Biznes Fakty
Przedsiębiorcy zaniepokojeni. Boją się, że rząd podniesie podatki
Wzrost podatków, wakaty i niedotrzymanie obietnicy dotyczącej obniżenia składki zdrowotnej to obawy trzech czwartych przedsiębiorców – informują autorzy badania „Indeks Biznesu”, przeprowadzonego na zlecenie Konfederacji Lewiatan. Większość ankietowanych wyraziła opinię, że obecny rząd gorzej dba o firmy niż poprzedni.
/Marcin Obara /PAPPodwyżki podatków spodziewa się 76 proc. małych firm, 74 proc. dużych i 72 proc. średnich. Przekonanie, że do tego nie dojdzie wyraziło 21 proc. badanych, a 4 proc. nie miało na ten temat zdania.
Z dystansem do ważnej obietnicy
Przedsiębiorcy z niedowierzaniem podchodzą też do przedwyborczej obietnicy rządu dotyczącej obniżenia składki zdrowotnej. Tylko 22 proc. ankietowanych na zlecenie Lewiatana stwierdziło, że będzie to możliwe. Trzy czwarte wyraziło opinię, że w tym roku do obniżki nie dojdzie, a 3 proc. nie miało na ten temat zdania.
Z niedowierzaniem do zmniejszenia składki zdrowotnej podchodzą przede wszystkim przedsiębiorcy z dużych firm. Odsetek niespodziewających się tego działania rządu wyniósł 86 proc. Taki sam pogląd ma też 74 proc. reprezentantów małych firm i niemal tyle samo – 73 proc. średnich.
Firmy liczyły na więcej
Większość – 65 proc. przedsiębiorców – zadeklarowało, że działania obecnego rządu nie są bardziej przyjazne dla firm niż polityka poprzedniego. Przeciwnego zdania było 33 proc., a opinii w tej sprawie nie wyraziło 2 proc. badanych. Działania rządu wobec biznesu negatywnie oceniło 70 proc. firm dużych, 65 proc. małych i 61 proc. średnich.
Prowadzący przedsiębiorstwa obawiają się też problemów z zatrudnieniem. Większość z nich – 62 proc. – uważa, że w najbliższym roku będzie jeszcze trudniej znaleźć nowych pracowników. Wakatami najmniej przejmują się prowadzący duże firmy (58 proc.), a najbardziej małe (62 proc.). O problemy kadrowe nie martwi się 38 proc. ankietowanych na zalecenie Lewiatana.
„Indeks Biznesu” – cykliczne badanie nastrojów przedsiębiorców – przeprowadziła w lipcu, na zlecenie Konfederacji Lewiatan i na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców, agencja badawcza CBM Indicator