Emerytura rodzinna po śmierci rodzica. Kiedy ZUS nie wypłaci świadczeń?

Po stracie rodzica dzieci zazwyczaj mają prawo do pomocy finansowej w postaci renty rodzinnej. Niestety wiele osób dowiaduje się dopiero po śmierci bliskiej osoby, że ich dziecko faktycznie nie ma dostępu do tej renty. Dlaczego tak się dzieje? Kiedy praca rodzica jest niewystarczająca, aby ZUS mógł wypłacić rentę rodzinną jego dzieciom?

7012939078a978d1d76638c7890c8a5a, Biznes Fakty Renta rodzinna to forma pomocy udzielanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych / Wojciech Laski / East News

Treść:

  • 01 Warunki otrzymania renty rodzinnej po śmierci rodzica
  • 02 Co sprawdza ZUS, jeśli zmarły nie otrzymał jeszcze emerytury lub renty?
  • 03 Kiedy praca nie daje prawa do renty rodzinnej?

Warunki otrzymania renty rodzinnej po śmierci rodzica

Renta rodzinna to forma wsparcia udzielanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, która ma na celu częściową rekompensatę utraty dochodów po śmierci rodzica. Jednak aby dzieci zmarłego mogły otrzymać rentę rodzinną, sam fakt śmierci nie wystarczy. Najważniejszą kwestią jest to , jakie prawa do świadczeń miał zmarły w chwili śmierci.

Prawo do renty rodzinnej przysługuje krewnym osoby, która w chwili zgonu:

● posiadał ustalone prawo do emerytury lub spełniał warunki do jej otrzymywania (np. osiągnął wymagany wiek emerytalny i posiadał staż pracy),

● otrzymał rentę tymczasową,

● miał prawo do renty inwalidzkiej lub spełniał warunki do jej otrzymania,

● pobierał świadczenia emerytalne lub świadczenia przedemerytalne,

● otrzymywał odszkodowania dla pracowników oświaty.

Co sprawdza ZUS, jeśli zmarły nie otrzymał jeszcze emerytury lub renty?

Jeżeli zmarły nie zarejestrował jeszcze prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, ZUS musi najpierw ustalić, czy w chwili zgonu faktycznie spełniał warunki do otrzymywania świadczenia. ZUS przyjmuje, że prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy istniało nawet wtedy, gdy zmarły spełniał wszystkie warunki, ale nie zdążył złożyć wniosku lub nie został on formalnie rozpatrzony.

Aby otrzymać powyższe świadczenia, zmarły musi:

w przypadku emerytury – osiągnąć wiek emerytalny i posiadać wymagany okres ubezpieczenia (min. 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn),

w przypadku renty z tytułu niezdolności do pracy – ZUS sprawdza, czy zmarły w chwili zgonu był całkowicie lub częściowo niezdolny do pracy (na podstawie orzeczenia lekarskiego) oraz czy posiadał wymagany okres ubezpieczenia i nieubezpieczenia, który zależy od wieku, w którym powstała niezdolność do pracy:

○ 1 rok – jeżeli niepełnosprawność powstała przed ukończeniem 20 roku życia,

○ 2 lata – od 20 do 22 roku życia,

○ 3 lata – od 22 do 25 roku życia,

○ 4 lata – od 25 do 30 roku życia,

○ 5 lat – po ukończeniu 30 roku życia.

Kiedy praca nie daje prawa do renty rodzinnej?

Zatem, aby ZUS przyznał rentę rodzinną, zmarły w chwili śmierci musiał mieć prawo do emerytury, renty inwalidzkiej lub spełniać warunki do ich otrzymywania – oznacza to między innymi, że był ubezpieczony w systemie ubezpieczeń społecznych. W praktyce trudności pojawiają się, gdy osoba pracowała bez oficjalnej umowy lub na podstawie tzw. umów „śmieciowych”.

Praca „na czarno”, czyli bez ważnej umowy i zgłoszenia do ZUS, nie pozwala na nabycie prawa do świadczeń. W takiej sytuacji renta rodzinna nie jest przyznawana, chyba że przed sądem zostanie udowodnione, że stosunek pracy i obowiązek ubezpieczenia faktycznie miały miejsce. Po prawomocnym orzeczeniu sądu możesz ubiegać się o rentę rodzinną w ZUS.

Podobnie jest w przypadku umów cywilnych, takich jak umowy o pracę. Ta forma zatrudnienia nie pociąga za sobą obowiązku płacenia składek na ubezpieczenia społeczne, więc jeśli zmarły

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *