Biznes Fakty
Globalna awaria systemów. Minister uspokaja: nie ma powodu do niepokoju
W Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie – poinformował na Platformie X wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Seria awarii zakłóciła działanie usług linii lotniczych, banków i giełdy w Londynie. Rozległa seria awarii rozprzestrzeniła się od USA po Azję.
Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski (PAP, PAP/Marcin Obara)
W Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie – poinformował na Platformie X wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
„Obecnie w Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie. Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju” – napisał.
Gawkowski wyjaśniał na antenie telewizji Polsat News, że systemy infrastruktury krytycznej nie są oparte tylko o systemy Microsoftu. – Polska przykładała dużo uwagi do infrastruktury krytycznej, by dywersyfikacja dostawców systemów następowała – wicepremier, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa. Wyjaśnił, że dzięki temu „dziś jesteśmy spokojniejsi”.
Poinformował, że są zgłaszane przypadki awarii na terenie naszego kraju, lecz nie dotyczą infrastruktury krytycznej. – Globalna awaria systemów Microsoftu jest monitorowana przez polskie służby od rana, (…) zajmujemy się sprawa na bieżąco – wskazał.
Zaznaczył jednak, że są godziny poranne i „systemy wchodzą w wysoki stopień aktywności, mogą dziś być aktualizacje”. – Na tą chwilę nie ma powodów do niepokoju – pokreślił.
Od USA po Azję
W piątek seria usterek technicznych zakłóciła działanie usług linii lotniczych, banków i giełdy w Londynie. Rozległa seria awarii rozprzestrzeniła się od USA po Azję po tym, jak firma Microsoft poinformowała o awarii wszystkich swoich usług online.
Rzecznik Microsoftu podał, że firma bada sytuację i stara się rozwiązać problemy jak najszybciej, dodając, że awaria może dotknąć każdego użytkownika próbującego używać usług aplikacji 365. Przedstawiciele Crowdstrike nie byli natychmiast dostępni do komentarza poza normalnymi godzinami pracy, a połączenia na ich główny numer w Japonii pozostały bez odpowiedzi.