Pracownicze plany kapitałowe to dobrowolny system oszczędzania na emeryturę, ale zapis do niego następuje automatycznie. Wielu pracowników nie zdaje sobie nawet sprawy, że pracodawca już zarejestrował ich w systemie PPC. Kiedy dokładnie pracodawca zapisuje pracownika do planu kapitału pracowniczego i w jaki sposób można z niego zrezygnować?
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to dobrowolny, długoterminowy system oszczędzania przeznaczony dla osób pełnosprawnych, pracujących na podstawie umów o pracę, z których odprowadzane są składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Przede wszystkim PPC obejmuje wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Oszczędności tworzone w ramach PPK są przelewane na indywidualne konto pracownika , gdzie są zarządzane przez odpowiednie instytucje finansowe. Środki te pochodzą z trzech źródeł: z wynagrodzenia pracownika (min. 2%), ze składek pracodawcy (min. 1,5%) oraz z dotacji państwowych (m.in. wpłata powitalna w wysokości 250 zł i dotacja roczna w wysokości 240 zł).
Zgodnie z prawem, mimo że udział w PPC jest dobrowolny, pracodawca ma obowiązek zawrzeć w imieniu pracownika umowę o zarządzanie PPC. Umowę tę podpisuje się z instytucją finansową wybraną przez pracodawcę. Pracownik nie musi podejmować żadnych działań, gdyż rejestracja w PPK następuje automatycznie.
Zgodnie z przepisami pracodawca może rejestrować w KPZ tylko tych pracowników, którzy przepracowali w jego firmie co najmniej 14 dni. W przypadku zatrudnienia nowego pracownika pracodawca jest obowiązany zawrzeć w jego imieniu umowę o zarządzanie PPC nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy (90 dni) od dnia jego zatrudnienia. Rejestracja w programie musi zostać dokonana najpóźniej do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął okres 3 miesięcy pracy.
W okresie trzech miesięcy uwzględnia się również okresy pracy za rok poprzedni u obecnego pracodawcy i u innego pracodawcy, pod warunkiem, że obecny pracodawca jest następcą prawnym w stosunkach prawnych nawiązanych przez poprzedniego pracodawcę. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy jedna firma przejmuje inną w wyniku fuzji, gdy firma zostaje sprzedana lub gdy pracownik przechodzi do nowego pracodawcy na podstawie umowy międzyorganizacyjnej.
Pracownik , który nie chce przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych, może złożyć u pracodawcy wniosek o zwolnienie ze składek. Wniosek ten można złożyć po nawiązaniu stosunku pracy, ale przed upływem 3 miesięcy od daty zatrudnienia. Jeżeli pracownik złoży wniosek o odmowę uczestnictwa w PPC przed upływem 3 miesięcy od daty zatrudnienia, pracodawca nie zawrze w jego imieniu umowy o zarządzanie PPC.
Jeżeli jednak pracownik nie złoży zawiadomienia w wyznaczonym terminie, zostanie automatycznie zapisany do PPC . Ponieważ pracownicze plany inwestycyjne są dobrowolnym systemem oszczędzania, pracownik ma prawo wycofać się z planu w dowolnym momencie. W tym przypadku wystarczające jest złożenie pisemnego oświadczenia o odstąpieniu.
Warto również wziąć pod uwagę, że ustawa o PPC przewiduje automatyczną ponowną rejestrację uczestników, która odbywa się co 4 lata od dnia wyjścia z programu. Pracownik, który nadal nie chce być zapisany do Pracowniczych Planów Kapitałowych, musi złożyć wniosek o wypłatę środków z PPK przed upływem 4 lat.
WB
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.