Biznes Fakty
Zwrot w motoryzacji: Volkswagen rezygnuje z ekranów dotykowych
Od kilku lat widać, że producenci samochodów, w tym Volkswagen, zaczęli stosować głównie ekrany dotykowe do sterowania funkcjami pokładowymi. Projektanci doszli do wniosku, że te nowe rozwiązania cyfrowe są bardziej opłacalne w produkcji i są zgodne z obecnym trendem, w którym dominują smartfony. Niemniej jednak doświadczenie w świecie rzeczywistym wykazało, że ekrany dotykowe nie zawsze działają optymalnie podczas rutynowej jazdy.

Niedawno główny projektant Volkswagena, Andreas Mindt , szczerze przyznał, że wyeliminowanie fizycznych przycisków było błędem , potwierdzając jednocześnie, że marka planuje przywrócić niektóre tradycyjne elementy sterujące podstawowymi funkcjami, takimi jak regulacja głośności, klimatyzacja, wentylacja i światła awaryjne.
Pierwszym modelem, który ma ponownie posiadać fizyczne przyciski, jest ID 2all — niedrogi pojazd elektryczny, którego premiera planowana jest na 2026 rok. Oznacza to znaczącą zmianę w podejściu Volkswagena , ponieważ w ostatnich latach grupa skupiała się na „usprawnieniu” kokpitu, przenosząc niemal wszystkie elementy sterujące na ekrany dotykowe.
Powrót do podstaw
Entuzjazm dla paneli dotykowych w dużej mierze wynika z przekonania producentów, że pojazdy powinny naśladować urządzenia mobilne. Jednak rzeczywistość prowadzenia pojazdu różni się od korzystania ze smartfona w domu lub pieszo , ponieważ kierowca musi przede wszystkim skupić się na drodze podczas obsługi pojazdu.
Przyciski ekranowe często wymagają odwrócenia wzroku od drogi, aby skupić się na panelu, co może być frustrujące i pogarszać wrażenia z jazdy. Natomiast fizyczne pokrętła i przełączniki oferują namacalne sprzężenie zwrotne i umożliwiają obsługę bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Konsumenci i publikacje branżowe również wyraziły obawy dotyczące skuteczności zaawansowanych paneli dotykowych. Krytyczne oceny pojawiły się podczas testów porównujących czas potrzebny na dostosowanie ustawień w samochodach z tradycyjnymi przyciskami w porównaniu z tymi, w których funkcje były ukryte w menu na ekranie.
Badania przeprowadzone przez szwedzką prasę motoryzacyjną wykazały, że fizyczne przyciski są bardziej przyjazne dla użytkownika i wymagają mniejszej uwagi. Ponadto Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP) zasugerował, że aby uzyskać najwyższe oceny bezpieczeństwa, niektóre elementy sterujące pojazdu powinny być również dostępne w formacie fizycznym.
Volkswagen może przewodzić przykładem
Ponowne wprowadzenie tradycyjnych przycisków w modelach Volkswagena nie oznacza całkowitego wyeliminowania paneli dotykowych . Nadal będą one włączane jako uzupełnienie funkcji pokładowych, a ich znaczenie w łączności cyfrowej i zarządzaniu multimediami pozostaje kluczowe.
Producent zdaje sobie jednak sprawę, że samochód różni się od smartfona tym, że jego głównym celem jest bezpieczny transport kierowcy i pasażerów . Ułatwienie łatwej i intuicyjnej kontroli podstawowych funkcji w bezpieczny sposób staje się priorytetem, wspieranym przez znane pokrętła i przełączniki.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.
Źródło