Biznes Fakty
PPK-i. Nie wszyscy pracownicy o tym wiedzą – nagrywanie odbywa się automatycznie
Pracownicze plany kapitałowe to dobrowolny system oszczędzania na emeryturę, ale zapis do niego następuje automatycznie. Wielu pracowników nie zdaje sobie nawet sprawy, że pracodawca już zarejestrował ich w systemie PPC. Kiedy dokładnie pracodawca zapisuje pracownika do planu kapitału pracowniczego i w jaki sposób można z niego zrezygnować?

Treść:
Czym są reklamy PPC i jak działają?
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to dobrowolny, długoterminowy system oszczędzania przeznaczony dla osób pełnosprawnych, pracujących na podstawie umów o pracę, z których odprowadzane są składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Przede wszystkim PPC obejmuje wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Oszczędności tworzone w ramach PPK są przelewane na indywidualne konto pracownika , gdzie są zarządzane przez odpowiednie instytucje finansowe. Środki te pochodzą z trzech źródeł: z wynagrodzenia pracownika (min. 2%), ze składek pracodawcy (min. 1,5%) oraz z dotacji państwowych (m.in. wpłata powitalna w wysokości 250 zł i dotacja roczna w wysokości 240 zł).
Zgodnie z prawem, mimo że udział w PPC jest dobrowolny, pracodawca ma obowiązek zawrzeć w imieniu pracownika umowę o zarządzanie PPC. Umowę tę podpisuje się z instytucją finansową wybraną przez pracodawcę. Pracownik nie musi podejmować żadnych działań, gdyż rejestracja w PPK następuje automatycznie.
Kiedy pracodawca powinien zarejestrować pracownika w PPC?
Zgodnie z przepisami pracodawca może rejestrować w KPZ tylko tych pracowników, którzy przepracowali w jego firmie co najmniej 14 dni. W przypadku zatrudnienia nowego pracownika pracodawca jest obowiązany zawrzeć w jego imieniu umowę o zarządzanie PPC nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy (90 dni) od dnia jego zatrudnienia. Rejestracja w programie musi zostać dokonana najpóźniej do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął okres 3 miesięcy pracy.
W okresie trzech miesięcy uwzględnia się również okresy pracy za rok poprzedni u obecnego pracodawcy i u innego pracodawcy, pod warunkiem, że obecny pracodawca jest następcą prawnym w stosunkach prawnych nawiązanych przez poprzedniego pracodawcę. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy jedna firma przejmuje inną w wyniku fuzji, gdy firma zostaje sprzedana lub gdy pracownik przechodzi do nowego pracodawcy na podstawie umowy międzyorganizacyjnej.
Nie chcesz być członkiem PPK? Powiadom o tym swojego pracodawcę.
Pracownik , który nie chce przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych, może złożyć u pracodawcy wniosek o zwolnienie ze składek. Wniosek ten można złożyć po nawiązaniu stosunku pracy, ale przed upływem 3 miesięcy od daty zatrudnienia. Jeżeli pracownik złoży wniosek o odmowę uczestnictwa w PPC przed upływem 3 miesięcy od daty zatrudnienia, pracodawca nie zawrze w jego imieniu umowy o zarządzanie PPC.
Jeżeli jednak pracownik nie złoży zawiadomienia w wyznaczonym terminie, zostanie automatycznie zapisany do PPC . Ponieważ pracownicze plany inwestycyjne są dobrowolnym systemem oszczędzania, pracownik ma prawo wycofać się z planu w dowolnym momencie. W tym przypadku wystarczające jest złożenie pisemnego oświadczenia o odstąpieniu.
Warto również wziąć pod uwagę, że ustawa o PPC przewiduje automatyczną ponowną rejestrację uczestników, która odbywa się co 4 lata od dnia wyjścia z programu. Pracownik, który nadal nie chce być zapisany do Pracowniczych Planów Kapitałowych, musi złożyć wniosek o wypłatę środków z PPK przed upływem 4 lat.
WB