny

23.12.2024 8e9eae6f255d51da3abaf3be20adde4e, Biznes Fakty Materiał promocyjny

19.12.2024 74cc583d98cc741814905c391ec06e6d, Biznes Fakty Technologie

19.12.2024 Redakcja Content Commerce Dd87823882b5ece375bb8d80a0868655, Biznes Fakty Technologie

19.12.2024 Redakcja Content Commerce 4f7e447f42535a40f98fb6a33b3b2a0c, Biznes Fakty Technologie

19.12.2024 Redakcja Content Commerce

Źródło

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *






No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *