Bogaci Polaków kupują na potęgę. Wiadomo na co najczęściej wydają pieniądze

Eb7edbd401ab0f67627137749acff4bb, Biznes Fakty
Pixabay

Wydatki bogatych Polaków. Na co wydają pieniądze?

Nowe dane wskazują, że rynek dóbr luksusowych w Polsce ma się świetnie. Jego wartość przekracza 55,6 mld złotych, co oznacza pięciokrotny wzrost w ciągu ostatnich 15 lat oraz wzrost o niemal 25 proc. w skali roku. Bogatych Polaków jest coraz więcej, a to przekłada się na wzrost liczby zakupów prestiżowych towarów. Na co najczęściej stawiają rodzimi krezusi?

Firma KPMG kolejny raz zaprezentowała raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, który daje wgląd w sytuację najlepiej zarabiających mieszkańców kraju oraz ich preferencje zakupowe. Dokument wskazuje, że w 2023 roku 2,5 mln obywateli zarabiało rocznie powyżej 120 tys. zł brutto, co stanowi wzrost o 34 proc. w porównaniu z rokiem 2022. 

Coraz więcej Polaków z milionem na koncie

W swoim zestawieniu eksperci z KPMG podzielili Polaków na cztery grupy: 

  • „dobrze zarabiający” to ci, którzy uzyskali roczny dochód brutto rzędu od powyżej 120 do 240 tys. złotych,
  • „zamożni” zarabiali ponad 240, ale mniej niż 600 tys.,
  • więcej niż 600 tys., za to poniżej miliona osiągali bogaci”,
  • „bardzo bogaci” mogli się pochwalić ponad milionem złotych rocznych dochodów. 

W dwóch ostatnich grupach sklasyfikowano łącznie 163,6 tys. osób. „Bardzo bogatych” było 73,5 tys., a ich łączne zarobki wyniosły 166 mld zł. Z kolei grono „dobrze zarabiających” liczyło 1,8 mln osób, co stanowi wzrost o 47 proc. 

Na to bogaci wydają najwięcej. Opublikowano dane

Jednym z kluczowych wniosków z analizy jest fakt, że największą część rynku dóbr luksusowych stanowi segment samochodów premium. Pojazdy te odpowiadają za niemal 65 proc. ekskluzywnych transakcji w Polsce, co oznacza zakupy wartości 36 mld zł i wzrost sektora o prawie 35 proc. 

 

 

Kolejne 7,8 proc. rynku to usługi, w tym hotele oraz SPA w wysokim standardzie. Autorzy raportu zauważają „rosnące zainteresowanie luksusowymi doświadczeniami”. Konsumenci coraz bardziej cenią nie tylko przedmioty najwyższej jakości, ale również unikalne przeżycia. 

Na trzecim stopniu podium znalazły się dwa segmenty warte po 3,5 mld złotych.

 

Chodzi o nieruchomości oraz odzież i akcesoria. Na 2 mld wyceniono najdroższe kosmetyki i perfumy, a 1,5 mld alkohole z najwyższej półki. 

Główne wnioski z raportu

Specjaliści z KPMG zwracają uwagę, że luksusowe wyroby nie są postrzegane jako trudno dostępne, a przyczynia się do tego szeroka dostępność produktów w sieci oraz otwieranie butików w galeriach handlowych. Jeśli chodzi o wytrawne trunki, zauważono, że „alkohol coraz częściej postrzegany jest jako osiągalne dobro luksusowe w czasach inflacji”. 

 

 

W przypadku niszy, jaką jest wysokiej klasy biżuteria (686 mln zł wartości, wzrost o 4,6 proc.), jej sukces wskazuje na zmiany społeczne. Coraz więcej kobiet, które dobrze zarabiają, ceni te ozdoby, a mężczyźni zaczynają interesować się biżuterią jako formą inwestycji. 

WIDEO: Cyberbezpieczeństwo i cyfryzacja – dwa priorytety. Szczerze o pieniądzach odc. 251

red. / Polsatnews.pl

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *