Elbląg: Port rozbudowany dzięki wsparciu UE.

Komisja Europejska wyraziła zgodę, by inwestycje w obrębie portu w Elblągu były realizowane z udziałem środków UE. Mowa o kwocie 200 mln zł z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-27 – ogłosili marszałek województwa Marcin Kuchciński oraz prezydent Elbląga Michał Missan.

Przeom Dla Elblga Unijne Fundusze Sfinansuj Rozbudow Portu Ed2fae8, Biznes Fakty

fot. Elninho / / Shutterstock

Długie negocjacje zakończone sukcesem

– Europejska Komisja dała zielone światło na wykorzystanie środków unijnych na działania inwestycyjne portowe i około portowe w Elblągu z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur. Decyzja została podjęta w dniu wczorajszym – powiedział PAP w czwartek marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Marcin Kuchciński. Dodał również, że rokowania trwały długo. – Bywały momenty lepsze i gorsze, ale dysponujemy kwotą 39 mln euro na inwestycje w porcie elbląskim – zaznaczył.

Zaznaczył, że dla regionu jest to jedna z bardziej istotnych decyzji ostatnich lat. Fundusze unijne należy wykorzystać do roku 2029.

Prezydent Elbląga Michał Missan określił rozstrzygnięcie Komisji Europejskiej jako "wspaniałą wiadomość". – Komisja Europejska uwolniła środki dla Elbląga. Dzięki temu na rozwój naszego portu z kasy unijnej zostanie przekazane aż 200 mln złotych – poinformował Missan.

Dokończyć to, co zaczął przekop Mierzei

Jacek Protas, były marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, a aktualnie europoseł, dodał, że dzięki funduszom unijnym ukończona zostanie potężna inwestycja, jaką stanowi przekop przez Mierzeję Wiślaną.

– Spodziewałem się tego rozstrzygnięcia, ponieważ wielokrotnie rozmawiałem na ten temat z urzędnikami brukselskimi, przekonując ich o słuszności tej idei. Należy zakończyć to, co zostało rozpoczęte. Sam przekop Mierzei to nie wszystko. Konieczne jest spełnienie warunków, by port w Elblągu stał się otwarty na świat. Należy pogłębić tor wodny na rzece Elbląg aż do samego portu, jak również zbudować infrastrukturę portową i drogi dojazdowe – stwierdził europoseł. Dodał, że do portu w Elblągu będą mogły wpływać mniejsze jednostki, co w efekcie odciąży port w Gdańsku.

Ruszył konkurs na nowe terminale

Elbląski samorząd w czerwcu, jeszcze przed werdyktem KE, rozpoczął działania związane z rozbudową portu morskiego. Prezydent miasta obwieścił konkurs na opracowanie projektu budowy i modernizacji terminali portowych nad rzeką Elbląg wraz z określeniem wysokości nakładów finansowych.

– Pierwszym krokiem jest opracowanie projektu programowo-przestrzennego budowy terminala portowego T2 przy ul. Żytniej oraz rozbudowy i modernizacji terminala portowego przy ul. Radomskiej. Zgłosiło się 9 projektantów. Czterech spełniło wymagania i zostało zakwalifikowanych do dalszych prac. Termin składania prac konkursowych, które zostaną poddane ocenie przez sąd konkursowy, upływa 12 stycznia 2026 r. – zawiadomiła PAP rzeczniczka urzędu miasta w Elblągu Joanna Urbaniak.

Dodała, że zamiarem konkursu jest zaprezentowanie innowacyjnych idei na rozbudowę portu i wstępne oszacowanie kosztów dalszych prac projektowych i realizacji zadania.

Obecnie port stoi i czeka na pogłębienie

Aktualnie w porcie elbląskim przeładunki odbywają się w minimalnym zakresie z uwagi na sankcje unijne w handlu i brak dostępności w porcie – poinformował PAP dyrektor portu Arkadiusz Zgliński. Dodał, że port oczekuje na pogłębienie finalnego odcinka drogi wodnej na rzece Elbląg. Prace są w toku. – W minionym roku przeładunki w porcie wyniosły 12,5 tys. ton. Szacuję, że w bieżącym roku będzie podobnie. Natomiast magazyny w porcie są zapełnione, przechowujemy w nich nawozy fosforowe i mączkę do karmienia zwierząt. Cały ten towar transportowany jest drogami lądowymi – przekazał Zgliński.

Kanał przez Mierzeję Wiślaną jako część nowej trasy wodnej został udostępniony do użytku 17 września 2022 r. Od tego czasu kanał jest otwarty dla żeglugi i jest użytkowany głównie przez jednostki rekreacyjne. Nowa trasa wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską ma umocnić suwerenność Polski i uniezależnić ją od postanowień strony rosyjskiej. Inwestycja ma w zamyśle wzmocnić port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym. (PAP)

ali/ pad/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *