Po co w oknach samolotu robi się małe otwory? Są niezbędne

Małe otwory w oknach samolotu, choć mogą wydawać się nieistotne, odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas lotu. Również kształt okien ma duże znaczenie. Kadłub samolotu jest narażony na ogromne siły, szczególnie podczas startu i lądowania, co sprawia, że każdy element konstrukcji musi być starannie zaprojektowany, by wytrzymać te obciążenia.

5f69796cd6e3d57f9e065c6884b77a18, Biznes Fakty
Otwór w oknie w samolocie | Foto: Marcin Walków / Business Insider Polska
9c0dd9de7ff9dd712c34325fa8ad73af, Biznes Fakty
Materiał archiwalny | Onet

Po co są małe otwory w oknach samolotu?

– Małe otwory w oknach pozwalają wyrównać różnicę ciśnień między kabiną a tym, co jest między kadłubem a wykładziną oddzielającą wnętrze – wyjaśnia prof. Krzysztof Sibilski z Zakładu Inżynierii Lotniczej na Politechnice Wrocławskiej.

Gdy samolot znajduje się wysoko nad ziemią w jego wnętrzu panuje ciśnienie takie jak na wysokości 3 tys. metrów nad ziemią (w Dreamlinerze takie jak na wysokości 1 tys. m).

– Problem polega na wytrzymałości zmęczeniowej – dodaje prof. Sibilski. Każdy otwór w konstrukcji samolotu powoduje znaczące obniżenie wytrzymałości całej konstrukcji. – Nikt przecież nie wyobraża sobie podróżowania w samolocie bez okien, dlatego muszą one być odpowiednio wzmocnione – podkreśla.

Profesor przypomina historię samolotu De Havilland Comet – pierwszego na świecie komercyjnego odrzutowca pasażerskiego.

6ef638b46464e76527e23ce02bb04ec6, Biznes Fakty
De Havilland Comet został po raz pierwszy zaprezentowany w 1949 roku. Produkowano go w latach 1952-1967. W tym czasie doszło łącznie do 28 wypadków z ich uziałem, w których zginęło 426 osób | Imperial War Museums, Wikimedia Commons / domena publiczna
11cc68be4c05a3913193387edca94c2e, Biznes Fakty
W późniejszych generacjach samolotów Comet zaokrąglono kształt okien | Het brein, Wikimedia Commons / CC-BY-SA 3.0.

Między marcem 1953 a kwietniem 1954 doszło do serii katastrof. – Te samoloty rozpadały się w powietrzu z niewiadomych przyczyn. Odkryto, że przyczyną były nieprawidłowe wzmocnienia okienek – dodaje prof. Krzysztof Sibilski.

W pierwszej generacji Cometa kształt okien był bowiem zbliżony do kwadratowego. Stosowane dziś w samolotach okna owalne są bardziej wytrzymałe.

ZOBACZ TAKŻE:

Wszystkie samoloty przelatujące nad Atlantykiem w ciągu doby. Część znika nad Oceanem Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *