Konsolidacja na rynku spożywczym. „Odzywają się niemieccy kupcy”

– Jeszcze 20 lat temu na polskim rynku mieliśmy do czynienia tylko z przejęciami przez międzynarodowe korporacje. […] Obecnie polskie firmy zaczynają przejmować również na Zachodzie – powiedział Jan Kolański, prezes zarządu Grupy Colian podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu. W ocenie przedstawicieli branży spożywczej do konsolidacji zawsze dochodzi w czasach kryzysu, kiedy małe firmy radzą sobie gorzej i szukają bezpiecznej przystani.

1b62390d693a37590e783d314e842451, Biznes Fakty Nowe zjawisko na polskim rynku spożywczym. 20 lat temu tego nie było /Eryk Stawinski /Reporter

Spis treści:

  • 01 Branża spożywcza łączy siły? Wymusi to zmiana pokoleniowa
  • 02 Fala konsolidacji na polskim rynku spożywczym?
  • 03 Nowe zjawisko na rynku spożywczym. Polskie firmy zaczynają przejmować zagranicznych graczy
  • 04 Konsolidacja na rynku spożywczym. Od czego zacząć?

Podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które odbyło się w Warszawie, przedstawiciele branży spożywczej debatowali na temat konsolidacji na rynku. Podkreślono, że polskie firmy stacją się coraz bardziej atrakcyjne dla zagranicznych inwestorów. 

W ostatnich latach wyraźnie jednak widać, że również rodzime przedsiębiorstwa stają się coraz silniejsze, żeby przejmować za granicą. W ocenie większości przedsiębiorców na razie nie widać jednak wyraźnej fali. 

Branża spożywcza łączy siły? Wymusi to zmiana pokoleniowa

Nie widzę jakiejś wielkiej fali konsolidacji na rynku. Wydaje mi się, że kilka firm odnosi tutaj sukcesy i gromadzi większą ilość podmiotów – stwierdził podczas FRSiH Zenon Daniłowski, prezes zarządu Makarony Polskie. Jego zdaniem wymusi to nadchodząca zmiana pokoleniowa w polskich przedsiębiorstwach. – Więcej konsolidacji będzie wymuszonych sukcesjami, które będą następowały w najbliższych latach – dodał.

Podobnego zdania jest prezes Grupy Colian, jednego z przodujących przedsiębiorstw na rynku spożywczym w Polsce, który zwrócił uwagę, że czeka to wszystkie rynki w Polsce. – Zmiana pokoleniowa na pewno będzie miała ogromny wpływ i znaczenie, bo część przedsiębiorców, która zakładała biznes w latach 90., może chcieć je skapitalizować lub nie ma sukcesorów – powiedział Jan Kolański podczas Forum.

Dużym problemem polskich firm jest fakt, że brakuje sukcesorów, którzy są raczej zainteresowani innym rozwojem. – Myślę, że w najbliższym czasie będzie bardzo dużo przejęć ze względu na zmianę pokoleniową i brak następców – jest to mocno widoczne na rynku zachodnim, szczególnie niemieckim – dodał. 

Od kilku miesięcy branża obserwuje nowe zjawisko. Do polskich przedsiębiorców coraz częściej odzywają się kupcy z sieci niemieckich, którzy proszę o wycenę, złożenie ofert, a także zapraszają na spotkania w sprawie przejęć.  

Fala konsolidacji na polskim rynku spożywczym?

Większość przedsiębiorców nie dostrzega jednak znaczącego przyspieszenia odnośnie konsolidacji. Zdaniem Michała Kędzi, partnera w Funduszu Enterprise Investors, cały czas postępuje ona tym samym tempem.  

– Ta fala się nigdy zbytnio nie podniosła – wydaje mi się, że rynek handlu spożywczego już naprawdę nie jest wybitnie rozdrobiony. Na rynku produkcji spożywczej są gracze, którzy rozwijają się od lat – zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia – zauważył podczas debaty.

Nowe zjawisko na rynku spożywczym. Polskie firmy zaczynają przejmować zagranicznych graczy

Przedstawiciele branży dostrzegają jednak zupełnie nowe zjawisko w Polsce. – Mamy do czynienia ze znaczącą zmianą. Jeszcze 20 lat temu na polskim rynku mieliśmy do czynienia z przejęciami jedynie przez korporacje międzynarodowe – zauważył Jan Kolański.

Teraz role coraz częściej się odwracają. – W chwili obecnej mamy znaczącą zmianę – polskie firmy zaczynają przejmować również na Zachodzie – dodał. Jego zdaniem ze względu na zmianę pokoleniową to właściwy czas. – Jeśli ktoś ma siłę i energię, a przede wszystkim zasoby i know-how, żeby wchodzić na rynki zagraniczne – jak na przykład rynki zachodnie – to pewnie jest dobry moment – ocenił.

Wyjście poza granicę kraju zarówno ze sprzedażą produktów, jak i z inwestycjami na danym rynku rozważają m.in. Makarony Polskie, będące jednym z wiodących w Europie Środkowej producentów makaronów i dań gotowych. – Poważnie rozważamy, żeby na przykład na rynku niemieckim, francuskim czy rynku Beneluksu, nabyć przedsiębiorstwo z tej samej kategorii produktów, w której działamy – celem wykupienia swoistej przepustki na ten rynek – powiedział prezes Daniłowski. 

Przedsiębiorcy podkreślają jednak, że obecnie dużym wyzwaniem jest sprzedaż produktów pod polską marką za granicą – zwłaszcza we Francji czy w Niemczech. – Podobnie jest z daniami gotowymi, dlatego koncepcja jaką poważnie rozważamy i być może pójdziemy w tym kierunku, to zakup przedsiębiorstwa, które produkuje na przykład dania gotowe i wspólnie z tym przedsiębiorstwem – być może produkując w Polsce – chcemy naturalizować nasze produkty na rynkach, gdzie jest duży patriotyzm ekonomiczny – dodał. 

Konsolidacja na rynku spożywczym. Od czego zacząć?

– Uważam, że żeby brać się za konsolidacje i kupowanie przedsiębiorstwa, to najpierw trzeba zgromadzić i zakumulować stosowne środki, żeby ten lewar nie ciążył na tym projekcie – ocenił Daniłowski, który odnośnie konsolidacji jest zwolennikiem konserwatywnego stylu zarządzania. 

Jak przypomniał, Makarony Polskie decydują się na zakup przedsiębiorstw raz na kilka lat. – Jesteśmy bardzo otwarci na kolejne kroki w tym kierunku, aczkolwiek zawsze patrzę na firmę, która miałaby być przedmiotem konsolidacji, że to nie musi być firma bardzo duża, ale przede wszystkim zdrowa – dodał prezes. 

Rozmów na temat przejęć na razie nie prowadzi Grupa Colian, choć nie wyklucza tego w przyszłości. – Opracowaliśmy strategię wiele lat temu i inwestujemy zawsze w produkty, które są brandowe na danym rynku lub mają jakieś przewagi konkurencyjne i nadal w takim kierunku chcemy się rozwijać – powiedział prezes Kolański.

Sebastian Tałach

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *