Biznes Fakty
Będzie zakaz parkowania na chodnikach? Jest wniosek do RPO
Ruch społeczny „Miejska Agenda Parkingowa” skierował pismo do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym domaga się niemal całkowitego zakazu parkowania samochodów na chodnikach. Autorzy wniosku postulują, aby postój pojazdów na drogach dla pieszych był dozwolony jedynie w miejscach wyznaczonych przez odpowiednie znaki drogowe lub specjalnie przygotowaną infrastrukturę.
Obecne przepisy, zawarte w art. 47 ust. 1 i 2 Prawa o ruchu drogowym, pozwalają na zatrzymanie lub postój pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na chodnikach, pod warunkiem przestrzegania określonych zasad. W praktyce jednak kierowcy często łamią te przepisy, co prowadzi do licznych problemów.
Problemy pieszych
„W efekcie piesi muszą przeciskać się między samochodami a granicą chodnika, wchodzić na przejścia dla pieszych zza zaparkowanych aut, a nawet ustępować pierwszeństwa pojazdom jeżdżącym po chodnikach. Policja i straż miejska nie są w stanie skutecznie przeciwdziałać takim naruszeniom, zwłaszcza w dużych miastach” – podkreśla RPO w piśmie do Ministra Infrastruktury z czerwca tego roku.
Odpowiedź Ministerstwa
Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MI, przypomniała, że obowiązujące przepisy jednoznacznie wskazują, iż chodnik jest częścią drogi przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych oraz osób poruszających się przy użyciu urządzeń wspomagających ruch. Zatrzymanie lub postój pojazdu na drodze dla pieszych jest możliwe m.in. pod warunkiem, że na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju, szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych, pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
Dalsza część artykułu pod wideo:
Bon energetyczny w 2025 r. "Osłony będą przedłużone"
Egzekwowanie prawa
Obowiązujące przepisy Prawa o ruchu drogowym jasno wskazują zasady postoju i zatrzymywania się pojazdów (również na drogach dla pieszych). Zgodnie z art. 46 ustawy, zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.
Według przedstawicielki ministerstwa proponowana nowelizacja niczego nie zmieni, bo problem leży nie w przepisach, lecz w ich egzekwowaniu. „Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę, iż wprowadzenie w praktyce zaproponowanego przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich rozwiązania wymagałoby również poniesienia znaczących nakładów finansowych, organizacyjnych i czasowych ze strony zarządców dróg” – zauważyła dyrektor Renata Rychter.
Co dalej?
Czy Ministerstwo Infrastruktury posłucha głosu obywateli i wprowadzi zmiany postulowane przez „Miejską Agendę Parkingową”? Czy może problem parkowania na chodnikach zostanie rozwiązany na drodze skuteczniejszego egzekwowania istniejących przepisów? Jedno jest pewne: kwestia ta nie zniknie z agendy publicznej dyskusji, a piesi nadal będą domagać się swojego prawa do bezpiecznego poruszania się po chodnikach.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło