Innowacje, solidność, bezpieczeństwo: historia Volvo

Powstała 14 kwietnia 1927 roku, po tym jak Assar Gabrielsson i Gustaf Larson spotkali się w restauracji w Göteborgu. Odpowiada za kluczowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa, a jej misją jest troska o ludzi i ułatwienie nam wszystkim życia. Opowiemy o firmie, która zmieniła świat. I nadal to robi.

Zawód inżyniera nieczęsto kojarzony jest z humanizmem. Liczby, pomiary, obliczenia – to wszystko wygląda bardzo matematycznie. Ale kiedy geniusz i wiedzę połączy pasja, powstają rzeczy niezwykłe. Im więcej ich powstaje, tym bardziej wpływają na naszą codzienność.

I tutaj możemy na moment powrócić do Szwecji i dwóch panów z restauracji w Göteborgu. Pierwszy z nich, Assar Gabrielsson, to ekonomista i biznesmen. Drugi, Gustaf Larson, jako inżynier zajmował się projektowaniem. Obaj pracowali w szwedzkiej firmie SKF, która do dzisiaj produkuje wysokiej jakości łożyska.

To była jedna z takich sytuacji, w której wszystko zagrało: ktoś miał wiedzę, ktoś inny pieniądze, a istniejąca już firma podjęła wyzwanie rozpoczęcia produkcji czegoś, czego wcześniej nie robiła. Marka, która później stała się hubem globalnych innowacji, ruszyła: 14 kwietnia 1927 roku z linii produkcyjnej Volvo zjechał pierwszy samochód.

ÖV4, znany też jako Jacob, był prostym, ale bardzo solidnie wykonanym kabrioletem. Zważywszy na szwedzkie warunki klimatyczne, gdzie zima jest długa, a na północy śniegu leży tyle, że granice drogi trzeba oznaczać tyczkami z chorągiewkami, było to czyste marketingowe szaleństwo. Ale oni to zrobili. Bo taką mieli wizję. I to się w Volvo nie zmieniło do dzisiaj: Szwedzi nie znają pojęcia „niemożliwe” i konsekwentnie wdrażają do seryjnej produkcji rozwiązania, dzięki którym żyje nam się łatwiej i lepiej.

Wizjonerzy z Volvo nie mieli jednak zamiaru produkować wyłącznie pojazdów niszowych, dlatego pod koniec lat 40. ubiegłego wieku rozpoczęli sprzedaż aut „dla każdego”. Popularyzacja innowacyjnych rozwiązań wymaga przecież dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców. I z takim zamysłem w tle powstało Volvo PV44 – pierwszy model z samonośnym nadwoziem (dawniej auta konstruowano na ramie) wprowadzony do seryjnej produkcji. W 1956 roku pojawia się ikona marki – Volvo 120 Amazon, którego jeżdżące i nieskorodowane egzemplarze można spotkać w Szwecji do dzisiaj. I także dzisiaj, mimo ewolucji stylu w stronę subtelnej skandynawskiej estetyki, auta tej marki pozostają symbolem solidności i trwałości.

Ten, kto był w Szwecji i miał okazję podróżować poza głównymi trasami przelotowymi, wie, jak dzielne musi być auto, by sprostać tamtejszym warunkom. Nie tylko zimą, o czym już wspomnieliśmy. Latem, szczególnie w północnej Szwecji, samochody muszą się mierzyć z drogami szutrowymi, które brutalnie bombardują podwozie i nadwozie piaskiem i żwirem. Aby dać mu odpór, zabezpieczenie antykorozyjne musi być wzorowe, a karoseria bardzo solidna, bo szutrowym trasom daleko do gładkości lodowiska. Jakość od początku istnienia szwedzkiej marki była priorytetem. Tuż obok bezpieczeństwa. Bo na tym właśnie punkcie Szwedzi mieli…

Trudno znaleźć tutaj słowo, które choćby w części oddawało determinację Volvo, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa jazdy samochodem. Szwedzcy inżynierowie mieli i mają w tym zakresie tak niewiarygodny „napęd”, że ich kreatywność wydaje się nie do zatrzymania. I jeżeli założymy, że szwedzkość Volvo – oprócz oczywistych atrybutów, takich jak design i solidność – wynika właśnie z troski o bezpieczeństwo i poprawę jakości życia, to warto poznać kamienie milowe motoryzacji pochodzące prosto ze Szwecji.

Wiecie, że trzypunktowe pasy bezpieczeństwa mają już 65 lat? Inżynier Volvo Nils Bohlin zaprezentował je w 1959 roku. To prawdziwie przełomowe rozwiązanie, które do dziś ratuje miliony osób na całym świecie. Ale zaraz… Miliony? Na całym świecie? Czy to nie przesada?

Nie. Po zaprezentowaniu trzypunktowych pasów bezpieczeństwa w modelu PV544 Volvo Cars zrzekło się praw patentowych do tego pomysłu, aby każdy kierowca na świecie, nawet prowadzący auto konkurencyjnej marki, mógł z niego korzystać.

Volvo wyjątkowo dba również o dzieci. Aby zapewnić im maksimum bezpieczeństwa, w 1972 sięgnięto po rozwiązania wykorzystywane podczas lotów w kosmos i zaprezentowano fotelik samochodowy mocowany tyłem do kierunku jazdy. Tak jak astronauci podczas startu rakiety siedzą tyłem do kierunku lotu, aby równomiernie rozłożyć obciążenia działające po uruchomieniu silników rakietowych, tak dzieci podróżujące samochodami Volvo mogły liczyć na maksymalną ochronę przed przeciążeniami w razie kolizji lub awaryjnego hamowania.

Sześć lat później Volvo pokazało pierwszy na świecie fotelik samochodowy mocowany za pomocą standardowych pasów bezpieczeństwa pozwalający dzieciom od czwartego roku życia bezpieczniej podróżować przodem do kierunku jazdy. W 1990 roku w autach szwedzkiej marki pojawiło się pierwsze na świecie siedzisko dla dzieci zintegrowane z tylną kanapą auta.

No dobrze, pasy i foteliki zna chyba każdy kierowca i pasażer auta, bo albo ich używa, albo je kiedyś widział – to ani trochę nie umniejsza ich znaczenia, ale może pora na coś bardziej zaskakującego?

Z tym nie będzie problemu, szwedzkie DNA Volvo to także pedantyczna dbałość o rozwiązania, których nie widać. Należy do nich na przykład karoseria – od dekad auta tej marki uznawane są za symbol odporności zderzeniowej. Na całym świecie. Szukasz bezpiecznego auta – kupujesz Volvo. To niemal oczywiste.

I nie bez przyczyny. Od 1991 roku Volvo stosuje system ochrony przed uderzeniami bocznymi, który nazwało SIPS (Side Impact Protection System). Podczas gdy inni producenci skupiali się głównie na bezpieczeństwie przy zderzeniach czołowych, Szwedzi już byli krok do przodu i zajmowali się minimalizacją skutków zderzeń bocznych. Dodatkowe wzmocnienia nadwozia, materiały pochłaniające energię zderzenia w kabinie, wzmocniona podłoga, a nawet specjalnie zmodyfikowane fotele – w latach 90. ubiegłego stulecia nie było to niezbędne, aby sprzedawać samochody. A Szwedzi i tak to zrobili.

Byli zawsze o krok do przodu. I tak pozostało. W 1991 roku Volvo wprowadza boczne poduszki powietrzne. Siedem lat później pojawia się system ochrony przed urazami kręgosłupa szyjnego, znany jako WHIPS, adresujący przeciążenia występujące podczas uderzenia w tył auta. W tym samym roku 1998 Volvo stosuje pierwszy system airbagów dający ochronę pasażerom z przodu i z tyłu – kurtynę powietrzną.

Kiedy pojawiły się SUV-y, w tym ikona marki i jedno z najbezpieczniejszych aut na rynku – XC90 — Szwedzi zajęli się prewencją w przypadku dachowania auta. W 2003 roku zastosowali monitorowanie martwego pola lusterek wstecznych. W 2008 roku, wraz z premierą Volvo XC60 – jak się później okazało, przeboju rynkowego w Polsce – debiutuje autonomiczny system hamowania awaryjnego, wykorzystujący laser do wykrywania przeszkód. Od tamtej pory jest on standardowym wyposażeniem każdego nowego samochodu Volvo.

Dziś niewiele aut na rynku może się równać z modelami szwedzkiej marki poziomem standardowego wyposażenia podnoszącego poziom bezpieczeństwa. Wszystko dlatego, że w centrum uwagi Volvo zawsze jest człowiek i jego dobrostan. Szwedzka filozofia tworzenia samochodów z pasji nigdy się nie zmieniła, a obecnie, wspierana dostępem do coraz nowszych technologii, dostarcza produkt wytwarzany z poszanowaniem etyki i zrównoważonego rozwoju. A wszystko zaczęło się od spotkania dwóch Szwedów w Göteborgu.

Który model można dziś uznać za ikonę marki? Jeden, konkretny? To niemożliwe. Za dużo tych ikon było. Może sportowe P1800, znane z serialu „Święty” z Rogerem Moore’em? A może kanciaste kombi z linii 240? Czy coś niszowego i bardzo odważnego: 480 ES?

Na szczęście takie poszukiwanie ikony-lidera nie jest w tym przypadku niezbędne. Bo każde nowe Volvo zawiera DNA wszystkich największych klasyków marki. Szwedzki charakter wspierany misją poprawy jakości życia i jego maksymalnej możliwej ochrony.

Wiedzieliście, że Volvo od lat 70. ubiegłego wieku gromadzi dane o wypadkach drogowych, aby lepiej zrozumieć, co dzieje się podczas kolizji? A od 2019 roku, w ramach inicjatywy Equal Vehicles for All, udostępnia te dane w bibliotece cyfrowej, skąd każdy może je pobrać?

A pamiętacie, jak Volvo zrzekło się praw patentowych do trzypunktowych pasów bezpieczeństwa? Bingo! Szwedzi znowu to zrobili. Dla lepszego świata. Dla nas wszystkich.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał reklamowy na zlecenie marki Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER

2ff24a97b2b6a0af7dbbdc431ebf70cb, Biznes Fakty Motoryzacja

Elektryczne samochody z Chin płyną do Europy. Czy marka pojawi się również w Polsce?

dzisiaj 15:25 izz D881405c0f6c3c3de135962ec6ea51f7, Biznes Fakty Motoryzacja

Tesla będzie musiała naprawić 1,9 mln samochodów. Znamy powód

wczoraj 20:41 ygi 43a93cde61a7e1c35e5efac097c56056, Biznes Fakty Motoryzacja

Auta Toyoty na promocyjnych warunkach

wczoraj 13:47 Redakcja Content Commerce Fbc176a2a2a1b849a5f2d0c5b5fbaf4f, Biznes Fakty Materiał promocyjny

Polacy wybierają auta w abonamencie. Rynek najmu nowych samochodów dynamicznie rośnie

wczoraj 12:59 27f8393bb74e8a819bc4ff39a9b7441a, Biznes Fakty Materiał promocyjny

Volkswagen Financial Services umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

wtorek 14:34 E473749391b691b72dcb987a9b6348ad, Biznes Fakty Motoryzacja

Nowy Ford Puma — przestronny miejski SUV

wtorek 11:40 Redakcja Content Commerce 776f0dfd4daa6099d90e53aa00581e48, Biznes Fakty Motoryzacja

Najnowsze MINI już od 111 900 zł

wtorek 11:20 Redakcja Content Commerce 45850e7094ee08e22c1728c672558ea4, Biznes Fakty Motoryzacja

Nowy Countryman JCW. Co znajdujemy w najbardziej pożądanej linii MINI?

wtorek 11:15 Redakcja Content Commerce 83ada4184070fadb699d1450af63b591, Biznes Fakty Motoryzacja

Uberomaty staną na polskich ulicach. Będzie rewolucja

wtorek 07:36 nsz F7bdb5c518083dee52c95708e58f5e53, Biznes Fakty Motoryzacja

W Gdańsku ruszyła pierwsza stacja tankowania wodoru

poniedziałek 18:58 izz 3d83c53c31dbda4d427e2a1aad4e59c1, Biznes Fakty Motoryzacja

Luksus przybiera różne kształty. Poznaj pięć modeli Lexusa

poniedziałek 13:30 Redakcja Content Commerce C57fb552a893316e5558e65e4c8f1c95, Biznes Fakty Motoryzacja

Trzy SUV-y premium marki Lexus. Każdy z nich ma w sobie coś wyjątkowego

poniedziałek 12:40 Redakcja Content Commerce Ed3856077258b5395a71ea38af9fa634, Biznes Fakty Motoryzacja

Auta Toyoty w sam raz do ciasnego miasta. To modele do kupienia z bonusami

sobota 09:26 Redakcja Content Commerce Ed8fc54a6b5fbde834b9bbca83565783, Biznes Fakty Motoryzacja

Mazda zmienia swoje logo. Różnica jest subtelna

25.07.2024 PRus 8e406a820a77588328a1baae46e14f4d, Biznes Fakty Motoryzacja

Pierwszy egzemplarz Tesla Cybertruck zarejestrowany w Polsce. "Ślicznie się prezentuje"

23.07.2024 PRus 2498d2173069e4661a6d98e12c42ba57, Biznes Fakty Motoryzacja

Co się dzieje z cenami elektryków? Przestają się opłacać

23.07.2024 pas A2b1f8834e7edbc8cb43c97ab0b58810, Biznes Fakty Materiał promocyjny

Czyste miasta, szybkie ładowanie

22.07.2024 279bffeb58bc3885d8f56e04ce7be0bb, Biznes Fakty Motoryzacja

Miały być elektryki, będą wielkie, spalinowe pick-upy. Ford zmienia plany

18.07.2024 izz C3b0a450c66e93f62a73315f0c0131d4, Biznes Fakty Materiał promocyjny

Toyota Professional – nowa gama modeli i najwyższy standard obsługi klienta

18.07.2024 A6550537fc36d7ec0baa5732aa9176e6, Biznes Fakty Motoryzacja

Cena polis OC w górę. Na rynek wchodzi jednak nowy gracz

18.07.2024 PRus 89b40b60ff1c1b314349bb644b6ecce0, Biznes Fakty Motoryzacja

Polacy kupują chińskie samochody chętniej niż Opla czy Mitsubishi

16.07.2024 PRus Fe5f12df72903dec616d030a1d01809b, Biznes Fakty Motoryzacja

Renault Megane GrandCoupé. Idealny dla miłośników elegancji i komfortu

12.07.2024 Redakcja Content Commerce 8a72307792edb8d938e46ca35d45849c, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

Renault Espace – minivan po transformacji

11.07.2024 Jarosław Horodecki 1693b42a9fd2bd48278b4989e9527ff8, Biznes Fakty Motoryzacja

Policja konfiskuje samochody. Efekt? Inny niż zamierzano

11.07.2024 ygi 3d8a85c8d17a5bfbc0bc0c34209758b4, Biznes Fakty Motoryzacja

Słynna włoska marka aut powraca na europejski rynek

10.07.2024 PRus C8eb3b0f187785b326c809c2d4eea8d2, Biznes Fakty Motoryzacja

Odświeżony Renault Captur — muskularny i oszczędny SUV

09.07.2024 Redakcja Content Commerce Be964e291b85814eaa587aab3523f583, Biznes Fakty Motoryzacja

Nowy Mercedes GLA. Rewolucja w segmencie kompaktowych SUV-ów

08.07.2024 Redakcja Content Commerce 84fb210d7bc5201ceb70a5d01bc4f1a0, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

Jak będzie wyglądała jazda samochodem w 2030 r.? Przedstawiciel kluczowej firmy odpowiada

06.07.2024 Mateusz Madejski D4d1e3c94a24d116cf3eddc835ebdf35, Biznes Fakty Motoryzacja

Pożary samochodów elektrycznych. Czy elektryki płoną częściej?

05.07.2024 izz 3e23a4f8efc55d034a0ec12c40dc8af1, Biznes Fakty Motoryzacja

Klasyk Volkswagena w nowym wydaniu. Można wiele zyskać na zakupie

05.07.2024 Redakcja Content Commerce F076b01f35fb52b33294c2b1d5aad9cd, Biznes Fakty Motoryzacja

Wracają strefy czystego transportu w miastach. Będzie ustawa

05.07.2024 ygi A74df6accf08545904ba22810bf2285a, Biznes Fakty Motoryzacja

Dodatkowe 60 mln zł na program "Mój elektryk"

03.07.2024 izz 57ab3fe9458e06c0dfcab65c0f652223, Biznes Fakty Motoryzacja

Bestsellery Mercedesa są teraz dostępne od ręki w sklepie online

28.06.2024 Redakcja Content Commerce B714936156990ae442215b94eed04a44, Biznes Fakty Materiał promocyjny

Flotowa Rewolucja dla Firm z Toyota Nowakowski: dlaczego warto kupić Toyotę przed 2025 rokiem?

25.06.2024 64e02b8c71410567838111018a440451, Biznes Fakty Materiał promocyjny

Polacy znów kupują nowe samochody. Tak dobrze nie było od lat

24.06.2024 1002aa5185ee3bbcc754a02ceea6366e, Biznes Fakty Motoryzacja

Ford Mustang Mach-E teraz z licznymi korzyściami

23.06.2024 Redakcja Content Commerce Caeb329b82a717c94b24c103138dcebd, Biznes Fakty Motoryzacja

Prestiżowe modele BMW stają się jeszcze lepsze

20.06.2024 Redakcja Content Commerce 9a8e4210a8c892e04f0f58079be30486, Biznes Fakty Motoryzacja

Nowy Ford Transit z rabatem i innymi korzyściami

20.06.2024 Monika Zasada A3d6cfb3b105d90b61267024854c7f1d, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

Toyota C-HR – czy ma więcej wdzięku?

20.06.2024 Jarosław Horodecki Fdcd7ebd182f9143ac6205bbd4bbf76d, Biznes Fakty Motoryzacja

Wkrótce w Europie będzie sprzedawać się więcej elektryków niż aut spalinowych. Padła data

19.06.2024 DS 10f18356e189e801bff926557e10cb2e, Biznes Fakty Motoryzacja

Ferrari idzie w elektryki. Będą kosztować fortunę

19.06.2024 izz 399f68909a42c2cbd158bd9db13014af, Biznes Fakty Materiał promocyjny

Rośnie sprzedaż samochodów luksusowych. Jak sfinansować ich zakup?

19.06.2024 6cdf5d6a2984c933e95f77f7a30182b1, Biznes Fakty Motoryzacja

Bankrutuje amerykański producent elektryków. Druga porażka słynnego projektanta

18.06.2024 DS 7dbdc132cf6493dbf9967015cde0b9d5, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

Ford Bronco – czy to faktycznie prawdziwa „terenówka”?

18.06.2024 Jarosław Horodecki A705a168af384818f1e3a7d075c94eff, Biznes Fakty Motoryzacja

Do polskich salonów wjeżdża odmieniona Dacia Duster. Kusi nie tylko przyjazna cena

14.06.2024 Redakcja Content Commerce 2f6be3f290cbf7d2c2ad7ac39e4f7208, Biznes Fakty Motoryzacja

Odmieniony Colt i nowy ASX: auta dla doceniających wygodę i oszczędność

13.06.2024 Redakcja Content Commerce 0db9e3879039a924865a03aeba7a963d, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

Lexus NX 450h+ – czy japońska hybryda potrzebuje większej baterii?

13.06.2024 Jarosław Horodecki 08d0a97c34d3c690ac6a806629cd6950, Biznes Fakty Tylko u nas Motoryzacja

Ford Puma ST – czy to rzeczywiście sportowy crossover?

13.06.2024 Jarosław Horodecki

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *