Biznes Fakty
Centralny Port Komunikacyjny – CPK. Lasek: pierwszy samolot wyląduje na lotnisku CPK jesienią 2032 roku
Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek powiedział w piątek w Radiu ZET, że pierwszy samolot wyląduje na lotnisku CPK w Baranowie jesienią 2032 roku.
– To będzie hub, który zastąpi Lotnisko Chopina jako nowe lotnisko krajowe.(…) Lotnisko Chopina będzie modernizowane. Gdybyśmy nie przeprowadzili modernizacji tego lotniska, stracilibyśmy ponad 30 mln pasażerów do dnia otwarcia nowego lotniska – powiedział Lasek.
Jak dodał pełnomocnik, „Lotnisko Chopina zapcha się w przyszłym roku” i „musimy gdzieś obsłużyć ruch, który rośnie”. – Dlatego port ten ma być zmodernizowany, ale bez powiększania stref ograniczonego użytkowania wokół – zaznaczył Lasek.
Lotnisko Chopina poinformowało w czwartek, że od stycznia do końca listopada br. odprawiono w Warszawie 19 mln 673 tys. 590 pasażerów. Stołeczny port w minionym miesiącu obsłużył dokładnie 1 mln 601 tys. 918 osób – o 15,9 proc. więcej osób niż w listopadzie poprzedniego roku – wyliczyło lotnisko. 6 grudnia 2024 r. stołeczny port odprawił dwudziestomilionowego pasażera – po raz pierwszy w swojej 90-letniej historii.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Czytaj więcej: Wiceminister o sytuacji w PLL LOT: popełniamy czasami błędy >>>
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.