Biznes Fakty
Koniec reklam słodkości w mediach? Pismo wpłynęło do Sejmu.
Reklamy artykułów cukierniczych niebawem mogą zniknąć z ekranów telewizorów, rozgłośni radiowych oraz periodyków. Do komisji sejmowej wpłynęła w bieżącym tygodniu specjalna prośba, której zamiarem jest zwalczanie narastającej skali nadwagi wśród obywateli Polski. Zgodnie z jej zawartością, propagowanie słodkich produktów powinno podlegać przepisom zbliżonym do tych, które regulują reklamy napojów alkoholowych.

Zakaz reklam słodyczy. Sejm o zmianach w przepisach Zobacz więcej
Podczas środowej sesji parlamentarnej Komisji do Spraw Petycji, posłowie skupili się na wspomnianej prośbie dotyczącej ograniczenia w promowaniu wyrobów cukierniczych.
Jak donosi rynekzdrowia.pl, autor owego dokumentu zaznaczył, że reklamy produktów o dużej zawartości cukru, które działają niekorzystnie na zdrowie Polaków, powinny być poddane takim samym zasadom, jakie obowiązują w przypadku reklam alkoholu. Prośba ta została skierowana do dalszego rozpatrzenia przez Parlamentarny Zespół ds. Zdrowego Stylu Życia.
Słodycze jak alkohol? Do Sejmu trafił nowy projekt
W omawianej w Sejmie prośbie można przeczytać, że „jeśli w Polsce każdego roku dziesiątki tysięcy osób umiera z powodu nadwagi i powoduje ona około 200 powikłań, celowe jest wprowadzenie korekt odnoszących się do reklamy słodyczy w społeczeństwie – utworzonych na podstawie ograniczeń dotyczących piwa”.
Autor odwołał się ponadto do aktualnych danych WHO, które informują, że polskie dzieci przybierają na wadze najszybciej w całej Europie, między innymi z powodu zbyt częstego spożywania różnorodnych słodkości. Szacunkowo, blisko 60 proc. dzieci w wieku od 1 do 15 lat boryka się z nadwagą, z czego niemal połowa to uczniowie i uczennice.
Według wnioskodawcy reklama i propagowanie słodyczy powinny być częściowo ograniczone w telewizji, kinach, teatrach, prasie dla młodzieży i dzieci oraz na okładkach gazet i czasopism.
Dana prośba uzyskała negatywną opinię Biura Ekspertyz Sejmu, lecz została przekazana do Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowego Stylu Życia oraz zwalczania nadwagi i otyłości.
Reklamy słodyczy tylko na billboardach. Możliwe nowe restrykcje
Nowy projekt w sprawie ograniczenia promowania słodkich wyrobów pozostawia opcję umieszczania billboardów czy ulotek na słupach lub tablicach reklamowych. Jednak każdy taki plakat musiałby spełniać określone wymogi.
W górnej części reklamy powinien wówczas widnieć napis:
„Zawartość cukrów w reklamowanych produktach wynosi X na 100 gramów. Zbyt duże spożywanie cukrów prostych prowadzi do otyłości oraz zachorowań na cukrzycę typu 2, chorób sercowo-naczyniowych i zaburzeń psychicznych. Spożywaj więcej owoców i warzyw. Prowadź aktywny sposób bycia.”
Ekspert ds. socjalnych w Biurze Ekspertyz Wojciech Zgliczyński zaakcentował, że w skierowanej do Sejmu prośbie występuje szereg niejasności. Projekt nie wprowadza klarownej definicji słodyczy, a – zdaniem Zgliczyńskiego – aby zwalczać nadwagę, pojedyncza ingerencja nie wystarczy. Konieczne są w tej sytuacji zmiany systemowe.
– Wprowadzenie zakazu reklamy słodyczy w proponowanym zakresie budzi wątpliwości co do racjonalności i adekwatności. Zaakceptowanie regulacji w zaproponowanej formie mogłoby stworzyć trudności interpretacyjne i mogłoby spowodować negatywne następstwa prawne, społeczne i ekonomiczne. Rekomenduje się nie uwzględnianie żądania stanowiącego temat prośby – czytamy w konkluzji.
Prośba o zakaz reklam artykułów cukierniczych będzie ponownie rozpatrywana w następnych sejmowych komisjach.
Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni
WIDEO: Wykrzyczał wulgaryzmy na sejmowej komisji. "Mamo, przepraszam"

Maria Kosiarz/polsatnews.pl
Źródło