Biznes Fakty
Kontenery chłodnicze Fresh Logistics pojadą do Czech
Transport produktów świeżych to skomplikowany proces, wymagający precyzyjnej koordynacji działań po stronie producentów, dostawców oraz odbiorców. Ze względu na konieczność zachowania odpowiedniej temperatury i czasu przewozu, jak i w kontekście wolumenu, spedycja żywności – zwłaszcza produktów odzwierzęcych – to zadanie dla specjalistów, do których należy Fresh Logistics z Grupy Raben. Swoje doświadczenie firma postanowiła wykorzystać umożliwiając polskim producentom eksport żywności do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Zaawansowane technologicznie kontenery chłodnicze w pierwszej kolejności pojadą do Czech. Na pytania o kontenery chłodnicze BDF, o specyfikę rynku czeskiego a także o wyzwania związane z dostawami produktów świeżych, odpowiada Antoni Zbytniewski, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w firmie Fresh Logistics (Raben Group).
Czym dokładnie jest produkt świeży? Które artykuły mieszczą się w tej kategorii?
– Produktami świeżymi są wszystkie produkty spożywcze, które przechowujemy w temperaturze od 0°C do +6°C – przynajmniej w Polsce, bo w innych krajach jest to często od 0°C do +7°C. Chodzi wyłącznie o żywność przeznaczoną do spożycia przez ludzi, a nie np. o karmę dla zwierząt. Producenci i dostawcy świeżej żywności są zobowiązaniu do zachowania ciągu chłodniczego. Jest on niezbędny, aby zagwarantować bezpieczeństwo żywności, jej jakość oraz właściwości, tak aby spożywane produkty nie stanowiły żadnego zagrożenia dla konsumentów. Dziś jest to dla nas oczywiste, ale warto pamiętać, jak wielką rewolucją było wprowadzenie chłodnictwa na szeroką skalę. Jeszcze w latach 50-tych ubiegłego wieku lodówka nie stanowiła standardowego wyposażenia gospodarstw domowych. Ludzie odżywiali się inaczej. Chłodnictwo nie tylko otworzyło nam dostęp do żywności z całego świata, ale też przyczyniło się do znacznego ograniczenia pewnych chorób wynikających ze spożywania nieświeżych produktów.
Dlaczego transport produktów świeżych jest taki trudny?
– Dostawa produktów świeżych to walka z czasem. Jednak ta musi przebiegać w granicach zdrowego rozsądku i prawa. Przykładowo na długich dystansach jeździ dwóch kierowców, nie jeden. Dzięki temu możemy elastyczniej zarządzać czasem ich pracy zapewniając ciągłość realizacji dostaw. Regulacje prawne uwzględniają specyfikę transportu produktów świeżych. W ich przypadku nie obowiązują zakazy weekendowe, nocne czy te związane z emisją hałasu. Nawet w trakcie pandemii, kiedy wprowadzono kontrole graniczne, na korkujących się przejściach wydzielane były specjalne pasy, którymi przemieszczały się chłodnie ze świeżą żywnością i z lekami. Wynika to oczywiście z kwestii zdrowotnych, ale przy okazji jest uzasadnione biznesowo. Wartość produktu świeżego spada w czasie – klient nie chce kupić produktu, którego data przydatności do spożycia upływa jutro. Sieci handlowe zobowiązują dostawców do zapewnienia odpowiednio długiej daty przydatności do spożycia produktów dowożonych do centrów dystrybucyjnych. Oczywiście aby ta data miała zastosowanie, potrzebna jest też współpraca po stronie konsumenta. Powinniśmy starać się jak najbardziej skrócić czas, w jakim produkty chłodzone i mrożone przebywają poza lodówką czy zamrażarką. Niestety nie ma jeszcze powszechnego nawyku pakowania takich zakupów do specjalnych toreb termoizolacyjnych, które pomagają zachować odpowiednie warunki w drodze do domowej lodówki. Mamy za to firmy, takie jak Fresh Logistics, które zapewniają je na każdym etapie logistyki towarów świeżych. Temperatura jest monitorowana w sposób ciągły zarówno w transporcie, podczas magazynowania jak i podczas przeładunków. Mamy nowoczesne rozwiązania technologiczne, które zarówno pomagają ją utrzymać np. podczas przeładunku, ale także natychmiast informują o wahaniach temperatury. Zachowanie właściwej temperatury oraz jej monitorowanie jest precyzyjnie opisane i ustandaryzowane. Jesteśmy także przygotowani na awarie – zarówno systemowo, jak i proceduralnie. Regularnie ćwiczymy nasze działanie w symulowanych sytuacjach kryzysowych. Nasze systemy są testowane i utrzymywane w ciągłej gotowości. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie żywności dostarczanej do konsumentów. I wszystko to okaże się niestety daremne, jeśli będziemy zwlekać z włożeniem produktów do lodówki po przyniesieniu ze sklepu.
Z jakimi wyzwaniami w kontekście dostaw produktów świeżych mierzy się Fresh Logistics?
– Fresh Logistics zajmuje się transportem żywności chłodzonej. Potrzebna jest do tego daleko idąca specjalizacja, wynikająca m.in. z konieczności przystosowania się do przewożenia zróżnicowanych wolumenów. Z żywnością mrożoną kłopot jest znacznie mniejszy, ponieważ jej długi termin przydatności do spożycia oznacza możliwość jej konsolidowania aż do momentu, gdy zbierze się cała ciężarówka. Jedynym ograniczeniem jest dostępna przestrzeń w mroźni odbiorcy. Jednak trendy konsumenckie pokazują, że chcemy spożywać coraz więcej świeżej żywności. Wystarczy spojrzeć jak zwiększyły w ostatnich latach swoją powierzchnię lodówki i lady chłodnicze w sklepach spożywczych. Ale żywność chłodzona to dla logistyki zupełnie inny przypadek niż mrożonki. Klienci dyskontu nie wykupią w ciągu kilku dni ciężarówki jogurtu. Takie produkty chcą kupować często, ale w niewielkich ilościach. Ogranicza ich pojemność domowych lodówek. Regularne dostarczanie mniejszych ilości produktów wymaga stworzenia przemyślanego systemu logistycznego. Na dodatek mamy też do czynienia z sezonowością popytu – przed Bożym Narodzeniem czy Wielkanocą znacznie wzrasta zapotrzebowanie na produkty spożywcze. Trzeba także oczywiście zadbać o pełne bezpieczeństwo transportowanej żywności. W systemie drobnicowym transportujemy w jednym pojeździe wiele rodzajów świeżej żywności od różnych dostawców do jednego odbiorcy. Taki model wymaga od zaangażowanych partnerów odpowiedniego zabezpieczenia produktów opakowaniami w taki sposób, aby były szczelne – nie wydzielały zapachów oraz były wolne od wycieków. Jeśli nastąpi kontaminacja – czyli np. jakieś opakowanie rozszczelni się i jego zawartość pobrudzi paletę z innymi produktami, wszystko musi zostać zutylizowane. Tutaj pojawia się kolejne wyzwanie – nie chodzi tylko o zdrowie konsumentów, ale też naszej planety – marnowanie żywności stanowi również duży problem dla środowiska i powinniśmy dokładać wszelkich starań, aby do tego nie dochodziło.
Z jakiego powodu Czechy są dla Fresh Logistics atrakcyjnym rynkiem?
– Połączenie Polska-Czechy nie jest nowe w ofercie Fresh Logistics. Zwiększamy jednak ilość przewozów – od listopada 2024 transporty wyjeżdżają 5 razy w tygodniu. To bardzo atrakcyjne rozwiązanie dla dostawców, którzy chcą sprzedawać swoje produkty na rynek czeski częściej, ale w mniejszym wolumenie. Czechy są dla nas atrakcyjne z kilku powodów, ale przede wszystkim dlatego, że są po prostu blisko. Grupa Raben posiada tam już własną sieć oraz infrastrukturę dedykowaną do transportu produktów świeżych, zatem wszystkie procesy przebiegają sprawnie. Rynek czeski otworzył się ostatnio na polskie produkty, co jest m.in. konsekwencją zmian politycznych, jakie zaszły u naszych sąsiadów. Warto również podkreślić, że nasza żywność jest dla Czechów atrakcyjna dlatego, że jest po prostu dobra. Ostatnich 10 lat to okres potężnych zmian w polskim przetwórstwie spożywczym. Jeszcze dekadę temu sprowadzaliśmy mnóstwo wysokoprzetworzonej żywności z Zachodu. Obecnie wiele przedsiębiorstw zakupiło technologie umożliwiające samodzielną produkcję. Polskie wyroby nie tylko dorównują obecnie jakością tym zachodnim, ale bardzo często je przewyższają. Mamy zatem dobre, konkurencyjne produkty, które chcemy sprzedawać, a Czesi, Rumuni czy Węgrzy chcą je kupować.
A Słowacy nie chcą ich kupować? Czy Słowacja nie jest również dobrym rynkiem zbytu dla polskich produktów świeżych?
– Słowacja to rynek o innej strukturze dystrybucji, bardziej rozproszony, na innym etapie ekspansji handlu nowoczesnego. Obok sieci handlowych nadal funkcjonują tam małe, lokalne sklepy spożywcze, które w Polsce czy Czechach praktycznie zniknęły po pojawieniu się supermarketów oraz potężnym rozwoju sieci dyskontów spożywczych. Sprzedawanie niewielkich wolumenów do licznych odbiorców nie jest tak atrakcyjne dla producentów żywności jak dostawy do sieci handlowych. Większy oraz bardziej ustrukturyzowany rynek czeski jest więc dla większości polskich producentów bardziej korzystny.
Na czym polega przewaga kontenerów BDF?
– Dostawy z Polski do Czech, Fresh Logistics realizuje przede wszystkim przy wykorzystaniu kontenerów chłodniczych na podwoziach typu BDF. Jeden taki kontener można załadować na różne podwozia. Mieści on 18 palet i jest całkowicie niezależny od ciężarówki, czy jej przyczepy. Wykorzystanie nowoczesnych kontenerów oznacza zwiększenie dostępnej przestrzeni załadunkowej. Dwa kontenery obsługiwane przez jeden zestaw – jeden kontener na ciężarówce, drugi na przyczepie – zmieszczą 36 miejsc paletowych. Standardowa naczepa mieści 33 miejsca paletowe. 3 dodatkowe miejsca paletowe przekładają się także na mniejszą emisję CO2 w przeliczeniu na paletę towaru. Dzięki włączeniu do floty kontenerów zyskujemy ogromne możliwości – np. ciężarówka może jednocześnie transportować wolumen produktów świeżych w jednym kontenerze oraz drugi kontener z innego rodzaju przesyłkami. W efekcie zyskujemy elastyczność operacyjną oraz opcję realizowania dostaw mniejszych liczby produktów, co jest idealne dla artykułów spożywczych.
Bardzo dziękuję za rozmowę.
Marta Nowak – StadlerMedia.pl
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER
Technologie
Gry zręcznościowe nie tylko dla dzieci. Ubaw dla całej rodziny
piątek 14:42 Technologie
Najlepsze prezenty dla młodego fana Hot Wheels
piątek 11:09 Technologie
Te gry planszowe kupuj w ciemno. Gwarantowana rozrywka dla całej rodziny
czwartek 13:57 Technologie
Sportowe prezenty: garść nietypowych inspiracji na święta
wtorek 15:33 Technologie
Dobre gogle to podstawa na stoku — wybraliśmy je za ciebie
09.12.2024 Technologie
Top cztery smartwatche klasy premium. Dla wymagających!
09.12.2024 Technologie
To będzie najdłuższy taki tunel w Polsce. Megawiertło już płynie z Chin
07.12.2024 Materiał promocyjny
Nowe horyzonty dla dziedziny czystości technicznej – współpraca NOYEN i ZEISS
06.12.2024 Technologie
Mocne i wygodne hulajnogi elektryczne za mniej niż się spodziewasz
06.12.2024 Technologie
Smartwatch z funkcjami, o których ci się nie śniło: ma ich ponad 40
06.12.2024 Materiał promocyjny
Błyskawiczna dostawa i minimum formalności. Twoi klienci pokochają tę usługę, szczególnie w peaku paczkowym
06.12.2024 Technologie
Smartwatch amerykańskiej marki bije na głowę konkurencję. To model dla wymagających
06.12.2024 Technologie
Porządne obuwie zimowe, które sprawdzi się nawet w górach
05.12.2024 Technologie
Żelazka z parą, które eliminują bakterie, wirusy i roztocza
05.12.2024 Technologie
Czy ktoś kradnie ci Internet? Jak pozbyć się intruza?
05.12.2024 Materiał promocyjny
Stare telefony działają cuda – dołącz do akcji T-Mobile i wesprzyj Szlachetną Paczkę
04.12.2024 Materiał promocyjny
Najlepsze dystrybutory wody – TOP 5 do biura i do domu
04.12.2024 Technologie
Cztery drapieżne hulajnogi do miasta. Dają dużo frajdy z jazdy i są dynamiczne
03.12.2024 Materiał promocyjny
Jeszcze czystsze podłogi? To możliwe z odkurzaczem bezprzewodowym z funkcją aktywnego mopowania
02.12.2024 Technologie
Zaawansowany wideorejestrator, który wezwie pomoc w razie wypadku. Ma funkcję SOS
02.12.2024 Materiał promocyjny
Sekretna broń dla polskich startupów na szybszy rozwój — wskazówki dotyczące wzrostu od NetHunt CRM
02.12.2024 Materiał promocyjny
Czy przedsiębiorców stać na usługi IT? Cyfryzacja MŚP najgorsza w całej EU
02.12.2024 Technologie
Czy odświeżać panele fotowoltaiczne? Jak zadbać o fotowoltaikę
01.12.2024 Technologie
Dobre treningowe rowery do użytku domowego. Top pięć modeli do 1000 zł
29.11.2024 Technologie
Ekspresy, które kupisz dużo taniej w Black Week na raty
28.11.2024 Technologie
Cztery iPhone'y za mniej niż 2,5 tys. zł, w tym jeden poniżej 2 tys. zł
28.11.2024 Technologie
Najpopularniejsze smartbandy: wśród nich wybierz prezent pod choinkę
27.11.2024 Technologie
AI otwiera przed oszustami nowe możliwości. Wystarczy kilka sekund
27.11.2024 Technologie
Smartfony taniej w abonamencie z okazji Black Week: już za 9zł!
27.11.2024 Technologie
Blokujesz tak telefon? Lepiej tego nie rób
26.11.2024 Technologie
Konsola Xbox Series S w cenie, na którą wszyscy czekali
26.11.2024 Technologie
Trzy propozycje świątecznego prezentu z wyższej półki cenowej
26.11.2024 Technologie
We wtorki są najtańsze bilety? A co z VPN-em? Weryfikujemy triki na tanie latanie
26.11.2024 Technologie
Najlepsze promocje do -40 proc. na odzież sportową i akcesoria
25.11.2024 Technologie
Smartwatche pod choinkę: polecane modele w różnych cenach
25.11.2024 Technologie
Nie zwlekaj z zakupem wideorejestratora: polecane modele
22.11.2024 Technologie
Cyberatak na klientów największego banku w Polsce. Wydano ostrzeżenie
22.11.2024 Technologie
Google sprzeda Chrome? To wstrząśnie rynkiem. Oto kto skorzysta, a kto straci
21.11.2024 Technologie
Nigdy nie zabraknie ci baterii w tych smartwatchach. Są ładowane solarnie
21.11.2024 Materiał promocyjny
Firmowa flota coraz częściej w elektrycznym wydaniu
21.11.2024 Technologie
Trzy świetne zegarki multisportowe. Dla tych, którzy nie lubią się ograniczać
20.11.2024 Technologie
Uchwyty samochodowe na telefon z ładowarką: ładne, tanie i bezpieczne
19.11.2024 Technologie
Stoły do piłkarzyków w różnych cenach: propozycje na prezent
19.11.2024 Technologie
Te wideorejestratory pozwolą mieć podgląd na żywo na to, co dzieje się z autem. Są jak monitoring
19.11.2024 Technologie
Top hity wśród suszarek do prania: zwiększ komfort życia
18.11.2024 Materiał promocyjny
Programy w pralkach mogą być jeszcze bardziej energooszczędne: poznaj nowe pralki AbsoluteCare
18.11.2024 Technologie
Jaki smartwatch na rower wybrać? Trzy polecane modele
18.11.2024 Materiał promocyjny
Apfino z narzędziem dla sygnalistów
18.11.2024
Źródło