Biznes Fakty
Sprzedaż nowych samochodów na rekordowym poziomie
Rynek motoryzacyjny odnotował znaczące ożywienie w 2024 r. Liczba rejestracji pojazdów w naszym kraju osiągnęła najwyższy poziom od czasu pandemii. Znaczący gracz w tym sektorze, Volvo, odnotował znaczny wzrost, a SUV-y stanowiły większość jego portfolio sprzedaży. Firma podzieliła się swoimi najnowszymi wynikami sprzedaży podczas śniadania prasowego.

Sprzedaż nowych pojazdów w naszym kraju stale rośnie, niemal dorównując rekordowym poziomom z 2019 r. W 2024 r. polscy konsumenci nabyli łącznie 618 421 nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie poniżej 3,5 tony, co stanowi wzrost o 14,6% w porównaniu z 2023 r., zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) opartymi na wstępnych danych z Centralnego Rejestru Pojazdów. Szczególnie preferowane są SUV-y, co wpisuje się w światowe trendy, zgodnie z którymi około 48% samochodów osobowych to samochody tego typu.
Trzy SUV-y na szczycie
Popularność SUV-ów w ofercie Volvo doskonale wpisuje się w preferencje polskich konsumentów – 85 proc. nabywców Volvo decyduje się właśnie na te modele. W 2024 roku Volvo Car Poland osiągnęło imponujące wyniki sprzedaży, które przedstawił Emil Dembiński, Dyrektor Zarządzający Volvo Car Poland, podczas śniadania prasowego 19 lutego w siedzibie firmy przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie.

Volvo Car Poland odnotowało niezwykłe osiągnięcie sprzedażowe w 2024 r., rejestrując prawie 15 000 pojazdów, co pozwoliło firmie zwiększyć swój udział w rynku do niespotykanego dotąd poziomu 2,7%. SUV Volvo XC60 pozostaje faworytem wśród polskich konsumentów, utrzymując 41% udziału w sprzedaży i utrzymując pozycję lidera w segmencie premium przez 16 kolejnych lat. Tuż za nim znajduje się Volvo XC40, które odpowiada za prawie 25% sprzedaży, oraz największy model, Volvo XC90, z około 12% sprzedaży, podczas gdy pozostałe modele szwedzkiego producenta odpowiadają za 23% sprzedaży.
– Cieszy nas rosnące zainteresowanie naszymi modelami, o czym świadczą imponujące wyniki. W ubiegłym roku zbliżyliśmy się do progu 15 tys. zarejestrowanych pojazdów Volvo w Polsce. Pozytywnym zjawiskiem dla klientów i miłośników marki Volvo w naszym kraju jest nasza zrewidowana strategia elektryfikacji, która zakłada wprowadzenie do oferty modeli z tradycyjnymi silnikami spalinowymi oraz hybryd plug-in – stwierdza Emil Dembiński. – Nowe Volvo XC90 jest już na polskich drogach, a wraz z nowym rocznikiem modelowym pojawi się również odświeżone Volvo XC60. Jest to szczególnie istotne, ponieważ wciąż jest wiele do zrobienia w kwestii rozbudowy infrastruktury szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w naszym kraju.

Według danych Volvo w 2024 r. polscy konsumenci nadal preferowali tradycyjne układy napędowe, przede wszystkim benzynę (62%) i olej napędowy (17% – produkcja kończy się 26 marca 2024 r.). Niemniej jednak pojazdy zelektryfikowane stanowiły ponad 20% sprzedaży w naszym kraju, przy czym 12% stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV), a 8% pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Oznacza to wzrost o prawie 5% w porównaniu z 2023 r. Volvo zamierza zrealizować ambitny plan do 2025 r., dążąc do tego, aby modele zelektryfikowane stanowiły 60% sprzedaży.

Osiągnięcia globalne
W skali globalnej Volvo Cars osiągnęło rekordową roczną sprzedaż na poziomie 763 389 sztuk w 2024 r. Oznacza to wzrost o 8% w porównaniu z 2023 r. i wzrost przychodów do 400 mld SEK. Europa była regionem o największym udziale rynkowym marki, stanowiącym 48% całkowitej sprzedaży, z prawie 370 000 sprzedanych sztuk. Chiny zajęły drugie miejsce z 21% udziałem w sprzedaży Volvo, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych marka ma 16% udziału w rynku. Sprzedaż pojazdów hybrydowych w 2024 r. stanowiła 46% globalnej sprzedaży Volvo Cars, przy czym pojazdy w pełni elektryczne stanowiły 23% całkowitej sprzedaży, co odzwierciedla wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem.