Czekolada z Dubaju szybko podbija TikToka i… sklepy. Wideo promujące przysmak pistacjowy, które stało się viralem, wzbudziło zainteresowanie konsumentów na całym świecie, a pistacje – jego główny składnik – stały się nowym liderem cenowym. Według Financial Times ich wartość wzrosła o ponad 30 procent. Trend ten nie ominął również Polski, o czym świadczą nadchodzące wydarzenia.
Do niedawna uważano je za dodatek egzotyczny, dziś są jednym z najbardziej pożądanych komponentów na rynku. Dzięki ogromnej popularności tzw. czekolady z Dubaju pistacje szybko stały się jednymi z najdroższych orzechów na świecie . Stało się to możliwe dzięki TikTokowi, trendom konsumenckim i rosnącemu popytowi na słodycze z Bliskiego Wschodu. Zainteresowanie kupujących nie słabnie, a my sami podnosimy ceny i nie są one niskie.
Jak podaje Financial Times , popularność tzw. czekolady z Dubaju doprowadziła do gwałtownego wzrostu cen pistacji . Trend, który narodził się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zyskał uwagę na całym świecie po tym, jak w grudniu 2023 r. na TikToku pojawił się krótki filmik przedstawiający młodą kobietę zajadającą się czekoladą pistacjową. Film obejrzano ponad 120 milionów razy, co podsyciło globalne zainteresowanie deserem i jego głównym składnikiem, pistacjami .
Jak przypomina gazeta, zjawisko to rozpoczęło się w 2021 roku, kiedy firma z Dubaju wprowadziła na rynek czekoladę z nadzieniem pistacjowym. Choć pierwotnie była to oferta niszowa, obecnie osiągnęła status kulinarnego fenomenu. W rezultacie cena około pół kilograma pistacji wzrosła w ciągu ostatniego roku o jedną trzecią .
Według Financial Times globalna podaż pistacji spadła o 20 procent między lutym 2024 r. a lutym 2025 r. Tendencję tę wzmocniły wyjątkowo niskie zbiory w Stanach Zjednoczonych , które są największym eksporterem pistacji na świecie, w ubiegłym roku, mimo że dostarczają one produkty wysokiej jakości. Doprowadziło to do dalszego wzrostu cen .
Okazuje się, że sama czekolada z Dubaju jest droga. Lindt oferuje własną wersję tego przysmaku za 10 funtów (około 50 zł) za sztukę , co stanowi ponad połowę ceny innych rodzajów czekolad tej firmy. Mimo to zainteresowanie nie słabnie. Wręcz przeciwnie, niektóre sklepy zaczęły wprowadzać limity zakupów, aby nie dopuścić do szybkiego wyczerpania zapasów.
Na początku roku Carrefour Polska rozszerzył swoją ofertę w ramach nowego konceptu C4ndyland, wprowadzając produkty inspirowane smakami Dubaju, podaje portal DlaHandlu.pl. Nowe produkty obejmują czekoladę z Dubaju, pastę pistacjową i napój pistacjowy .
Prawdziwym bestsellerem okazała się czekolada z Emiratów, która dzięki promocyjnej cenie 15 zł za 100-gramową tabliczkę weszła do pierwszej piątki najchętniej kupowanych produktów sieci Carrefour w całym kraju . „Zauważyliśmy trend na czekoladę z Dubaju w mediach społecznościowych pod koniec zeszłego roku i szybko zareagowaliśmy. „To było trafione w dziesiątkę” – podkreśla Malina Brandt, menedżer ds. rozwoju formatu i koncepcji w Carrefour Polska, cytowana przez DlaHandlu.pl.
Produkty z Dubaju są dostępne w całej sieci Carrefour, ale najbardziej interesują je miłośnicy jedzenia.
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.