Biznes Fakty
Wpływ gier komputerowych na psychikę
Jednym z głównych tematów wieloletniej pracy profesora psychologii Craiga Andersona są badania związane z grami komputerowymi i ich wpływem na psychikę. Anderson należy do zwolenników wprowadzenia ścisłej kontroli nad przemocą w grach.
Niedawno profesor zakończył analizę ponad 130 badań przeprowadzonych przez psychologów z różnych krajów, poświęconych temu palącemu problemowi, i przedstawił raport podsumowujący. Praca objęła ponad 130 tysięcy osób, a wyniki badania tej próby, według Andersona, konsekwentnie i jednoznacznie potwierdzają, że przemoc w grach powoduje większą agresję u dzieci, niezależnie od wieku, płci czy kultury. Zmniejsza ona przejawy empatii (zdolności do empatii) i zachowań „prospołecznych”. „Teraz z niemal całkowitą pewnością możemy stwierdzić, że niezależnie od konkretnej metody eksperymentalnej, niezależnie od badanego społeczeństwa i kultury (zachodniej czy wschodniej), wynik jest taki sam” – mówi Craig Anderson. „Ekspozycja na przemoc w grach wideo zwiększa ryzyko agresji zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i długoterminowej”.
Oprócz Andersona w analizie wzięło udział siedmiu innych naukowców, w tym wybitne japońskie badaczki gier wideo Akiko Shibuya i Nobuko Ihori. Analiza obejmowała eksperymenty z udziałem ochotników w różnym wieku, od uczniów szkół podstawowych po studentów. Obejmowała również badania długoterminowe, które pozwalają nam ocenić długoterminowe skutki uzależnienia od przemocy w grach wideo. „Niewiele jest skutków, które są zbyt poważne” – mówi Anderson – „ale istnieją i nie są tak małe, aby można je było zignorować. Przemoc w grach wideo jest z pewnością czynnikiem ryzyka. Chciałbym podkreślić, że rodzice mogą ją dość łatwo kontrolować, w przeciwieństwie do wielu innych czynników zwiększających agresję, takich jak na przykład predyspozycje genetyczne czy ubóstwo”.
Anderson i jego współpracownicy dochodzą do wniosku, że obszerne dane naukowe, które uzyskali, powinny mieć istotny wpływ na debatę publiczną na temat przemocy w grach wideo, a także na kontrolę ich rozwoju i dystrybucji. „Czas, aby społeczeństwo przestało zadawać sobie pytanie: »Czy to ma realne i poważne skutki?«” – wyjaśnia profesor. – Odpowiedź na to pytanie padła już nie raz. Teraz czas przejść do rozwiązywania bardziej konstruktywnych problemów. Na przykład, jak możemy ułatwić rodzicom wychowanie zdrowych i życzliwych dzieci, uwzględniając wszystkie specyfiki kultury współczesnego świata i jego prawa?
Anderson twierdzi, że minie jeszcze dużo czasu, zanim te badania naukowe przyniosą jakiekolwiek zmiany w prawie. A teraz – czy wszystko pozostanie bez zmian?
Profesor radzi rodzicom, jak zmienić sytuację i chronić psychikę swoich dzieci: „Czy kontrolujesz to, co je twoje dziecko? Postaraj się zrobić to samo z grami wideo, w które gra, przynajmniej w domu. Znajdź przekonujące argumenty, aby wytłumaczyć dziecku, dlaczego niektóre gry są zakazane”.