Biznes Fakty
W myjniach i na parkingach brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Kontrole UOKiK
Blisko 23 procent ze skontrolowanych przez UOKiK 84 parkingów i 125 myjni samochodowych nie zadbało o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług – poinformował urząd w komunikacie. Na 32 przedsiębiorców UOKiK nałożył kary pieniężne na łączną kwotę około 40 tysięcy złotych.
„W 2023 r. przeprowadziliśmy kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Zweryfikowaliśmy, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie. (…) Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług” – wskazano w poniedziałkowej informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK przyjrzał się cenom na parkingach i myjniach
UOKiK podał, że nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen zostały stwierdzone w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Urząd podkreślił, że głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców.
„Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie 'od…’ lub 'od… do…’. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta – ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać” – podał UOKiK.
Urząd przypomniał, że za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł.
„W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk” – poinformował UOKiK.