Jak dotąd sfinansowali 150 tys. faktur firm transportowych za kwotę blisko 600 mln zł. Teraz pochodzący z Czech Malcom Finance skupia się na Polsce, gdzie wyzwań dla branży TSL nie brakuje. Firmie Jaroslava Tona zaufały fundusze inwestycyjne, finansując ją na kwotę 22 mln euro.
Czy zaufają polscy kierowcy i właściciele firm transportowych?
GUS regularnie bada różne sektory polskiej gospodarki, w tym transportową (odpowiadającą za 6 proc. PKB, ale już „współodpowiedzialną” za ponad 50 proc.). Od blisko trzech lat, bo od grudnia 2021 r., tzw. wskaźnik ogólny klimatu koniunktury dla sektora TSL jest ujemny. Oznacza to, że większa liczba zarządzających firmami z branży transportowej spodziewa się pogorszenia sytuacji przedsiębiorstwa niż jej poprawy.
Dla wielu mniejszych przewodników głównym wyzwaniem są finanse. Kilka nieuregulowanych przez kontrahentów w terminie faktur często kończy się dla nich zawieszeniem działalności. Tym segmentem rynku stara się zaopiekować Czech Jaroslav Ton, twórca Malcom Finance, który chce obecnie skupić się na Polsce i wspomóc lokalne firmy transportowe.
Zaczęło się od dziadka, który był kierowcą ciężarówki i czasem nawet zabierał młodego Jaroslava w trasę. Ten uwielbiał podziwianie widoków z wysokości kabiny tira, ale potem na długie lata zapomniał o tej młodzieńczej pasji.
Wrócił do niej po skończeniu studiów na Oksfordzie i London School of Economics, kiedy zastanawiał się nad rozwinięciem własnego biznesu. Pamiętając wyzwania dziadka i jego kolegów-kierowców, postanowił stworzyć bazujące na AI narzędzie do finansowania faktur w branży transportowej, które szybko – w przeciwieństwie do banków – podejmowałoby decyzję o przyznaniu finansowania. Od założenia firmy w 2021 roku wiedział, że aby móc rozwijać swój fintech, czeski rynek to za mało. Bardzo szybko rozpoczął ekspansję na Słowację i kraj słynący z rynku transportowego – Polskę.
Mechanizm faktoringu jest prosty: firma transportowa wystawia fakturę zleceniodawcy zazwyczaj – zgodnie z umową – z dość odległym terminem płatności wynoszącym 30, 60 lub nawet więcej dni. Jeśli przewoźnik nie chce tyle czekać na otrzymanie pieniędzy, zgłasza się do firmy faktoringowej, a ta (tzw. faktor) od razu płaci firmie transportowej ok. 80 proc. wartości faktury. Natomiast pozostałą część, uszczuploną o swoją prowizję (zazwyczaj 2-5 proc.), przelewa, gdy otrzyma pieniądze od zleceniodawcy. Jednocześnie bierze na siebie ewentualne problemy ze spłatą faktury przez zleceniodawcę, opóźnienia czy windykację, zabezpieczając dodatkowo należności ubezpieczeniem.
– Wyzwania firm transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej są podobne. Dobrze je rozumiemy, dlatego stworzyliśmy narzędzie nie tylko zapewniające firmom dostęp do gotówki, ale też pozwalające zarządzać przedsiębiorstwem. Nasi klienci mogą np. korzystać z mechanizmu, który oceni wypłacalność potencjalnego kontrahenta oraz zabezpieczenia faktur ubezpieczeniem. Jako jedna z niewielu marek europejskich zajmujemy się faktoringiem międzynarodowym (czyli możemy finansować faktury bez względu na pochodzenie zleceniodawcy frachtu), bez regresu. To wszystko jest wynikiem m.in. obserwacji polskiego rynku, który testowaliśmy już od dwóch lat pod marką 4Trans – mówi Business Insiderowi Jaroslav Ton, założyciel Malcom Finance.
W firmę uwierzyło konsorcjum inwestorów, którzy zainwestowali w Malcom Finance (ówcześnie 4Trans Factoring) 22 mln euro. Wśród nich znaleźli się czeski Lighthouse Ventures, kalifornijski Atmos Ventures, brytyjskie Advance Global Capital, czeskie Zero One Hundred i estońskie Tera Ventures.
Jak dotąd Malcom Finance obsłużył 2,5 tys. klientów, którzy reprezentują firmy posiadające ok. 10 tys. tirów. Sfinansował 160 tys. faktur firm transportowych za kwotę blisko 600 mln zł.
Od trzech lat firma wykazuje 3-cyfrowe tempo wzrostu rok do roku. Jest wśród 30 najszybciej rozwijających się firm Europy Środkowo-Wschodniej wg Sifted oraz znalazła się w zestawieniu Deloitte Technology Fast50. Czeska redakcja Forbesa wyróżniła zaś w 2023 r. samego Jaroslava Tona w rankingu przedsiębiorców przed 30-stką (Forbes 30U30).
Czy czeski pomysł na faktoring stricte dla jednej branży – transportowej – przyjmie się w Polsce? To się okaże, ale rynek wydaje się chłonny. Wg danych Polskiego Związku Faktorów (PZF) branża transportowa od wielu lat utrzymuje się jako czwarta najpopularniejsza, jeśli chodzi o korzystanie z faktoringu (po produkcji, dystrybucji i detalu). Obroty firm faktoringowych zrzeszonych w PZF wyniosły 450 mld zł w 2023 r. – Wiemy, że korzystających z faktoringu jest jeszcze więcej, biorąc pod uwagę wszystkich dostawców. Wielkość rynku polskiego faktoringu jedynie dla branży transportowej i logistycznej szacujemy na ponad 19 mld zł rocznie – konkluduje Ton.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał promocyjny Profeina Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Nowe technologie
dzisiaj 06:57
Nowe technologie
wczoraj 10:09
Nowe technologie
czwartek 06:40
Nowe technologie
wtorek 17:05
Materiał promocyjny
wtorek 16:58
Nowe technologie
wtorek 13:16
Nowe technologie
wtorek 06:45
Nowe technologie
poniedziałek 21:41
Nowe technologie
poniedziałek 20:23
Nowe technologie
poniedziałek 19:30
Nowe technologie
niedziela 16:19
Nowe technologie
niedziela 15:12
Nowe technologie
07.09.2024
Nowe technologie
07.09.2024
Nowe technologie
07.09.2024
Nowe technologie
06.09.2024
Nowe technologie
05.09.2024
Nowe technologie
04.09.2024
Nowe technologie
04.09.2024
Nowe technologie
04.09.2024
Nowe technologie
04.09.2024
Nowe technologie
03.09.2024
Nowe technologie
02.09.2024
Nowe technologie
02.09.2024
Nowe technologie
02.09.2024
Nowe technologie
02.09.2024
Nowe technologie
01.09.2024
Nowe technologie
01.09.2024
Nowe technologie
01.09.2024
Nowe technologie
01.09.2024
Nowe technologie
31.08.2024
Nowe technologie
29.08.2024
Nowe technologie
27.08.2024
Materiał promocyjny
27.08.2024
Nowe technologie
27.08.2024
Nowe technologie
26.08.2024
Nowe technologie
26.08.2024
Materiał promocyjny
26.08.2024
Nowe technologie
25.08.2024
Nowe technologie
25.08.2024
Nowe technologie
25.08.2024
Nowe technologie
24.08.2024
Nowe technologie
24.08.2024
Nowe technologie
24.08.2024
Nowe technologie
24.08.2024
Nowe technologie
24.08.2024
Nowe technologie
22.08.2024
Nowe technologie
22.08.2024
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.