NLWeb to innowacyjna inicjatywa typu open source firmy Microsoft. Ma potencjał przekształcenia semantycznych i konwersacyjnych aspektów sieci w sposób podobny do tego, w jaki HTML zrewolucjonizował warstwę wizualną. Ta platforma umożliwia konwersję niemal każdej witryny internetowej na interfejs języka naturalnego, wykorzystując możliwości dużych modeli językowych i rozległych baz danych. Dla właścicieli witryn internetowych oznacza to okazję do zwiększenia konwersji i nowych źródeł przychodów. Dla użytkowników oferuje bardziej przejrzyste i bogate w kontekst doświadczenie. Ogólnie rzecz biorąc, oznacza to zauważalne przyspieszenie przejścia na sieć opartą na agentach.
Czym dokładnie jest NLWeb i jak wpisuje się w wizję Internetu opartego na agentach? Microsoft opisuje NLWeb jako najszybszą i najprostszą metodę „interakcji z treścią” na stronie internetowej, podobną do rozmowy z Copilotem . Każda instancja działa również jako serwer Model Context Protocol (MCP), zdolny do dzielenia się wiedzą z innymi agentami online.
MCP, protokół wymiany kontekstów standaryzowany przez Anthropic i jego partnerów, łączy rozproszone bazy wiedzy z aplikacjami AI. W istocie zapewnia różnym programom AI sposób komunikowania się ze sobą i dzielenia się wiedzą przez internet , tak jakby były częścią dużej, połączonej sieci.
Wizja otwartej sieci agentów, zaprezentowana na konferencji Build 2025 firmy Microsoft, zakłada, że takie serwery staną się równoprawnymi węzłami sieci, z którymi będą mogły wchodzić w interakcje autonomiczne aplikacje agentów AI.
Sprawdź także: Badania nad sztuczną inteligencją i bezpieczeństwem schodzą na dalszy plan. Wszystko, na czym im zależy, to zysk
NLWeb wykorzystuje ekosystem Schema.org, obecnie używany przez ponad 45 milionów domen, wraz z rozwijającym się rynkiem baz danych wektorowych, który według prognoz wzrośnie z 1,6 miliarda dolarów w 2023 r. do 10,6 miliarda dolarów do końca dekady. Umożliwia to właścicielom witryn osiągnięcie następujących celów przy minimalnym wysiłku:
Statystyki Sprinklr ujawniają, że rynek konwersacyjnej AI w obrębie marek rozwija się średniorocznie o 23 procent , a konsumenci coraz bardziej ufają botom zdolnym do obsługi złożonych zadań. Dla przeciętnego użytkownika Internetu oznacza to:
Jeśli warstwa interfejsu przejdzie z klikania menu do angażowania się w dialog, sesje przeglądarki mogą się skrócić, co doprowadzi do znacznego spadku przychodów z reklam banerowych. Właściciele witryn mogą wykorzystać nowe ścieżki monetyzacji: płatne odpowiedzi, transakcje ułatwione przez agenta AI lub sprzedaż kontekstowych interfejsów API.
McKinsey szacuje, że generatywna sztuczna inteligencja mogłaby wnieść 4,4 biliona dolarów rocznej wartości do światowej gospodarki, jednak tylko 1% firm posiada możliwości jej wdrożenia , co tworzy lukę w gotowości, która sama w sobie staje się szansą rynkową.
Ponieważ 73% użytkowników wyraża obawy dotyczące ochrony danych podczas rozmów z botami, projekt NLWeb musi priorytetowo traktować minimalizację danych i szyfrowanie. Od lutego 2025 r. ustawa AI Act nakazuje wyraźne etykietowanie systemów konwersacyjnych i zapewnienie interwencji człowieka. Ponadto od sierpnia 2025 r. dalsze wymagania będą miały zastosowanie do modeli ogólnego przeznaczenia. W przypadku niektórych witryn koszty wdrożenia mogą również obejmować opłaty za hosting baz danych wektorowych i ryzyko halucynacji modeli , co może skutkować błędnymi poradami i zmniejszyć zaufanie do marki.
Przeczytaj także: Badanie EY: najmniej ufamy sztucznej inteligencji ze strony rządu
Projekt będzie szczególnie korzystny dla serwisów internetowych o rozbudowanych katalogach treści (media, e-commerce, e-learning), gdzie tradycyjna nawigacja może być
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.