Zielony wodór w Koninie. Wielkie przedsięwzięcie Grupy Polsat Plus i ZE PAK

W Koninie ruszyła elektrolizernia Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK produkująca zielony wodór, który jest czystym i zeroemisyjnym paliwem – poinformowały spółki w komunikacie prasowym. W procesie produkcji wykorzystywany jest elektrolizer 2,5 MW w technologii PEM, który umożliwia wytworzenie ok. 1000 kg zielonego wodoru na dobę. Taka ilość wodoru ma wymierne zastosowanie praktyczne – pozwala na zatankowanie ok. 40 miejskich autobusów wodorowych dziennie.

7062ce251ff558a087c21c670ede922c, Biznes Fakty Autobus NesoBus od Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK, zasilany wodorem /Agencja SE /Reporter

Uruchomienie elektrolizerni w Koninie oznacza, że działa już pełny łańcuch wartości gospodarki zielonego wodoru Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK. Produkcja zielonego wodoru w Koninie jest obecnie w fazie rozruchów i regulacji instalacji. 

Jak podkreślają spółki, zielony wodór od Grupy Polsat Plus i ZE PAK spełnia międzynarodowe normy czystości wodoru do ogniw paliwowych w samochodach osobowych, autobusach i samochodach dostawczych. 

Produkcja zielonego wodoru to część strategii Grupy Polsat Plus

W pierwszym etapie produkcja zielonego wodoru oparta jest o elektrolizer 2,5 MW w technologii PEM (elektroliza z membraną do wymiany protonów). Pozwala on na produkcję ponad 1000 kg zielonego wodoru na dobę, co daje możliwość zatankowania ok. 40 autobusów miejskich dziennie. W kolejnych etapach liczba zainstalowanych elektrolizerów będzie zwiększana. Jak czytamy w komunikacie, Grupa Polsat Plus m.in. finalizuje prace nad alkaicznym elektrolizerem własnej produkcji o mocy 0,5 MW.

Działania związane z produkcją zielonego wodoru to część Strategii 2023+ Grupy Polsat Plus. Ma ona na celu celu budowę zero- i niskoemisyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej oraz pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej. Grupa zieloną energię z sukcesem produkuje m.in. ze słońca i wiatru (posiada 338 MW mocy zainstalowanej w OZE), a teraz posłuży ona także do produkcji zielonego wodoru. Do transportu i magazynowania wyprodukowanego wodoru wykorzystywanych jest 10 wodorowozów z butlami najnowszej generacji – dziewięć o pojemności 1024 kg i jedna o pojemności 371 kg.

Grupa Polsat Plus i ZE PAK budują też stacje tankowania wodoru

Sama produkcja zielonego wodoru to nie wszystko. Kolejne ogniwo łańcucha wodorowego to budowa stacji tankowania wodoru. Ogólnodostępne stacje tankowania wodoru NESO Grupy Polsat Plus i ZE PAK (nazwa pochodzi od pierwszych liter frazy „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”, czyli NESO) umożliwiają tankowanie autobusów, samochodów osobowych i dostawczych. Sieć stacji NESO systematycznie się rozwija – obecnie działają już stacje w Warszawie, Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie, a jeszcze w tym roku zostanie uruchomiona stacja we Wrocławiu. Inwestycje te są realizowane przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK przy wsparciu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kolejnych 5 stacji tankowania wodoru NESO rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej, czyli sieci głównych połączeń transportowych w ramach UE) powstanie przy udziale dofinansowania z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska. S

W pełni samoobsługowe stacje NESO należą do najnowocześniejszych w Europie. Dodatkowo w dużej mierze są one energetycznie samowystarczalne. Zainstalowane panele słoneczne o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki. 

Zatankowanie samochodu osobowego na stacji NESO trwa ok. 3-4 minuty i zapewnia zasięg na ok. 650 km. Tankowanie autobusu zajmuje kilkanaście minut, a zasięg po zatankowaniu wynosi ok. 450 km.

NesoBus na wodór. Ekologia w miejskim transporcie publicznym

Grupa Polsat Plus i ZE PAK produkują także miejskie autobusy wodorowe NesoBus we własnej fabryce w Świdniku. NesoBusy jeżdżą już w Rybniku (20 sztuk) oraz Gdańsku (10 sztuk), a w trakcie realizacji są zamówienia dla kolejnych miast: Chełma (26 sztuk), Konina (5 sztuk) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (8 sztuk). Autobusy NesoBus mogli też testować mieszkańcy m.in. Warszawy, Wrocławia, Szczecina czy Lublina.

Samochody i autobusy jeżdżące na wodór emitują z rury wydechowej jedynie „destylowaną” parę wodną. Nie emitują żadnych spalin i trujących substancji (poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5), a dodatkowo oczyszczają powietrze.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *