Biznes Fakty
Kultowy model powraca w odświeżonej wersji
Bezpieczeństwo i komfort – to dwie rzeczy, które najbardziej cenimy sobie w samochodach. Oferuje je w najwyższym standardzie flagowy SUV szwedzkiej marki, który powraca w nowej odsłonie. Ikona motoryzacji, zwana “fortecą na kółkach” wjeżdża właśnie na motoryzacyjny rynek. I wiele wskazuje, że znowu nim zatrzęsie.
Chociaż podczas zakupu samochodu kierujemy się jego różnymi cechami, takimi jak cena, kolor czy pojemność bagażnika, to dla wielu osób najważniejszym kryterium pozostaje bezpieczeństwo. Docenia je aż 36 proc. osób, a szczególnie kobiety (40 proc.) – wynika z tegorocznego raportu Santander Consumer Multirent.
Co decyduje o tym, czy dane auto jest bardziej lub mniej bezpieczne? Po pierwsze wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają pojazdy duże i ciężkie, takie jak SUV-y. To w nich, ze względu na większe strefy kontrolowanego zgniotu oraz mniejsze przeciążenia (co wynika z zasady zachowania pędu), pasażerowie nie odniosą większych obrażeń. Ponieważ konstruktorzy aut bez przerwy pracują nad nowymi systemami bezpieczeństwa, niezwykle istotne jest również to, aby samochód był jak najnowszy.
Rzetelne dane na temat poziomu bezpieczeństwa dostarczają testy zderzeniowe. Na przykład Euro NCAP, w którym jak do tej pory absolutnym rekordzistą okazało się Volvo XC90, uzyskując wyniki jedne z najlepszych w historii. Auto poradziło sobie także rewelacyjnie w teście IIHS – amerykańskim odpowiedniku Euro NCAP. Do tego z analizy dokonanej w roku 2018 przez firmę Thatcham Research wynika, że w ciągu szesnastu lat (ten czas obejmuje obie generacje tego samochodu) na brytyjskich drogach nie zginął nikt, kto w momencie kolizji – nawet najpoważniejszej – siedział w kabinie XC90.
Dlatego właśnie Volvo XC90 uznane zostało za najbezpieczniejszy samochód ze wszystkich, które kiedykolwiek zostały poddane próbom i nazwane “fortecą na kołach”. A w ciągu dwóch dekad obecności na rynku stało się ikoną motoryzacji — nie tylko luksusowej, ale i bezpiecznej. Dzisiaj flagowiec Volvo powraca – i to w odświeżonej wersji! Fani tego ikonicznego modelu szwedzkiego producenta w historii będą mogli więc przesiąść się do jego najnowszej generacji – co więcej, również w wersji hybrydowej.
Volvo jeszcze bezpieczniejsze
XC90, flagowy hybrydowy SUV Volvo jest teraz bezpieczniejszy niż kiedykolwiek, dzięki wielu ulepszeniom technologicznym i projektowym, zastosowanym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu. Model został wyposażony w zaawansowaną klatkę bezpieczeństwa oraz kompleksowy zestaw aktywnych funkcji bezpieczeństwa, które pomagają chronić zarówno kierowcę, pasażerów, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Wykorzystując radar i przednią kamerę, XC90 z łatwością wykrywa, czy pojazd zjechał na przeciwległy pas ruchu i może bezpiecznie skierować go z powrotem na właściwy tor jazdy. Pomoże również kierowcy uniknąć niezamierzonego zjechania z drogi. Ponadto jest w stanie wykorzystać hamowanie i kierowanie, aby pomóc uniknąć kolizji z innymi pojazdami, czy innymi uczestnikami ruchu, w tym dużymi zwierzętami, takimi jak łosie czy sarny.
Legendarny komfort w standardzie
Nowe Volvo XC90 oferuje w standardzie jeszcze wyższy komfort jazdy i stabilność. Każdy indywidualny amortyzator może teraz mechanicznie dostosowywać się do aktualnych warunków drogowych. W opcji kierowca otrzyma dodatkowo aktywne zawieszenie pneumatyczne. System ten stale dostosowuje się do warunków drogowych i stylu jazdy, zapewniając optymalną równowagę między komfortem a pewnym prowadzeniem, co z pewnością zainteresuje wielu wymagających kierowców. Zawieszenie pneumatyczne może zostać obniżone o 20 mm lub podniesione o 40 mm, co ułatwia wygodne wsiadanie i wysiadanie, zapewnia lepszą aerodynamikę przy dużych prędkościach, czy dodatkowy prześwit na trudnym terenie.
Do tego Volvo zoptymalizowało izolację akustyczną w niektórych częściach samochodu, co oznacza jeszcze mniejszy hałas z zewnątrz oraz możliwość swobodnego delektowania się muzyką. To dlatego, że XC90 może być wyposażone w jeden z najlepiej brzmiących systemów audio dla samochodu — Bowers & Wilkins High Fidelity, który potrafi w przestrzeni tego flagowego SUV-a wiernie odtworzyć akustykę sceny, sali koncertowej lub klubu jazzowego.
Funkcjonalność i skandynawski design
Czym jeszcze zaskakuje odświeżony model marki? Udoskonaloną kabiną, przy projektowaniu której wpływ miały opinie obecnych właścicieli XC90. Dzięki temu stworzono dodatkową przestrzeń do przechowywania w konsoli środkowej, w tym dodatkowy uchwyt na kubek, a bezprzewodową ładowarkę do telefonu projektanci marki umieścili za tunelem środkowym, oddzielnie od głównego schowka.
Do tego przednią kabinę przeprojektowano zgodnie z najlepszymi cechami współczesnego skandynawskiego designu. Deska rozdzielcza zyskała bardziej poziomy kształt niż wcześniej, zawiera też panele dekoracyjne, które zostały wykonane z wysokiej jakości materiałów, pochodzących z recyklingu i jest podzielona nowymi pionowymi nawiewami. Ulepszone oświetlenie wnętrza podkreśla luksusowy charakter samochodu, szczególnie podczas jazdy nocną.
W odświeżonym wnętrzu znajdziemy najnowszy interfejs użytkownika Volvo, znany z elektrycznych modeli EX90 i EX30. Większy centralny ekran dotykowy o wyższej rozdzielczości poprawia wrażenia użytkownika i umożliwia użycie wielu nowych funkcji i aplikacji. System będzie także na bieżąco aktualizowany.
Podróż bez emisji spalin
Dla wielu kierowców istotną kwestią jest ekologia, a dzięki wersji hybrydowej plug-in model XC90 stał się wyjątkowym samochodem elektrycznym z planem awaryjnym. Oferuje ponad 70 kilometrów zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym na jednym ładowaniu według norm WLTP [1]. Dane firmy pokazują, że około połowa dystansu pokonanego przez najnowsze hybrydowe modele Volvo typu plug-in to przejazd na czystym napędzie elektrycznym, czyli bez emisji spalin [2]. Co istotne na dłuższych trasach, układ hybrydowy jest połączony z wydajnym silnikiem benzynowym, co pozwala zwiększyć zasięg o ponad 800 km [3].
Kupując nowy model XC90 możemy również wybrać pełną moc silnika benzynowego i elektrycznego w trybie połączonym dla stałego napędu na wszystkie koła lub jazdy w terenie. Natomiast dla osób, które preferują silniki mild-hybrid, Volvo przygotowało rozwiązanie z wersją napędową B5, która jest wspomagana przez 48-woltową baterię litowo-jonową i zintegrowany rozrusznik/generator. Mogą one pomóc zmniejszyć emisję i zużycie paliwa nawet o 15 procent.
Nowe Volvo XC90 jest dostępne do zamówienia od 4 września br [4]. Produkcja samochodu ma się rozpocząć pod koniec 2024 roku, a pierwsze dostawy do klientów planowane są na koniec bieżącego roku.
[1] Zasięg zgodnie z realistycznym cyklem jazdy WLTP w kontrolowanych warunkach dla nowego samochodu. Rzeczywisty zasięg może się różnić. Dane oparte na wstępnych celach. Ostateczna certyfikacja pojazdu w toku.
[2] Dane Volvo Cars obejmujące samochody hybrydowe plug-in o dużym zasięgu na rynkach globalnych: średnio 48% przejechanych odległości wykorzystuje wyłącznie napęd elektryczny.
[3] Dodatkowe 800+ km nie obejmuje zasięgu w trybie wyłącznie elektrycznym. Na podstawie wstępnych danych WLTP dotyczących zużycia paliwa wynoszącego 8,6 l/km po wyczerpaniu akumulatora wysokonapięciowego, zaczynając od pełnego zbiornika paliwa. Rzeczywisty zasięg może się różnić.
[4] Terminy wprowadzenia na rynek będą się różnić w zależności od kraju.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło