Biznes Fakty
Warner Bros. Discovery liderem oglądalności
Grzegorz Kajdanowicz i Konrad Piasecki proponują zwycięzcy aukcji dla WOŚP wspólną grę w padlaTVN24
Największym udziałem w oglądalności wśród dystrybutorów treści wideo w Polsce może pochwalić się grupa Warner Bros. Discovery – wynika z badań przeprowadzonych przez platformę badawczą Nielsen. WBD pozostawiło w tyle konkurencję – Telewizją Polską i Grupę Polsat. Kanały i treści Warner Bros. Discovery wyprzedziły także zarówno Netflix, jak i Telewizję Republika.
W raporcie „All Screens Video Landscape” uwzględniono pomiar oglądalności na telewizorach, a także na innych urządzeniach.
Warner Bros. Discovery liderem
„W danych za rok 2024 r. obejmujących oglądalność z 4 ekranów: telewizorów, PC/laptopów, smartfonów i tabletów, Warner Bros. Discovery odnotował 19,5-procentowy udział (połączenie całkowitego zasięgu i spędzanego czasu) w kategorii źródeł treści wideo” – czytamy w raporcie Nielsena.
Na drugim miejscu znalazła się Telewizja Polska, która miała 18,4-procentowy udział. Trzecia była Grupa Polsat z udziałem wynoszącym 18,2 proc.
Na pozostałych miejscach znalazły się Google (6,44 proc.), TV Puls (3,80 proc.), Telewizja Republika (3,24 proc.), Meta, właściciel Facebooka i Instagrama (2,67 proc. udziału), SPI (m.in. Kino Polska, Stopklatka TV – 2,26 proc.), Netflix (2,15 proc.) i ByteDance, czyli właściciel TikToka (1,68 proc.).
„Jeśli chodzi o preferencje widzów co do wykorzystywanych ekranów, to ekran telewizora pozostaje niezwykle ważny dla widzów w Polsce, większość treści wideo jest oglądana właśnie na nim” – czytamy.
Lucyna Koba, Broadcasters & Publishers Commercial Leader EMEA/Poland w Nielsen Polska, komentuje, że „nie jest zaskoczeniem, że to właśnie grupy właścicielskie wywodzące się z tradycyjnej telewizji znajdują się na szczycie listy graczy wideo w Polsce, co związane jest z szerokim zasięgiem i długim czasem oglądania w szerokiej populacji”.
– Jednak preferencje dotyczące ekranów stanowią interesujący wgląd w zwyczaje widzów w Polsce, szczególnie biorąc pod uwagę różnorodność globalnych i lokalnych graczy dostępnych dla widzów do wyboru – mówiła.
– Po raz pierwszy prezentujemy wspólny obraz oglądalności treści wideo w domach na 4 ekranach, raport ten, publikowany co miesiąc pozwoli na śledzenie zmian na rynku wideo i w zwyczajach widzów – dodała.
Tyle oglądają Polacy
Jak podają Wirtualnemedia.pl, według danych Nielsena w 2024 r. średnio dziennie widzowie w Polsce oglądali wideo w domu przez 4 godziny 27 minut (276 minut). Z tej puli 56 minut dziennie, przeznaczaliśmy na oglądanie wideo „streamingowego” (filmy, seriale na żądanie czy kanały linearne w streamingu). W listopadzie 2024 r. udziału streamingu w oglądalności treści na telewizorach wyniósł 9,1 proc. Rok wcześniej było to 6,7 proc.
O raporcie
Jak podaje Nielsen, dane pochodzą z jednoźródłowego panelu telemetrycznego Nielsena składającego się z 3 500 gospodarstw domowych i prawie 9 700 panelistów. Zestawienie oparte jest o dane roczne dotyczące udziału w oglądalności AMR (Average Minute Rating).
Dane przedstawione są dla grupy powyżej 4. roku życia dla 10 grup dystrybutorów o największej łącznej oglądalności w danym roku. W grupach poszczególnych dystrybutorów znajdują się wszystkie stacje telewizyjne oraz platformy internetowe/playery, których właścicielem jest dany dystrybutor i które znajdują się w monitoringu Nielsena.