Mniej pracy, taka sama produktywność: sztuczna inteligencja pomoże firmom zrównoważyć sześciogodzinny dzień pracy

W Polsce zainicjowano państwowy program pilotażowy, który umożliwia przedsiębiorstwom eksperymentowanie z różnymi modelami skróconego czasu pracy – od 30-godzinnego tygodnia pracy po dodatkowe dni wolne – przy jednoczesnym zapewnieniu pełnego wynagrodzenia. „Będzie to pierwszy projekt pilotażowy skróconego czasu pracy w tym regionie Europy, pierwszy w naszym regionie i największy pilotaż w Polsce” – podkreśla minister pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zauważając, że inicjatywa obejmie sektor publiczny, przedsiębiorstwa i organizacje społeczne, a na jej inauguracyjny rok przeznaczono 10 mln zł z Funduszu Pracy. Jej ministerstwo twierdzi, że strategicznym celem jest coroczne obniżanie norm czasu pracy o 20% bez ograniczania produktywności przedsiębiorstw. Osiągnięcie tego celu jest mało prawdopodobne bez pomocy sztucznej inteligencji i automatyzacji.

057da3905769cf715eb5a5f3bd9e2af1, Biznes Fakty
Mamy pracować mniej, a dzięki sztucznej inteligencji nasza produktywność nie spadnie – tak może wyglądać najbliższa przyszłość | Zdjęcie: PeopleImages.com – Yuri A / Shutterstock
  • Polska rozpoczyna program pilotażowy dotyczący skróconego czasu pracy przy jednoczesnym zapewnieniu pełnych wynagrodzeń
  • Doświadczenia z innych krajów wskazują, że krótszy tydzień pracy może zwiększyć dochody, zmniejszyć rotację kadr i złagodzić zjawisko wypalenia zawodowego.
  • Jednak wykorzystanie technologii jest niezbędne. Generative AI i zautomatyzowani agenci umożliwiają firmom odzyskanie tysięcy godzin rocznie i znaczne obniżenie kosztów operacyjnych.
  • Skuteczność skrócenia czasu pracy zależy od integracji sztucznej inteligencji, oceny procesów oraz formalnych dostosowań w przepisach i kulturze organizacyjnej.
  • Dodatkowe informacje o biznesie znajdziesz na Businessinsider.com.pl

Zarówno międzynarodowe, jak i lokalne doświadczenia rozwiewają obawy dotyczące spadku wyników finansowych. W największym brytyjskim teście czterodniowego tygodnia pracy 92% firm utrzymało krótszy harmonogram, a średnie przychody wzrosły o 1,4% w trakcie pilotażu i o 35% rok później w porównaniu z poziomami sprzed wdrożenia.

Kompleksowy raport firmy 4 Day Week Global, obejmujący USA i Kanadę, ujawnia 15-procentowy wzrost sprzedaży, 32-procentowy spadek obrotów i 69-procentową redukcję wypalenia zawodowego rok po wprowadzeniu zmian.

W Polsce Herbapol Poznań wyróżnia się jako godny uwagi przypadek. Prezes Tomasz Kaczmarek podkreśla, że firma stopniowo wdraża zmiany od 2023 r. i zakończyła 2024 r. z najlepszym wynikiem finansowym od ponad dekady, czemu towarzyszyła wyraźna redukcja absencji i rotacji.

Sprawdź także: Agenci AI pomagają oszczędzać i generować dochód. To może stać się Twoją znaczącą przewagą konkurencyjną

Od czatu do agenta: nowy wymiar produktywności

Istnieją znaczące dowody na to, że stracone godziny można odzyskać szybciej, niż się spodziewano. W pilotażach Google AI Works pracownicy zaoszczędzili średnio 122 godziny rocznie na zadaniach administracyjnych po zaledwie kilku godzinach szkolenia z generatywnej AI. Kluczowym czynnikiem okazało się psychologiczne „pozwolenie na podpowiadanie” — formalne upoważnienie pracodawcy do korzystania z narzędzi AI, szukania ich pomocy i delegowania niektórych zadań.

Testy rozwiązania M365 Copilot firmy Microsoft, w których wzięło udział 6000 pracowników z 56 firm, wykazały, że tygodniowy czas poświęcany na czytanie wiadomości e-mail skrócił się o 30 minut, a szybkość tworzenia dokumentów wzrosła o 12 procent.

Należy zauważyć, że autonomiczne roboty RPA służące do automatyzacji procesów biznesowych mogą przynieść ponad 88 800 godzin pracy na kwartał – jest to łączny czas odzyskany przez własne centrum automatyzacji UiPath, co przekłada się na ponad 53 miliony dolarów zaoszczędzonych kosztów.

McKinsey odnosi się do kolejnej fazy ewolucji technologicznej jako „agent AI”, szacując, że potencjał ekonomiczny modeli generatywnych może osiągnąć 4,4 biliona dolarów rocznie. Jednocześnie tylko 1% globalnych firm uważa się za w pełni dojrzałe w integrowaniu AI w swoich procesach — przeszkoda nie leży w pracownikach, ale w tempie podejmowania decyzji przez zarządy , często składające się ze starszych osób, które mogą nie być na bieżąco z postępem technologicznym, a tym samym nie rozumieć, co agenci AI mogą osiągnąć i jakie jest ich ogólne znaczenie.

Platformy takie jak UiPath Agentic Automation, Salesforce Agentforce lub polskie odnogi oparte na Make.com umożliwiają tworzenie botów, które przyjmują zamówienia w języku naturalnym, określają kroki i wykonują je w systemach ERP, CRM lub HR, pozostawiając ludziom jedynie merytoryczny nadzór. Jeszcze bardziej zaawansowane opcje są dostępne na platformach takich jak Replit.com lub Cursor.com, które ułatwiają rozwój konkretnych aplikacji opartych na sztucznej inteligencji. Na przykład w sektorze energetycznym Romande Energie odzyskało 5200 godzin w ciągu dziewięciu miesięcy, korzystając z agentów AI do przetwarzania dokumentów, podczas gdy w przypadku z branży e-commerce boty skróciły czas obsługi reklamacji o 60 procent.

Wdrażanie transformacji w kontekście polskim

Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie audytu czasu pracy, w tym kompleksowa analiza procesów. Dopiero na tej podstawie można podjąć decyzję, które działania zostaną skondensowane, a które zautomatyzowane. Dane EY z końca 2024 r. wskazują, że 41% polskich firm wykorzystuje już sztuczną inteligencję w marketingu i analityce, a 30% zakładów produkcyjnych ukończyło pierwsze pełne wdrożenia – bariera kosztów w tym sektorze zmniejszyła się o 23 punkty procentowe rok do roku.

Niezależnie od branży, istotne są dwa elementy kulturowe: formalne włączenie

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *