Oto plany GDDKiA na 2025 r. Dojdzie 400 km nowych dróg

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza w przyszłym roku udostępnić kierowcom ponad 400 km nowych dróg. Mowa o odcinkach A2, S3 czy S7.

63ee9adcba9fe1291334b16e5c591a94, Biznes Fakty
S7 w okolicach Płońska | Foto: Adam Burakowski/REPORTER / East News

Polska sieć dróg krajowych rozwija się w szybkim tempie. Wiele z realizowanych inwestycji stanowi część transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), mającej kluczowe znaczenie dla całej Unii Europejskiej. Sieć TEN-T jest wdrażana w trzech etapach z wyznaczonymi terminami realizacji:

* sieć bazowa do końca 2030 r.,

* rozszerzona sieć bazowa do końca 2040 r.,

* sieć kompleksowa do końca 2050 r.

GDDKiA informuje, że w Polsce sieć TEN-T będzie liczyć ok. 7 700 km. Sieć bazowa, obejmująca priorytetowe połączenia o długości ok. 3 900 km, jest w dużej mierze ukończona i ma zostać zrealizowana do 2030 r.

C8794f59ea80a2090452b9838363cfc5, Biznes Fakty
Sieć TEN-T w Polsce | GDDKiA;

Aktualnie kierowcy mają do dyspozycji 5 206 km dróg szybkiego ruchu, w tym niemal 1 885 km autostrad i ok. 3 321 km dróg ekspresowych. W realizacji znajduje się ponad 65 km autostrad oraz blisko 1 270 km dróg ekspresowych. W bieżącym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na budowę odcinków o łącznej długości ok. 123 km, co ma uzupełnić istniejącą sieć.

„Sukcesywnie wyczerpujemy listę dróg szybkiego ruchu, które mamy jeszcze do zrealizowania. Ich docelowa długość planowana jest na ok. 7 980 km, w tym ok. 2 100 km autostrad” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Otwarcia dróg w 2025 r.

Kierowcy mogą już korzystać z pełnych odcinków autostrad A1, A4, A6 i A8. W tym roku planowane jest oddanie do użytku fragmentów autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej oraz wybór wykonawców na kolejne etapy do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie. Kontynuacja prac na ostatnim fragmencie od Dobrynia do granicy (6,8 km) jest jednak zawieszona z powodu sytuacji geopolitycznej z Białorusią.

W bieżącym roku mają zostać oddane do ruchu ostatnie dwa odcinki drogi ekspresowej S3. W kolejnych latach planowane jest ukończenie trasy S1 od Pyrzowic do Zwardonia (w 2025 r. udostępnionych zostanie ponad 36 km, w tym odcinek tunelowy – obejście Węgierskiej Górki) oraz drogi S7 z Gdańska do Warszawy (w tym roku planowane jest oddanie prawie 10-kilometrowego odcinka Modlin – Czosnów).

GDDKiA zakłada, że budowa rozszerzonej sieci bazowej, obejmującej drogi we wschodniej Polsce, zostanie zakończona do 2040 r., choć wiele odcinków ma być gotowych znacznie wcześniej.

Korytarze transportowe niemal gotowe

GDDKiA podkreśla, że niemal zrealizowała wszystkie inwestycje wchodzące w skład trzech międzynarodowych korytarzy transportowych przechodzących przez Polskę:

  • Morze Bałtyckie – Adriatyk (w realizacji jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S7 Płońsk – Warszawa, S1 Katowice – granica ze Słowacją i S3 w okolicy Świnoujścia), 
Fe456f092448277e9b8f86f7c9d7467f, Biznes Fakty
Korytarz Morze Bałtyckie – Adriatyk | GDDKiA;
  • Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie (w realizacji jeszcze S7 Płońsk – Warszawa, S19 Białystok – Lublin i Rzeszów – granica ze Słowacją, a w przygotowaniu połączenie S61 z Białymstokiem, odcinki S19 od Białegostoku do Denisk oraz S17 WOW). 
A821b1d273a990377746e52258bfde4b, Biznes Fakty
Korytarz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie | GDDKiA;
  • Morze Bałtyckie – Morze Północne (w realizacji jest jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S3 w okolicy Świnoujścia, S12 Piaski – Dorohusk i druga nitka mostu na obwodnicy Łomży w ciągu S61), 
37ed1e472b868b2f1bb91b652dc9d083, Biznes Fakty
Korytarz Morze Bałtyckie – Morze Północne | GDDKiA;

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *