Biznes Fakty
Skoda Kodiaq II – czy naprawdę jest jeszcze lepsza? – Test
Od czasu debiutu w 2016 roku Skoda Kodiaq jest idealnym rodzinnym SUV-em. Niewiele modeli w tej kategorii może konkurować pod względem użyteczności i przyjemności z jazdy. Teraz poznajemy drugą wersję popularnego modelu Skody. Czy czeskiemu producentowi samochodów udało się stworzyć jeszcze lepszego SUV-a w porównaniu z oryginalnym Kodiaqiem?
- Najnowszy model Skody Kodiaq oferuje więcej przestrzeni, znacznie lepszą jakość wykonania i bogatsze wyposażenie niż jego poprzednik.
- Jakość wykończenia wnętrza nowej Skody Kodiaq dorównuje tej stosowanej w samochodach klasy premium, co oznacza znaczną poprawę.
- Cena wersji hybrydowej typu plug-in jest zbliżona do ceny mocniejszego modelu z silnikiem Diesla, co czyni ją atrakcyjną opcją.
- Pojazd został dostarczony przez importera marki i zwrócony po dokonaniu oceny.
Producenci samochodów stoją obecnie przed poważnymi wyzwaniami. Nie mogą jednak pozwolić sobie na zignorowanie faktu, że nawet ich najlepsze modele mogą stać się przestarzałe, co prowadzi do stopniowego spadku sprzedaży. Pierwsza generacja Skody Kodiaq, mimo że nadal dobrze radzi sobie pod względem sprzedaży, ujawniła potrzebę aktualizacji wnętrza. Wielu konsumentów pragnie teraz pojazdów podobnych do smartfonów — wyposażonych w liczne ekrany i technologię, podczas gdy oryginalny Kodiaq nawiązywał do epoki, w której takie funkcje nie były tak istotne. Dlatego konieczna była transformacja.

Skoda Kodiaq iV – przede wszystkim oszczędzamy
Minęła era, w której na rynku dominowały SUV-y z silnikiem Diesla. Obecnie wybieramy takie silniki tylko okazjonalnie. Przez lata dominowały silniki benzynowe, czasami w połączeniu z napędem elektrycznym . Chociaż silniki Diesla są w odwrocie, nowy Skoda Kodiaq nadal oferuje wersję 2.0 TDI (o mocy 150 lub 193 KM), wraz z konwencjonalnymi opcjami benzynowymi (1.5 TSI/150 KM i 2.0 TSI/204 lub 265 KM). Atrakcyjnym wyborem do codziennego użytku jest hybryda typu plug-in, zwłaszcza że Skoda utrzymuje rozsądne ceny. Miałem okazję przetestować tę odmianę.

Układ napędowy Skody Kodiaq iV nie jest szczególnie innowacyjny. Jest powszechnie stosowany w pojazdach z Grupy Volkswagen. Łączy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 115 KM. Łącznie daje nam to 204 konie mechaniczne hybrydowe. Ta moc wyjściowa jest wystarczająca dla pojazdu tej wielkości. Jednym z ograniczeń jest to, że moc jest kierowana tylko na przednie koła, podczas gdy podobnie wyceniona wersja z silnikiem wysokoprężnym oferuje możliwość napędu 4×4.

Skoda Kodiaq iV – zalety i wady jazdy na napędzie elektrycznym
Najpierw zajmijmy się elektrycznym komponentem układu napędowego. Skoda twierdzi, że jej Kodiaq działa niemal jak pojazd elektryczny, podając zasięg elektryczny do 120 km. Uważam jednak, że tę wartość można osiągnąć przede wszystkim w warunkach miejskich, późną wiosną (kiedy temperatura jest optymalna dla wydajności akumulatora) i podczas poruszania się w umiarkowanych warunkach ruchu, stosując praktyki ekojazdy. W istocie zasięg ten jest dla szczególnie zdeterminowanych . Niemniej jednak 100 km jest wykonalne, co pozostaje imponującym wynikiem dla hybrydy typu plug-in. Skoda wyposażyła pojazd w akumulatory o pojemności 25,7 kWh — nieco mniej niż elektryczna Dacia Spring. W związku z tym są one dość ciężkie i zajmują sporo miejsca.

Źródło