Biznes Fakty
Chiński koncern Chery Automobile: ekspansja na polskim rynku
Chcemy jeździć nowoczesnymi i dobrze wyposażonymi samochodami, ale w cenie na każdą kieszeń. Te pozorne sprzeczności potrafią połączyć chińskie marki motoryzacyjne, które coraz śmielej wchodzą do Europy, a Polska jest zdecydowania w centrum ich uwagi.
Nowe samochody są wyposażone w nowoczesne technologie, które nie tylko poprawiają komfort jazdy, ale również zwiększają jej bezpieczeństwo. Z raportu „Global Automotive Study 2024” Deloitte wynika, że Polacy chcą innowacji — już 54 proc. osób zamierza zmienić markę samochodu właśnie między innymi z tego względu. Dodatkowo jednak 76 proc. konsumentów oczekuje, że zapłaci mniej niż 150 tys. złotych za kolejny samochód. Czy te dwie rzeczy można pogodzić?
Wydaje się, że tak, ponieważ połowa z nas jest otwarta na nowe marki i chce testować nowe rozwiązania. Dlatego rosnącą popularnością zaczynają cieszyć się chińskie samochody, których producenci wchodzą na rynki w Europie i stają się konkurencją dla modeli wytwarzanych przez renomowanych producentów.
Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że tylko w styczniu i lutym 2024 roku zarejestrowano w naszym kraju 553 nowe chińskie samochody.
Niemal 75 proc. z nich to auta marki MG, która oficjalnie pojawiła się w naszym kraju pod koniec 2023 roku i w zestawieniu wyprzedziła takich producentów, jak Mitsubishi, Jeep czy Fiat. Drugie miejsce w rankingu sprzedaży chińskich aut na polskim rynku przypadło marce BAIC, a trzecie zajął Maxus. Rosnąca popularność tych modeli wynika w dużej mierze z korzystnego stosunku jakości do ceny – w ten sposób nowe chińskie marki skutecznie rywalizują z bardziej doświadczonymi graczami.
Ekspansja w Polsce
Polska jest ważnym rynkiem również dla chińskiego koncernu Chery Automobile — jesteśmy czwartym państwem w Europie, po Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Włoszech, w którym pojawił się ten potężny gracz. Koncern Chery jest największym chińskim eksporterem samochodów osobowych, swoją pozycję utrzymuje już 21. rok z rzędu. W 2023 r. popyt na jego samochody wzrósł aż o 52,6 proc., a w pierwszej połowie 2024 r. producent pierwszy raz w swojej 27-letniej historii sprzedał ponad milion aut.
Chery zamierza rozgościć się w Europie, a dane sprzedażowe wskazują, że doskonale mu to idzie. Na Półwyspie Iberyjskim w lutym 2024 r. zadebiutował model OMODA i już sprzedaje tam tysiąc aut miesięcznie. Co więcej — Chery rozpocznie także w 2024 r. produkcję swoich samochodów w Hiszpanii, w zakładach w Barcelonie, w których do 2021 r. wytwarzano Nissany.
W Polsce w ciągu trzech miesięcy tego roku zadebiutowały dwie marki Chery: OMODA i Jaecoo, a koncern Chery ma wobec naszego kraju bardzo ambitne plany. Pod koniec września 2024 r. ogłosił, że w 2025 r. chce w Polsce sprzedać przeszło 18 tys. samochodów obu tych marek. W równie szybkim tempie ma rosnąć w Polsce sieć dealerska Omody i Jaecoo: pod koniec 2024 r. będzie się składać z 30, a 12 miesięcy później — z 45 punktów.
Polska to duży i stabilny kraj ze stabilną i rosnącą gospodarką oraz ze sporym rynkiem.
Jest również dobrą bazą dla przemysłu samochodowego, z mnóstwem poddostawców części i podzespołów – tak Charlie Zhang, wiceprezes Chery Automobile tłumaczy ekspansję koncernu w Polsce w wywiadzie przeprowadzonym przez Auto Świat. I podkreśla, że chociaż Chery ma m.in. szeroką gamę sedanów, w tym modeli z linii Arrizo, to na razie chce się skupić na SUV-ach i crossoverach, ponieważ ich popularność stale wzrasta a są dużym atutem Chery.
- Czytaj więcej: Spytałem wiceprezesa koncernu Chery o trzy największe obawy Polaków związane z chińskimi samochodami
OMODA 5 — kompaktowy crossover
OMODA to jedna z flagowych marek potężnego chińskiego koncernu Chery i nowoczesny kompaktowy SUV, który łączy dynamiczny design z zaawansowaną technologią. Skrywa pod maską czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 Turbo, połączony z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową DCT. SUV już w bazowej wersji Comfort nokautuje ceną (115 tys. 500 zł) i wyposażeniem. W kabinie uwagę przyciąga szeroki wyświetlacz, który łączy funkcje wirtualnego kokpitu 12,3-cala oraz ekranu stacji multimedialnej (także 12,3 cala).
Omoda 5
Stacja multimedialna jest kompatybilna ze smartfonami Apple i Android a od grudnia br. system sterowania głosowego Hello OMODA ma być dostępny w języku polskim (na razie funkcjonuje wersja angielska). Na pokładzie znajdziemy także system bezkluczykowego dostępu, indukcyjną ładowarkę oraz podgrzewane fotele.
OMODA 5 ma niecałe 4,4 m długości, 1,82 m szerokości i 1,59 m wysokości, a rozstaw osi wynosi ok. 2,61 m. Wymiarami więc wpisuje się w segment kompaktowych crossoverów. Bagażnik tego auta zapewnia 378 l pojemności z kompletem pasażerów na pokładzie – przestrzeń ładunkowa rośnie do 1075 litrów po złożeniu tylnej kanapy.
Pod maską OMODA 5 skrywa czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 Turbo, połączony z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową DCT, co daje 147 KM mocy i 275 Nm. Średnie zużycie paliwa w cyklu WLTP wynosi zaledwie 7,4 l/100 km, a samochód przyspiesza od 0 do 100 w ciągu ok. 10 sekund.
Bezpieczeństwo chińskiego modelu zostało potwierdzone najwyższą 5-gwiadkową oceną w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Comfort i Premium w dobrych cenach
Omoda 5
W Polsce OMODA 5 dostępna jest w dwóch wariantach: Comfort i Premium. Samochód w bazowej wersji wyposażeniowej Comfort kosztuje od 115 500 zł i oferuje m.in. 18-calowe alufelgi lakierowane na czarno, reflektory LED, automatyczne wycieraczki, komplet czujników parkowania wraz z kamerą cofania, przyciemniane szyby tylne. Do tego elektrycznie regulowane, pokryte ekologiczną skórą fotele z funkcją podgrzewania i wentylacji. Standardem jest również adaptacyjny tempomat. Wersja Comfort dostępna jest w jednym z 7 kolorów lakierów, które nie wymagają dopłaty: Khaki white, Aviation silver, Phantom gray, Aqua green, Blood red, Midnight blue lub Carbon black.
Bogatsza wersja Premium kosztuje od 129 500 zł, a na wyposażeniu tego auta znalazły się m.in. światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, kamera 360°, otwierane okno dachowe, dynamiczne kierunkowskazy, kamera 360-stopni z aktywnym otoczeniem, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewanie kierownicy, system nagłośnienia Sony z 8 głośnikami oraz elektrycznie otwierany bagażnik i szyberdach.
JAECOO 7 – marka premium
We wrześniu do Polski trafił także większy model SUV-a od koncernu Chery — JAECOO 7, z silnikiem benzynowym 1.6 i hybrydą plug-in, który ma rywalizować z autami w segmencie C. Dzięki najwyższej klasy funkcjom bezpieczeństwa i nowoczesnej technologii, JAECOO 7 jest stworzony, aby z łatwością zdobywać najtrudniejsze trasy, w czym z pewnością pomaga 20 cm prześwitu oraz napęd 4×4. Dzięki aż 7 trybom jazdy JAECOO 7 dynamicznie dostosowuje się w czasie rzeczywistym do różnych nawierzchni. Auto mierzy 450,0 długości, 186,5 cm szerokości oraz 168,0 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi z kolei 267,2 cm.
JAECOO 7 wyposażony został w wydajny silnik 1.6 TGDI, oferujący maksymalny moment obrotowy 275 Nm oraz 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów. Dzięki temu samochód zapewnia imponującą moc i przyspieszenie — od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,3 s (11,4 s z układem 4×4) i rozpędza się do 180 km/h. Przy tym średnio na 100 km zużywa 7,5-8,0 l/100 km. Zbiornik paliwa ma pojemność 57 l, co oznacza, że powinien zapewnić zasięg 710-760 km.
Jaecoo 7
Na prawdziwy hit zapowiada się wersja PHEV, która dołączy w przyszłym roku do gamy Jaecoo 7. Solidny akumulator trakcyjny o pojemności 18,3 kWh powinien zapewnić zasięg do 90 km na samym prądzie. Producent zapewnia, że w pełni naładowany/zatankowany PHEV pokona ponad 1200 km bez konieczności uzupełniania prądu/benzyny.
Do wyboru są dwie wersje Jaecoo 7. Urban ma napęd na przednie koła i kosztuje od 139 900 zł. Natomiast odmiana Offroad, z napędem na obie osie, który zapewnia wybór różnych trybów pracy (Snow, Mud, Sand i Offroad) kosztuje 157 900 zł.
Jaecoo 7
Posprzedażowa obsługa na najwyższym poziomie
Wszystkie chińskie modele koncernu Chery posiadają 7 lat gwarancji do 150 tys. km przebiegu. Jak zapewnia Charlie Zhang, koncern doskonale rozumie, że serwis i dostępność części zamiennych to podstawowa potrzeba, którą musi zaspokoić.
— Dlatego w całej Europie będziemy tworzyć wielkie centra z częściami, m.in w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Więc jeśli nawet danej części zabraknie w polskim magazynie, to zostanie szybko sprowadzona np. z Niemiec lub z Włoch – mówi wiceprezes Chery Automobile.
Charlie Zhang podkreśla także, że koncern chce utrzymać stabilne ceny – nie planuje wyprzedaży i obniżek, co najwyżej promocje. Chery współpracuje też z takimi firmami jak J.D. Power oraz Autovista, firmami zajmującymi się profesjonalną wyceną aut używanych. I zapewnia, że wartość rezydualna jego modeli utrzymuje się na bardzo korzystnym poziomie.
Omoda 5 i Jaecoo 7 dostępne są już do zamówienia w salonach Autoryzowanych Dealerów OMODA & JAECOO w Polsce oraz do jazd testowych.
Jaecoo J7: jeździliśmy nowym modelem, który ma podbić serca Europejczyków. Relacja z premiery Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło