Potężna kara dla Jeronimo Martins, właściciela Biedronki

9a245748997bdb6fb7307bdb0cff2158, Biznes Fakty

UOKiK zakwestionował praktyki Jeronimo Martins w akcji promocyjnej. Klienci otrzymają voucheryUOKiK, Shutterstock

Sąd okręgowy ustalił karę 506 milionów złotych dla Jeronimo Martins za uzyskiwanie od dostawców produktów spożywczych nieumówionych wcześniej rabatów, tym samym zgadzając się z ustaleniami UOKiK wskazującymi, że spółka nie miała prawa do takich zachowań – napisał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na platformie X.

„Sąd Okręgowy zgodził się z ustaleniami Prezesa UOKiK. Potwierdził, że spółka Jeronimo Martins Polska nie miała prawa uzyskiwać od dostawców produktów spożywczych nieumówionych wcześniej rabatów” – napisał UOKiK na platformie X.

XRozwiń

"To precedensowy wyrok"

„Sąd ustalił karę na poziomie ponad pół miliarda zł (ponad 506 mln zł). Wyrok to bardzo ważny sygnał dla rynku, zwłaszcza największych przedsiębiorców. Sieci handlowe powinny płacić dostawcom za produkty taką cenę, na jaką się umówiły” – dodano.

Jak podano, w ustnym uzasadnieniu sąd podkreślił ogromną przewagę sieci Biedronka nad dostawcami. Podzielił również stanowisko UOKiK, że sieć ma obowiązek wykonywania zawartych umów i powstrzymania się od jednostronnych zmian ceny.

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje apelacja.

Dodano, że to kolejna wygrana sprawa, w której UOKiK chroni uczestników rynku przed nieuczciwymi praktykami sieci handlowych. Sądy potwierdziły m.in. decyzje w sprawie błędnego oznakowania owoców i warzyw krajem pochodzenia przez Kaufland i Biedronkę.

W grudniu 2020 roku UOKiK nałożył ponad 723 mln zł kary na Jeronimo Martins, wskazując, że spółka w nieuczciwy sposób zarabiała kosztem dostawców produktów spożywczych.

„To precedensowy wyrok ważny dla całego rynku. Potwierdza przyjęty przez nas i realizowany sukcesywnie i z determinacją kierunek działań w przewadze kontraktowej. Stoimy na straży polskich dostawców i producentów żywności” – powiedział cytowany we wpisie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

XRozwiń

Stanowisko Biedronki

Poprosiliśmy sieć Biedronka o stanowisko w tej sprawie.

„Partnerskie relacje z polskimi dostawcami budujemy od blisko 30 lat i są one budowane długoterminowo na fundamencie transparentności i uczciwości. Negocjacje cen mają na celu przyniesienie korzyści polskim konsumentom, pozwalając zaoferować razem z naszymi partnerami najwyższą jakość produktów w najniższych na rynku cenach” – podkreślono w stanowisku.

„Jeśli chodzi o wyrok sądu, to wbrew pojawiającym się informacjom, w tym ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sąd wskazał na daleko idące wady decyzji nakładającej karę na Jeronimo Martins Polska. Co więcej, sąd wskazał także na brak zasadności traktowania wszystkich dostawców według tych samych kryteriów. W konsekwencji sąd uznał w znacznej części stanowisko JMP, zmieniając decyzję Prezesa UOKiK i oddalając karę w części obejmującej 220 mln złotych” – dodano.

„Wyłącznie w zakresie 7 dostawców z 214 z grupy owoce i warzywa sąd, w naszej ocenie niezasadnie, ocenił posiadanie przewagi kontraktowej przez Spółkę i to tylko dlatego, że zakres udzielonych rabatów był wyższy niż wobec pozostałych dostawców” – czytamy.

Jeronimo Martins jest właścicielem Biedronki – największej sieci detalicznej w Polsce, posiadającej sklepy zlokalizowane w ponad 1300 miejscowościach, która jest obecna na polskim rynku od 29 lat. Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku posiadała 3596 placówek.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *