Awaria e-zdrowia w całym kraju. System przywrócony

Centrum eHealth poinformowało w poniedziałek 9 czerwca, że możliwe są opóźnienia w funkcjonowaniu systemu eHealth, w tym sporadyczne trudności z wystawianiem recept i skierowań. Miało to być spowodowane usługami świadczonymi przez zewnętrznego dostawcę. Przedstawiciel eHealth potwierdził dla Interii Biznes, że system został przywrócony po godzinie 10:00.

Centrum e-Zdrowia zapewniło w swoim porannym komunikacie, że jego specjaliści monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie z zewnętrzną organizacją odpowiedzialną m.in. za obsługę systemów IKP (Internet Konto Pacjenta) i mojeIKP (aplikacja mobilna do Internet Konto Pacjenta). Organizacja ta zidentyfikowała problemy wpływające na stabilność systemów .

„Centrum eHealth współpracuje z zewnętrznym dostawcą i producentem sprzętu, w którym wykryto problemy techniczne , w celu ich szybkiego rozwiązania” – czytamy w oświadczeniu.

Centrum zaznaczyło również, że awaria nie ma wpływu na bezpieczeństwo danych w systemie e-zdrowia (P1) w Polsce.

Centrum Elektronicznej Opieki Zdrowotnej wskazało również, że w przypadku wystąpienia trudności , recepty pilne mogą być wystawiane bez dostępu do systemu P1 (tj. elektronicznego systemu opieki zdrowotnej), zgodnie z Procedurą wystawiania i realizacji recept elektronicznych w przypadku braku dostępu do elektronicznego systemu opieki zdrowotnej.

Jeśli jednak nie ma potrzeby wykupienia recepty w poniedziałek, Centrum Zdrowia Elektronicznego zaleca, aby ubiegać się o nią w kolejnych dniach.

Ustawodawca przewidział sytuację, w której – z powodu braku dostępu do systemu e-zdrowia z przyczyn technicznych (tj. w przypadku awarii , jak na dzień 9 czerwca) – lekarz może wypisać receptę na papierze lub w formie elektronicznej, ale poza systemem P1 . Apteka ma obowiązek zrealizować taką receptę. Reguluje to rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept.

W takim nagłym przypadku lekarz może wypisać receptę papierową lub receptę elektroniczną poza systemem P1, wpisując odpowiedni kod, który umożliwia jej realizację. Jeśli recepta została wypisana prawidłowo, farmaceuta ją zrealizuje . Pacjent musi jedynie znać swój numer PESEL.

Strona internetowa Ministerstwa Zdrowia zawiera również pełne informacje na temat wdrażania wcześniej wystawionych recept elektronicznych w przypadku braku dostępu do elektronicznego systemu opieki zdrowotnej. W przypadku braku dostępu do elektronicznego systemu opieki zdrowotnej (P1) pacjent może otrzymać produkt wystawiony na podstawie recepty elektronicznej, jeśli (łącznie):

Źródło

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *






No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *