OpenAI uruchamia bezpłatną wyszukiwarkę ChatGPT Search. Czy jest lepsza niż Google?

Wyszukiwarka ChatGPT Search opiera się na sztucznej inteligencji i jest dostępna nawet dla użytkowników decydujących się na bezpłatne konta. Czy Google ma się czego obawiać? Za nami kolejne testy.

54db3804df50efe490a7f09177e9304f, Biznes Fakty
Wyszukiwarka ChatGPT Search rzuca wyzwanie Google | Foto: Tada Images / Shutterstock
  • ChatGPT Search radzi sobie bardzo dobrze z konkretnymi, złożonymi zapytaniami 
  • Nadal ma jednak ma problemy z aktualnością danych
  • Bardziej precyzyjne odpowiedzi na szczegółowe pytania zapewniają natomiast oszczędność czasu w porównaniu z tradycyjnymi wynikami wyszukiwania Google
  • Ciągle jednak Google pozostaje liderem rynku dzięki wszechstronności, bogatej bazie wyników i — to bardzo istotne — sile nawyku użytkowników
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

W listopadzie br. testowaliśmy już wyszukiwarkę OpenAI, kiedy była jeszcze dostępna wyłącznie dla subskrybentów opłacających abonament ChatGPT Plus (20 dol./mc). Jej jakość nie była w pełni zadowalająca.

Niedawno OpenAI wprowadziło wyszukiwarkę ChatGPT Search dla wszystkich użytkowników — również tych, którzy polegają na darmowej wersji narzędzia. Pojawiły się też pewne poprawki.

Teraz podchodzimy do testu po raz drugi. Wskazujemy, gdzie wyszukiwarka radzi sobie przeciętnie, a gdzie ma przewagę nawet nad takim gigantem jak Google.

Czytaj też: ChatGPT Pro: Luksusowa AI za 800 zł miesięcznie. Co zyskasz?

Wyszukiwarka spersonalizowana? Do wysokiej jakości jeszcze daleko

Wyszukiwarki AI dobrze sprawdzają się w przypadku zapytań złożonych, spersonalizowanych — a przynajmniej tak powinno być. Jak jest w praktyce?

Dla przykładu załóżmy, że pracujemy jako programista specjalizujący się w języku JavaScript i zarabiamy obecnie 10 tys. zł miesięcznie. Szukamy nowej, lepiej płatnej pracy w tej specjalizacji. Możemy wpisać do google.pl zapytanie takie jak „praca javascript” i wyszukiwarka wyświetli ogłoszenia o pracę dla tej specjalizacji w formie linków do popularnych job boardów. Wygląda to tak:

Bba334f79d6c249fe51b53c4e087185f, Biznes Fakty
Top 3 serwisy z ofertami pracy dla specjalizacji JavaScript w google.pl | Google.pl

Aby jednak znaleźć ogłoszenia z wynagrodzeniem powyżej 10 tys. zł, musimy przeglądać poszczególne serwisy. Wówczas wiele ofert nie będzie spełniać naszych oczekiwań i nie pozostanie nic innego, jak tylko je zignorować. Ostatecznie znajdziemy takie, gdzie nasze oczekiwania będą spełnione i możemy zdecydować się na złożenie CV.

W przypadku wyszukiwarki AI takiej jak ChatGPT Search możemy jednak pokusić się o wpisanie takiego zapytania: „znajdź oferty pracy dla programisty JavaScript, które mają wynagrodzenie wyższe niż 10 tys. zł”.

ChatGPT wyświetli następnie takie oferty bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i po kliknięciu przycisku „Źródła” będziemy mogli zapoznać się z pełną listą przygotowaną przez AI.

74cb3aabbabc0291b6701971c1ac6f8a, Biznes Fakty
Łącznie ChatGPT Search wskazał 13 linków z odpowiednimi ofertami pracy | ChatGPT

Tak ma to działać przynajmniej w założeniu. W praktyce jest tak, że ChatGPT ma nadal problemy ze wskazywaniem faktycznie aktualnych danych i zdarza się, że wyświetla oferty pracy już nieaktualne, albo odsyła do de facto takich samych stron, co Google — czyli ciągle musimy jednak samodzielnie przeglądać wyniki i filtrować je według pożądanych kryteriów.

Personalizacja nie działa jeszcze poprawnie, natomiast — z drugiej strony — czy aby na pewno tego rodzaju personalizowanie jest lepsze od tego, co zapewnia Google? Jeśli chcemy znaleźć pracę, raczej można założyć, że zechcemy przejrzeć sporo ofert, zapoznać się z opisami stanowisk, poczytać opinie oraz sprawdzić informacje o wynagrodzeniach. Bardziej pożądanym wynikiem wyszukiwania będą strony z pełną listą aktualnych ofert (to, co zapewnia Google), niż kilkanaście propozycji, z których niektóre okazują się nieaktualne.

Podobnie jest z przeglądaniem mieszkań, samochodów czy komputerów. Jeśli chcemy się na coś zdecydować, raczej sami wolimy filtrować produkty i analizować oferty, niż zadowolić się propozycjami wskazanymi przez AI, ignorując pozostałe. W ten sposób nie umkną nam atrakcyjne oferty, które AI mogłoby z jakiegoś powodu odrzucić.

Sprawdź też: Wyszukiwarka AI obiecywała rewolucję. Teraz Perplexity walczy z pozwami i ma przed sobą ponurą przyszłość

SearchGPT ma też mocne strony

Wyszukiwarki AI radzą sobie natomiast lepiej z bardzo złożonymi pytaniami. Dla przykładu weźmy taki scenariusz: tworzymy stronę internetową na WordPressie i okazuje się, że z jakiegoś powodu po kliknięciu każdej podstrony jesteśmy przekierowywani na stronę główną i nie otwiera się pożądany adres URL. Zainstalowaliśmy kilka wtyczek rozszerzających funkcjonalność, wprowadzaliśmy zmiany graficzne i na tym etapie nie wiemy, co mogło sprawić, że strona przestała działać poprawnie. Wpisujemy więc do wyszukiwarki AI zapytanie: „Mam stronę na WordPressie. Z jakiegoś powodu wszystkie podstrony przekierowują na stronę główną. Nie wiem, co może być przyczyną problemu. Czy masz jakieś rozwiązanie?”.

ChatGPT w parę chwil przygotowuje proponowane rekomendacje:

A24e3cefa627e4c4e605cbbc80701c42, Biznes Fakty
Rekomendacje SearchGPT dot. pytania o problem ze stroną internetową cz. 1 | ChatGPT
507a6bf754cf38f9d567e58a5ef09e9e, Biznes Fakty
Rekomendacje SearchGPT dot. pytania o problem ze stroną internetową cz. 2 | ChatGPT

Łącznie ChatGPT Search przygotował sześć propozycji. Okazało się, że rekomendacja nr 2, związana z wtyczkami, rozwiązała problem — jedna z nich faktycznie powodowała konflikt i po jej wyłączeniu strona zaczęła działać poprawnie.

Po wpisaniu tego samego zapytania do Google otrzymujemy natomiast listę wyników, gdzie na pierwszym miejscu jest wątek z forum internetowego z 2017 r., na którym pojawia się więcej pytań niż odpowiedzi. Później są też odsyłacze do stron, gdzie nie ma w ogóle rozwiązań dla naszego problemu, lecz bardziej ogólne informacje o przekierowaniach na stronach internetowych opartych na WordPressie. Trzeba klikać, szukać, czytać, często łapać się za głowę, wracać do wyszukiwarki, pytać nieco inaczej, i łącznie poświęcać nieporównywalnie więcej czasu, by znaleźć rozwiązanie.

Jeśli więc ktoś ma konkretny problem, dotyczący konkretnego produktu czy usługi, już teraz warto precyzyjnie go opisać, a wtedy wyszukiwarka AI często zapewni lepsze doświadczenie i jakość odpowiedzi.

Czytaj też: Adobe wygeneruje wideo z AI. „Nie musisz obawiać się swojego działu prawnego”

ChartGPT Search? Warto testować

Biorąc pod uwagę, że wyszukiwarka jest oferowana nawet dla osób, które mają bezpłatne konta w ChatGPT — i podobnie jest w przypadku sztucznej inteligencji Perplexity — warto już teraz testować narzędzia nowej generacji. Być może okaże się, że na niektóre zapytania wyszukiwarki AI odpowiedzą w sposób bardziej satysfakcjonujący.

Na razie jednak to Google ciągle pozostaje bardziej wszechstronną i bogatszą w wyniki wyszukiwarką. No i ciągle działa siła nawyku: zdecydowana większość internautów nadal polega na wyszukiwarce Google’a i nadal jest zadowolona z tego, jak działa. W przeciwnym razie globalne udziały rynkowe giganta nie wynosiłby wciąż blisko 90 proc. (ponad 89 proc. — dane wg StatCounter).

3ebafa57a3ab2cc7f0339a5954f73e0b, Biznes Fakty
Udziały wyszukiwarki Google'a w Polsce. Dane wg StatCounter.com, listopad 2024 r. | StatCounter.com

W Polsce google.pl to ciągle niedościgniony lider rynku, z udziałami rzędu 92 proc. I na razie wydaje się, że jeszcze długo nic się nie zmieni.

Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *