Sprzedajesz online? Nie spóźnij się i zadbaj o nowoczesność w sklepie!

Tempo rozwoju sklepów internetowych przyspieszyło za sprawą narzędzi AI, ułatwiając budowanie przewagi konkurencyjnej. Na rynku robi się coraz ciaśniej, obniża się próg wejścia dla nowych graczy, również producenci sprzedają bezpośrednio, a klienci wyraźnie zwracają uwagę na cenę i wygodę. Jak możesz zadbać o nowoczesność w swoim sklepie, aby optymalizować koszty i nie zostać w tyle?

Ae67e085133e3f51743ba67332d90d53, Biznes Fakty
Tempo rozwoju sklepów internetowych przyspieszyło za sprawą narzędzi AI, ułatwiając budowanie przewagi konkurencyjnej.

Liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczyła w 2024 roku 70 tys., w 2023 wzrosła aż o 8 tys. — wynika zdanych Dun & Bradstreet Poland.

Konkurencja rośnie i zmienia się jej charakter, znacznie obniżył się także próg wejścia dzięki dostępności modeli sprzedaży, takich jak np. Dropshipping.

Producenci sprzedają produkty bezpośrednio w modelu D2C czy przez własne platformy B2B.

Sztuczna inteligencja i prawdziwy biznes

W e-commerce spotyka się to, co innowacyjne, czyli narzędzia i technologie, z tym co tradycyjne , czyli obsługą klienta i budowaniem lojalności. W digitalu jedno bez drugiego nie istnieje, każdy zakup jest formą testowania trwałości relacji sprzedawcy z klientem.

Dziś kierunek innowacji wyznaczają rozwiązania napędzane przez sztuczną inteligencję. Rośnie odsetek polskich firm wykorzystujących AI pod postacią chatbotów, generatorów treści, obrazów czy technologii rozpoznających obiekty. Średnio z narzędzi AI korzysta 6,6 proc. firm, a 7,2 proc. planuje to w przyszłości. O popularności decyduje charakter branży. Najchętniej z AI korzystają duże firmy (11 proc.) oraz zajmujące się usługami (tu już co piąta) — wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego z czerwca 2024 r. Firmy wdrażające AI najczęściej deklarują, że dzięki niej pracownicy stali się bardziej produktywni.

AI zautomatyzuje praktycznie każdy aspekt działalności Twojego sklepu internetowego, od obsługi zamówień i płatności, przez zarządzanie magazynem i logistykę, po marketing i obsługę klienta. Przede wszystkim zrobotyzuje powtarzalne zadania, takie jak obsługa zamówień, generowanie faktur, wysyłanie powiadomień o statusie zamówienia, wysyłkę e-maili marketingowych czy analizę danych. Automatyzacja więc to droga do wzrostu sprzedaży bez konieczności zwiększania zatrudnienia.

Nowa era analizy danych w e-commerce

Sklepy internetowe poprzez PIM (Product Information Management), centralną jednostkę zarządzania informacjami o produktach, gromadzą dane, które spływają z systemu zarządzania zamówieniami (ERP), relacjami z klientami (CRM), z dostawcami (SRM) czy systemu zarządzania magazynem (WMS). AI przenosi ich analizę na wyższy poziom, umożliwiając wyciąganie wniosków w czasie rzeczywistym.

Możesz analizować dane sprzedażowe, aby zidentyfikować najlepiej sprzedające się produkty i kategorie czy produkty o największym potencjale sprzedażowym i jednocześnie optymalizować zapasy, aby towarów nie zabrakło, ani nie było ich w nadmiarze. Analiza rynku w czasie rzeczywistym umożliwia dostosowanie cen do warunków rynkowych, konkurencji i popytu, a dynamiczne ustalane ceny mogą zwiększyć konkurencyjność.

AI i automatyzacja mogą wspierać również integrację kanałów sprzedaży przez online, offline i mobilnego, aby zapewnić spójne doświadczenia zakupowe. Systemy obsługi klienta mogą automatycznie klasyfikować zgłoszenia, kierować je do odpowiednich działów i generować odpowiedzi. Mogą automatycznie uzupełniać stany magazynowe i przewidywać zapotrzebowanie.

Spersonalizowane rekomendacje i lepsze decyzje

AI pozwala na analizę danych klientów, takich jak zachowania zakupowe, preferencje, wzorce, intencje w czasie rzeczywistym. Możesz analizować dane behawioralne, aby zrozumieć, jak klienci korzystają ze sklepu i poznać ich motywacje zakupowe. Analiza danych z mediów społecznościowych umożliwia śledzenie ich opinii, ułatwia identyfikację trendów rynkowych i prognozowanie popytu na produkty.

Platforma streamingowa może rekomendować też filmy lub muzykę na podstawie historii oglądania i ocen — to świetnie znamy z własnego doświadczenia. Złożona sieć algorytmów rekomendacji stworzona przed wielu laty przez Netflix czy Spotify jest wstępem do możliwości, które przyniosą rozwiązania oparte o AI. Sklep spożywczy poleci przepisy na podstawie produktów z koszyka i zasugeruje, co warto dołożyć, zwłaszcza gdy udostępnimy preferencje żywieniowe.

AI można wykorzystać do rozpoznawania obrazów, aby wyszukiwać produkty na podstawie zdjęć. Sklep z odzieżą będzie mógł zasugerować stylizacje oparte na preferencjach kolorystycznych czy na podstawie zdjęcia stylizacji, którą klient się podzieli. Sklep z meblami umożliwi wirtualne przymierzanie mebli w pomieszczeniu za pomocą rozszerzonej rzeczywistości (AR).

Automatyzacja oszczędza czas i przyspiesza pracę działów marketingu, generując opisy produktów, tworzenie spersonalizowane treści i reklam dostosowanych do konkretnych grup uwzględniając zainteresowania, potrzeby i preferencje. Może generować e-maile zachęcające do zakupu, przypominając o porzuconych koszykach lub informujące o nowościach uwzględniając historię zakupów, porę dnia czy lokalizację.

Automatyzuj z myślą o doświadczeniu klienta

AI otwiera niemal nieograniczone możliwości personalizowania doświadczeń zakupowych. Chatboty i wirtualni asystenci obsługują proste zapytania klientów przez całą dobę. Jednak wykorzystanie algorytmów AI otwiera zupełnie nowe możliwości. Chatboty wykorzystują przetwarzanie języka naturalnego (NLP), co umożliwia prowadzenie rozmów zbliżonych do ludzkich, potrafią zrozumieć kontekst, co przekłada się na lepszą jakość obsługi. Fakt, jeszcze nie wszystko w tym zakresie działa dobrze, ale to kwestia czasu, gdy AI nauczy się lepiej komunikować z człowiekiem.

Chatboty wyręczają ludzi i pomagają również w śledzeniu zamówień, składaniu reklamacji czy udzielając porad zakupowych, przeprowadzą przez proces zwrotu towaru. Stają się w istocie asystentami pomagającymi klientom w znalezieniu odpowiedniego produktu, pomogą w aranżacji wnętrza i doborze mebli, wyborze sprzętu elektronicznego porównując parametry i funkcje. Nie zapominajmy, że chatboty są tez źródłem ważnych informacji o ich potrzebach. Wdrożenie i umiejętne wykorzystanie narzędzi to nie tylko sposób na zmniejszenie kosztów obsługi, ale droga do poprawy doświadczeń klientów

Mówiąc o automatyzacji w kontekście usprawniania pracy, nie sposób pominąć znaczenia autoskalowania zasobów w chmurze (AWS). Autoskalowanie automatycznie dostosowuje zasoby serwerów w zależności od ruchu i obciążenia sklepu, aby utrzymać jego dostępność w każdej sytuacji. Szczególnie pomaga uniknąć sytuacji, gdy klienci szturmują sklep, serwery nie wytrzymują obciążenia, strona się zacina; sprzedaż zamiast rosnąć spada, rośnie frustracja klientów. Kto z nas będąc klientem nie zetknął się z taką sytuacją? Autoskalowanie pozwala reagować na nagłe wzrosty ruchu podczas promocji, wyprzedaży czy sezonowej gorączki zakupów. W normalnych warunkach skalowalność sklepu rośnie wraz z rozwojem biznesu, bez konieczności ręcznej konfiguracji infrastruktury. Płacisz tylko za zasoby, których faktycznie potrzebujesz, unikając kosztów utrzymania nadmiarowej infrastruktury.

Polacy kochają zakupy i automaty paczkowe

Zakupy online robi 79 proc. internautów, trzy czwarte kupuje w polskich, co trzeci w zagranicznych sklepach — wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2023” opublikowanego przez IAB Polska. Eksperci zwracają uwagę, że konsumenci trwale przenieśli się do internetu, co wynika z jednej strony z utrzymania trendu, który rozpoczął się w czasie pandemii. Z drugiej strony e-commerce przekonuje szerszą ofertą, wiele produktów dostępnych jest tylko online. Znaczenie mają atrakcyjne ceny — to główna motywacja Polaków do zakupów przez internet!

Jednak cena to jedno, a doświadczenie zakupowe to drugie. Klienci oczekują, że przejdą proces zamówienia intuicyjnie, wybiorą ulubioną formę płatności, paczka przyjdzie zgodnie z planem i nie będzie uszkodzona. Nie ma opcji odbioru w Paczkomacie lub automacie paczkowym? Polacy je pokochali, tę formę dostawy zamówienia wybiera ośmiu z dziesięciu klientów wg danych IAB. Sprzedawcy powin zrobić wszystko, aby maksymalizować zakres wyboru form płatności czy dostaw i kontrolować jakość usług.

Nie oferujesz opcji płatności Apple Pay? Przez lata z tej formy płatności korzystało 3-4 proc. klientów, w 2024 r. płatność przez Apple Pay deklaruje już 7 proc. ankietowanych — wynika z badania z badania „Finanse w czasach niepewności” zrealizowanego przez Autopay. Brak preferowanych form płatności jest jedną z przyczyn rezygnacji z zakupów. Co trzeci klient wskazuje, że jednym z najważniejszych kryteriów zakupów online jest duży wybór form płatności. Odsetek wskazań dotyczących form płatności jako głównego czynnika decydującego o zakupie wzrósł aż o 8 punktów procentowych w porównaniu do poprzednich lat — wynika z tego samego badania.

Przewaga konkurencyjna dzięki innowacjom

AI i automatyzacja to nie tylko narzędzia, ale inwestycje o charakterze strategicznym. Część z nich w krótkim, część w dłuższym terminie zaowocuje zwiększoną sprzedażą, redukcją kosztów operacyjnych, poprawą doświadczenia klienta, w efekcie zwiększeniem konkurencyjności czy minimalizacją ludzkich błędów wszędzie tam, gdzie algorytmy biją nas na głowę.

Ignorując technologiczne innowacje lub odkładając je na później, przedsiębiorca stawia siebie od razu na gorszej pozycji wyjściowej. Zrozumienie nowych narzędzi w odniesieniu do specyfiki sklepu i ich stopniowe testowanie i wdrażanie to dziś biznesowy imperatyw, od którego zależy przyszłość każdego sprzedawcy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *