Biznes Fakty
Po co w oknach samolotu robi się małe otwory? Są niezbędne
Małe otwory w oknach samolotu, choć mogą wydawać się nieistotne, odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas lotu. Również kształt okien ma duże znaczenie. Kadłub samolotu jest narażony na ogromne siły, szczególnie podczas startu i lądowania, co sprawia, że każdy element konstrukcji musi być starannie zaprojektowany, by wytrzymać te obciążenia.
Po co są małe otwory w oknach samolotu?
– Małe otwory w oknach pozwalają wyrównać różnicę ciśnień między kabiną a tym, co jest między kadłubem a wykładziną oddzielającą wnętrze – wyjaśnia prof. Krzysztof Sibilski z Zakładu Inżynierii Lotniczej na Politechnice Wrocławskiej.
Gdy samolot znajduje się wysoko nad ziemią w jego wnętrzu panuje ciśnienie takie jak na wysokości 3 tys. metrów nad ziemią (w Dreamlinerze takie jak na wysokości 1 tys. m).
– Problem polega na wytrzymałości zmęczeniowej – dodaje prof. Sibilski. Każdy otwór w konstrukcji samolotu powoduje znaczące obniżenie wytrzymałości całej konstrukcji. – Nikt przecież nie wyobraża sobie podróżowania w samolocie bez okien, dlatego muszą one być odpowiednio wzmocnione – podkreśla.
Profesor przypomina historię samolotu De Havilland Comet – pierwszego na świecie komercyjnego odrzutowca pasażerskiego.
Między marcem 1953 a kwietniem 1954 doszło do serii katastrof. – Te samoloty rozpadały się w powietrzu z niewiadomych przyczyn. Odkryto, że przyczyną były nieprawidłowe wzmocnienia okienek – dodaje prof. Krzysztof Sibilski.
W pierwszej generacji Cometa kształt okien był bowiem zbliżony do kwadratowego. Stosowane dziś w samolotach okna owalne są bardziej wytrzymałe.
ZOBACZ TAKŻE:
Wszystkie samoloty przelatujące nad Atlantykiem w ciągu doby. Część znika nad Oceanem Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło