Do 4500 zł na nowy rower. Rząd zapowiada pomoc dla osób aktywnych
„My Electric Bike” to rządowy program mający na celu ułatwienie zakupu rowerów elektrycznych poprzez ramy subsydiowania. Oferuje on dotacje do 50% kwalifikowanych wydatków, ograniczone do 2500 zł na standardowe rowery i do 4500 zł na rowery cargo i przyczepki rowerowe elektryczne.
Inicjatywa ta będzie realizowana od 2025 do 2029 roku lub do wyczerpania środków, które obecnie wynoszą 50 mln zł . Dotacje będą dostępne dla osób fizycznych, a wnioski będą przyjmowane nieprzerwanie od drugiego kwartału 2025 roku.
Inicjatywa „Mój rower elektryczny” jest skierowana do osób , które chcą kupić nowy rower elektryczny , rower cargo lub przyczepkę rowerową. Program nie obejmuje swoim wsparciem przedsiębiorstw ani jednostek samorządu terytorialnego. Finansowanie będzie dotyczyć zakupów dokonanych od 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r.
Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej rządu, aby kwalifikować się do otrzymania dotacji, zakupiony rower musi spełniać określone kryteria :
Dotacja zostanie udzielona w formie zwrotu kosztów , co oznacza, że rower musi zostać najpierw zakupiony, a następnie należy złożyć wniosek o częściowy zwrot poniesionych kosztów . Wniosek o dotację można złożyć w ciągu 24 miesięcy od daty zakupu. Wymagana dokumentacja obejmuje fakturę lub paragon potwierdzający zakup oraz specyfikację techniczną roweru, która potwierdza zgodność z wymogami programu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przewiduje, że przy budżecie 50 mln zł wsparcie obejmie ponad 17,3 tys. pojazdów . Początkowo spodziewano się, że finansowanie programu będzie pochodzić z Funduszu Modernizacyjnego UE, ale nie uzyskało ono zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Obecnie trwają prace nad sfinalizowaniem zapisów programu, a jego uruchomienie planowane jest na drugi kwartał 2025 r .
Rower cargo to specjalistyczny dwukołowy pojazd przeznaczony do przewożenia większych ładunków . Posiada wzmocnioną ramę i wyraźną przestrzeń transportową — z przodu (znaną jako long john) lub z tyłu (long tail). W wersji elektrycznej jest wyposażony w silnik wspomagający, który ułatwia jazdę z ładunkiem . Ten typ pojazdu jest powszechnie używany do przewożenia dzieci, zakupów spożywczych, paczek lub sprzętu.
Konstrukcja przyczepki rowerowej elektrycznej przypomina połączenie tradycyjnego roweru i kompaktowego wózka towarowego .
WIDEO: Wodór – paliwo przyszłości. „Szczerze o pieniądzach” odcinek 271
red. / Polsatnews.pl
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.