Porażka Elona Muska. Wycena X topnieje w oczach – firma straciła już 80 proc. wartości

Wartość X (dawniej: Twitter) Elona Muska jest prawie o 80 proc. mniejsza niż w momencie zakupu — szacuje gigant inwestycyjny Fidelity. Platforma mediów społecznościowych została przejęta przez Muska za 44 mld dol. w październiku 2022 r.

5b4f7e7beffb30fe4dd3953af922ac6e, Biznes Fakty
Elon Musk zdaniem wielu inwestorów mocno przepłacił za Twittera/X | Foto: Larry Marano/Cover Images / East News

Fidelity podaje, jaką wartość mają jego udziały w X, a te szacunki służą jako ściśle obserwowany barometr ogólnego stanu zdrowia firmy.

Na koniec sierpnia udziały były warte zaledwie 4,2 mln dol. — według zgłoszenia Fidelity Blue Chip Growth Fund z niedzieli. W praktyce oznacza to spadek wartości o 24 proc. w porównaniu z szacunkami Fidelity z końca lipca. Oddaje też oszałamiający spadek o 79 proc. w porównaniu z 19,66 mln dol. z października 2022 r., kiedy Musk nabył Twittera.

X traci na wartości

Nowa wycena Fidelity sugeruje, że X jest teraz wart zaledwie 9,4 miliarda dolarów — daleko od 44 miliardów dolarów, które zapłacił Musk. Niektózy inwestorzy mogą jednak wyceniać X inaczej.

Jak podaje CNN, analitycy twierdzą, że gwałtownie spadająca cena X prawdopodobnie odzwierciedla kurczące się przychody z reklam. Co więcej, X nie udostępnia już publicznie kwartalnych wskaźników finansowych.

— Musk wyraźnie przepłacił — powiedział dla CNN Dan Ives, dyrektor zarządzający i starszy analityk akcji w Wedbush Securities.

Ives dodał, że wierzy, iż Twitter był naprawdę wart ok. 30 mld dol., kiedy Musk go kupił. Dziś jego zdaniem jest wart bliżej 15 mld dol. Powiedział, że chociaż zaangażowanie na X jest „silne”, presja reklamowa utrzymuje się. Inaczej mówiąc, X ma dużo użytkowników, ale problem z monetyzacją tego ruchu.

Pod rządami Muska niektórzy reklamodawcy wyrazili obawy dotyczące ekstremalnych treści na platformie, z którymi nie chcą, aby ich marki były kojarzone.

Mniej wydatków na X

Niedawne globalne badanie przeprowadzone przez Kantar wykazało, że 26 proc. marketerów planuje zmniejszyć swoje wydatki na X w przyszłym roku, co jest największym wycofaniem się z jakiejkolwiek dużej globalnej platformy reklamowej. Tylko 4 proc. reklamodawców stwierdziło, że uważają reklamy X za „bezpieczne dla marki”, co oznacza pewność, że ich reklamy nie pojawią się w pobliżu ekstremalnych treści, w porównaniu z 39 proc. w przypadku sieci reklamowych Google’a.

Gene Munster, partner zarządzający w Deepwater Asset Management, powiedział natomiast, że nie wierzy, że wartość X spadła tak bardzo, jak sugerują szacunki Fidelity. Dodał, że w dłuższej perspektywie X i dane, do których firma Muska ma dostęp, będą warte więcej niż 44 mld dol., które zapłacił miliarder. — Jeśli chcesz wiedzieć w czasie rzeczywistym, co ludzie myślą, Twitter jest najlepszym źródłem do realizacji takiego zadania. I to jest wartościowe — stwierdził.

Dane X pomogły też w szkoleniu Groka, chatbota sztucznej inteligencji opracowanego przez xAI, coraz bardziej wartościowy start-up AI Muska.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *