Ministerstwo Finansów uruchomiło aplikację, dzięki której możliwe będzie zrezygnowanie z papierowych paragonów. Propozycję tę niedawno przedstawił Rafał Brzoska, szef grupy ds. deregulacji. Szef Krajowej Administracji Skarbowej mówi o potencjalnym końcu ery papierowych czeków.
Prezes InPost Rafał Brzoska zaproponował zaprzestanie wydawania papierowych paragonów. W połowie marca szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) poinformował PAP, że aplikacja, która daje taką możliwość, już działa . Może jednak minąć trochę czasu, zanim stanie się ono publicznie dostępne.
Wśród propozycji deregulacyjnych przedstawionych przez Rafała Brzoskę znalazła się propozycja zniesienia obowiązku wystawiania papierowych paragonów fiskalnych za niektóre transakcje. Wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej powiedział PAP, że Ministerstwo Finansów już rozpoczęło działania mające na celu wyeliminowanie takich dochodów.
Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację mobilną „Elektroniczne paragony” , dzięki której można zbierać wszystkie otrzymane paragony w formacie cyfrowym. „Można ją pobrać bezpłatnie z Google Play i App Store” – powiedział PAP Marcin Łoboda, szef KAS.
Dodał, że uruchomienie aplikacji było możliwe dzięki stworzeniu specjalnego systemu Receipt HUB. „To system informatyczny, który umożliwia przesyłanie paragonów z kasy fiskalnej np. w sklepie do naszej aplikacji w telefonie” – wyjaśnił.
Aby korzystać z aplikacji e-Paragony, należy ją zainstalować. Użytkownik aplikacji otrzymuje następnie identyfikator , tzw. numer KID.
„Podczas dokonywania zakupów kupujący podaje swój numer KID przy kasie . Może pokazać go na swoim telefonie lub pokazać kasjerowi w postaci wydrukowanego kodu kreskowego. Kupujący może również dyktować KID. Po odczytaniu KID przez kasjera, paragon zostaje przesłany z kasy do Centrali Paragonów. Elektroniczny paragon pozostaje w HUB-ie do momentu pobrania go przez kupującego. Gdy klient aktywuje funkcję pobierania paragonu w aplikacji, paragon zostanie przesłany z HUB-a na jego urządzenie. Paragon można przesłać od razu podczas realizacji transakcji lub później. „Kupujący ma na to do 30 dni” – wyjaśnił wiceminister Łoboda.
Podkreślił, że zarówno aplikacja, jak i system Receipt HUB zapewniają anonimowość i bezpieczeństwo oraz dają pewność, że do paragonu nie uzyska dostępu nikt inny.
„Elektroniczny paragon wysyłany jest wyłącznie do kupującego, który posługuje się unikalnym identyfikatorem KID. Informacje o zakupach dostępne są wyłącznie w aplikacji e-Receipts na smartfonie kupującego. Usługa nie służy zbieraniu danych o zakupach klientów. „Elektroniczne paragony w systemie HUB Receipts nie są dostępne dla organów podatkowych” – wyjaśnił szef KAS.
Jak wyjaśnia szef CAS, jest to dostępne, uniwersalne, całkowicie anonimowe i bezpieczne narzędzie do przesyłania elektronicznych paragonów z kasy fiskalnej na telefon klienta.
Chętni mogą już korzystać z aplikacji, choć Loboda przyznaje, że nie wszystkie sklepy czy punkty usługowe korzystają z kas połączonych z aplikacją. Dodał jednak, że użytkownicy mogą dodawać paragony „ręcznie”.
Ostatecznie , powszechne przyjęcie aplikacji rządowej na tym etapie zależy głównie od przedsiębiorców . Przede wszystkim wiele zależeć będzie od szybkości wdrażania kas fiskalnych pozwalających na korzystanie z takiej funkcjonalności.
„Dziś na rynku pojawia się coraz więcej tego typu kas. Ministerstwo Finansów prowadzi ewidencję modeli kas fiskalnych
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.