Biznes Fakty
Amerykańskie firmy królują na polskim rynku cloud. Polskie przedsiębiorstwa pozostają w tyle.
Udział firm amerykańskich w polskim rynku cloud computingu przekracza 70 procent – wynika z raportu Instytutu Transformacji Cyfrowej i Innowacji ośrodka Thinktank Leaders Hub "W dążeniu do suwerenności cyfrowej: mapa technologicznych zależności Polski i Europy".

Amerykańskie firmy chmurowe, w tym Microsoft, Amazon Web Services i Google (Google Cloud), dzierżą największy udział w krajowym rynku usług cloud. Ich dominująca rola umocniła się dzięki niedawnym inwestycjom w utworzenie regionów chmurowych zlokalizowanych w Polsce. W sferze administracji publicznej oraz wśród spółek Skarbu Państwa, pozycja tych podmiotów jest dodatkowo utrwalana przez kooperację z Operatorem Chmury Krajowej. Udział tych przedsiębiorstw w rynku sięga ponad 70 procent.
Kolejną znaczącą grupę firm stanowią dostawcy europejscy, w tym m.in.: OVHcloud, T-Systems, Orange, Atos, 1&1(home.pl).
Zobacz takżeTylko dla naszych Czytelników: możesz dostać Apple Watcha w prezencie do karty kredytowej. Sprawdź, jak zgarnąć nagrodę
Trzecia grupa to przedsiębiorstwa polskie, założone w Polsce i kontrolowane przez polski kapitał. Do najistotniejszych w tej grupie zaliczają się: Asseco Poland, Atman (ATM), beyond.pl, Cloud Ferro, Comarch, Operator Chmury Krajowej, Polcom, Talex.
"Wiele polskich oraz europejskich firm operuje w modelu multi-cloud, proponując rozwiązania bazujące na zestawieniach różnorodnych dostawców, a także na technologiach otwartych" – zaznaczono.
Autorzy opracowania ocenili także, że debata na temat suwerenności cyfrowej w dziedzinie usług cloud computingu jest aktualnie centralnym punktem zainteresowania w Polsce, ze względu na możliwości ekspansji rynku.
"Znaczna część tej dyskusji koncentruje się na wykorzystaniu usług chmurowych w sektorze publicznym. Z punktu widzenia przygotowania regulacji dla sektora publicznego, pracę polskiej administracji można ogólnie ocenić jako dobrą" – napisano.
"Sformułowano założenia architektury i realizowany jest program Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa (WIIP)101, opracowano Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO)102 oparte na ocenie ryzyka, zapewniono wsparcie dla administracji publicznej w procesie zamawiania usług chmurowych w systemie Zapewniania Usług Chmurowych (ZUCH)" – wyjaśniono.
Dodano, że rozwija się również infrastruktura dla funkcjonowania rządowej chmury prywatnej – Krajowe Centrum Przetwarzania Danych (KCPD)103, lecz zauważono, że wymogi suwerenności cyfrowej nie zostały określone jako kluczowy punkt wyjścia dla tych działań, choć właściwą wagę przyłożono do aspektów związanych z bezpieczeństwem, ochroną danych i interoperacyjnością.
Autorzy sądzą również, że wraz z rozwojem dyskusji o suwerenności cyfrowej konieczna będzie weryfikacja założeń, chociaż będzie to prawdopodobnie zmiana ewolucyjna i niezbyt radykalna.
"Z perspektywy zagrożeń powiązanych z suwerennością cyfrową, najwięcej uwagi poświęcono ochronie danych zgodnie z prawem europejskim i ciągłości działania. Nie odniesiono się jednak do konsekwencji konfliktu związanego z potencjalnym wykorzystaniem przez amerykańską administrację zapisów Cloud Act, ani do zagrożeń o charakterze ekonomicznym" – podkreślono.
"W zaistniałej sytuacji, kwestia potencjalnego dostępu do danych przetwarzanych w infrastrukturze firm amerykańskich przez amerykańską administrację jest istotna z punktu widzenia ochrony wartości i zasad, stąd wymaga poważnego podejścia" – dodano.
Zgodnie z informacjami, z punktu widzenia oceny rozmiaru strat, jakie ponosi społeczeństwo w Europie, kwestia potencjalnego dostępu amerykańskich służb i administracji do danych europejskich firm oraz obywateli nie generuje obecnie dużych skutków ekonomicznych.
W raporcie wskazano jednak, że kwestią o większym znaczeniu jest nierównowaga gospodarcza i deficyt w wymianie usług, jak również ograniczenie możliwości rozwoju europejskich firm, które nie osiągają skali koniecznej do adekwatnych inwestycji w rozwój.
"Z jednej strony, aby osiągnąć potrzebną ekonomię skali i inwestycji, wymagana jest solidarna kooperacja krajów europejskich oraz wspieranie tworzenia dostawców chmurowych o potencjale umożliwiającym skuteczną konkurencję z globalnymi graczami, ale niezbędna jest również współpraca już istniejących firm oraz operacyjne włączenie się w inicjatywy takie jak GAIA-X" – napisano.
Oceniono również, że z punktu widzenia wzrostu interoperacyjności i redukcji kosztów związanych z vendor lock-in (sytuacja, w której klient jest uzależniony od produktów, technologii lub usług jednego dostawcy do tego stopnia, że zmiana staje się trudna, kosztowna lub nawet niemożliwa) znaczny postęp przynosi wdrożenie Digital Markets Act, wraz z regulacjami odnoszącymi się do warunków przenoszenia danych oraz ograniczeniem tworzenia nierozerwalnych zależności technologicznych pomiędzy różnymi modułami rozwiązań.
W sprawozdaniu zawarto również rekomendacje dla polskiego rynku cloud computingu, zgodnie z którymi należy m.in. zwiększyć nakłady w obszarze cyberbezpieczeństwa, wzmocnić zdolności i kompetencje rozwoju, wdrażania i utrzymania oprogramowania w administracji, zwiększyć zakres wykorzystania chmury prywatnej.
Rekomendowane jest także zwiększenie równowagi ekonomicznej, które ma opierać się na zapewnieniu możliwości kształtowania polityki gospodarczej oraz zapewnianiu możliwości rozwoju gospodarki i państwa w oparciu o wykorzystanie technologii cyfrowych w sposób zamierzony przez państwo. (PAP Biznes)
mcb/ gor/



