Biznes Fakty
CEO Xpeng, chińskiego producenta aut, o przyszłości: większość chińskich marek zniknie z rynku
Chiny mają największy na świecie rynek pojazdów elektrycznych. CEO Xpeng, He Xiaopeng, twierdzi jednak, że większość chińskich producentów samochodów nie przetrwa 10 lat.
He Xiaopeng, CEO Xpeng, nie wierzy, że większość chińskich producentów samochodów przetrwa następną dekadę. — Z 300 start-upów przetrwało tylko 100. Obecnie istnieje mniej niż 50 firm, a tylko 40 z nich sprzedaje samochody każdego roku — powiedział He w wywiadzie dla singapurskiej gazety „The Straits Times”.
— Osobiście uważam, że w ciągu najbliższych 10 lat pozostanie tylko siedem dużych firm motoryzacyjnych — dodał. Nie sprecyzował przy tym, które firmy jego zdaniem przetrwają.
Przedstawiciele He w Xpeng nie odpowiedzieli na prośbę Business Insidera o komentarz.
He już wcześniej zapowiadał brutalną, wzajemnie eliminującą się konkurencję wśród chińskich producentów samochodów.
W marcu powiedział singapurskiej stacji telewizyjnej CNA, że w ciągu najbliższych trzech do czterech lat chiński przemysł pojazdów elektrycznych będzie świadkiem „turnieju pucharowego”, po którym nastąpi intensywna rywalizacja między „gwiazdami”.
Jego zdaniem to, kto zwycięży w 2030 r., będzie zależeć od „umiejętności” i „wykonalności” tych graczy.
— Przemysł samochodowy to maraton, a nie sprint — powiedział CNA.
CEO Mercedes-Benz Ola Källenius zapytany podczas październikowej konferencji Global Dialogue w Berlinie o zagrożenie ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych, wyraził podobne zdanie.
— To dziwne. To darwinistyczna wojna cenowa, oczyszczanie rynku. I wielu z tych graczy, którzy są teraz w pobliżu. Wielu z nich nie będzie za pięć lat — powiedział Källenius.
Chińska dominacja na rynku pojazdów elektrycznych
Chińska dominacja w segmencie pojazdów elektrycznych wynika częściowo z hojnych dotacji, jakie rząd tego kraju przyznał firmom motoryzacyjnym w celu obniżenia kosztów i zachęcenia do posiadania pojazdów elektrycznych.
Jednak konkurencja w Chinach, które są największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, staje się coraz bardziej zacięta.
Stephen Dyer, konsultant motoryzacyjny w AlixPartners, powiedział w kwietniu „The Wall Street Journal”, że w 2023 r. łącznie 123 marki sprzedały co najmniej jeden pojazd elektryczny na kontynencie chińskim.
Chińscy producenci samochodów, tacy jak BYD, próbują również podbić globalny rynek pojazdów elektrycznych. Według danych opracowanych przez firmę technologiczną ABI Research dla BI chińscy producenci samochodów odpowiadali za 70 proc. rynku pojazdów elektrycznych w Tajlandii i 88 proc. w Brazylii w pierwszym kwartale tego roku.
Podczas ogłoszenia wyników za trzeci kwartał ubiegłego miesiąca BYD poinformował, że po raz pierwszy przekroczył przychody Tesli ze sprzedaży pojazdów elektrycznych.
Ceny amerykańskich kwitów depozytowych Xpeng notowanych na giełdzie w USA spadły od początku roku o prawie 11 proc. Firma nie odnotowała zysku od czasu jej założenia w 2014 r. Wiceprezes Xpeng, Brian Gu, powiedział w marcu, że firma jest na dobrej drodze do „osiągnięcia rentowności ok. 2025 r.”.
Powyższy tekst pochodzi z amerykańskiego wydania Business Insidera
Tłum.: Mateusz Albin
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło