Paliwo lotnicze ze zużytego oleju kuchennego będzie wymagane. Klimat ma się poprawić

LanzaJet należy do firm tworzących paliwo lotnicze nowej generacji bez polegania na paliwach kopalnych. Jej celem jest zmniejszenie wpływu lotnictwa na środowisko. W zeszłym roku zainaugurowała pierwszy na świecie komercyjny zakład, który przetwarza alkohol na paliwo lotnicze, mając na celu produkcję aż 34 milionów litrów rocznie.

734f9f0be104411fa7c1e018a491496c, Biznes Fakty
Samoloty będą coraz częściej wykorzystywać bardziej zrównoważone paliwo. Na zdjęciu zakład LanzaJet | Zdjęcie: Lanzajet.com
  • Alternatywne paliwa lotnicze mogą ograniczyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 85 procent, w zależności od użytego surowca.
  • LanzaJet uruchomiła pierwszą na świecie komercyjną instalację produkującą paliwo lotnicze z alkoholu.
  • Unia Europejska i Wielka Brytania wdrażają przepisy wymagające od linii lotniczych zwiększenia udziału paliw alternatywnych do 70 procent do 2025 roku.
  • Podstawowym wyzwaniem stojącym przed rozwojem tej technologii są wysokie koszty z nią związane.
  • Więcej informacji o firmie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl.

Obecnie podróże lotnicze nadal pochłaniają ogromne ilości paliw kopalnych, a sektor lotniczy odpowiada za około 3 procent emisji gazów cieplarnianych na całym świecie.

Innowacja LanzaJet przekształca alkohol w paliwo lotnicze, które można uzyskać z różnych materiałów, takich jak kukurydza i trzcina cukrowa. Proces rozpoczyna się od etanolu, po którym następuje wiele etapów, które eliminują wodę, łączą cząsteczki w dłuższe łańcuchy i wprowadzają wodór. Rezultatem jest mieszanka chemiczna, którą firma dalej przetwarza, aby wyizolować składniki nadające się do spalania jako paliwo lotnicze.

Firma jest liderem w przetwarzaniu alkoholu na paliwo lotnicze. Obecnie niemal wszystkie dostępne w handlu alternatywne paliwa lotnicze pochodzą z tłuszczów odpadowych, olejów i smarów. Jednak wraz z rozwojem sektora obawy dotyczące ograniczonej podaży stają się coraz bardziej widoczne.

To stosunkowo nowe rozwiązanie w zakresie paliwa alternatywnego ma potencjał, aby znacząco zwiększyć podaż i ułatwić szybki rozwój branży, co będzie miało kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych.

LanzaJet rozpoczęła działalność w swoim pierwszym komercyjnym zakładzie przetwarzającym paliwo lotnicze na alkohol w Georgii w styczniu 2024 r. i zawarła umowy na całe paliwo produkowane w tym zakładzie do 2034 r. Oczekuje się, że British Airways, jeden z inwestorów LanzaJet, będzie znaczącym klientem.

Sprawdź także: W tej dziedzinie USA wyraźnie pozostają w tyle za Europą. Obecnie perspektywy poprawy są niewielkie.

Szansa na zmianę

Paliwa alternatywne nadal emitują dwutlenek węgla i inne gazy cieplarniane podczas spalania w silniku samolotu. Kluczową różnicą jest to, że zazwyczaj najpierw wychwytują część CO2 z atmosfery . W tym kontekście kukurydza lub trzcina cukrowa wykorzystywane do produkcji etanolu pochłaniają dwutlenek węgla w trakcie cyklu wzrostu. Oznacza to, że przynajmniej część emisji z lotów można uznać za zrekompensowaną przez proces produkcji paliwa.

Paliwa LanzaJet mogą zmniejszyć wpływ spalania paliwa na klimat nawet o połowę, chociaż dokładna redukcja zależy od źródła alkoholu. Etanol pochodzący z trzciny cukrowej może obniżyć emisje o 54 do 66 procent, zgodnie z danymi amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska, która certyfikuje paliwa niskoemisyjne w ramach programu Renewable Fuel Standard.

Firma zamierza również przetestować swój nowy zakład z paliwami na bazie kukurydzy , chociaż obecnie posiada certyfikat pozwalający na sprzedaż paliw pochodzących z trzciny cukrowej. LanzaJet współpracuje ze swoją poprzednią spółką macierzystą, LanzaTech, w celu przekształcania materiałów, takich jak odpady komunalne i gazy odlotowe przemysłowe, w etanol, który następnie zostanie przekształcony w paliwo lotnicze. Takie podejście może doprowadzić do paliwa lotniczego, które jest o 85% mniej zanieczyszczające niż paliwa kopalne.

Przeszkoda dla LanzaJet może leżeć w skalowaniu jej działalności. Alternatywne paliwa lotnicze stanowiły zaledwie 0,17% całkowitego światowego zużycia paliwa lotniczego w 2023 r. (dane za 2024 r. nie są jeszcze dostępne). Cel firmy, jakim jest produkcja miliarda litrów alternatywnych paliw lotniczych rocznie do 2030 r., jest znacznie wyższy niż około 300 milionów litrów wygenerowanych przez cały sektor paliw alternatywnych w 2023 r. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało budowy wielu dużych obiektów w stosunkowo krótkim czasie.

Koszty stanowią kolejne poważne wyzwanie dla nowych paliw — średnio alternatywne paliwa lotnicze są wyceniane 2,8 razy drożej niż ich odpowiedniki oparte na paliwach kopalnych . Ceny mogą spadać wraz z rozbudową zakładów produkcyjnych, ale paliwo nadal stanowi znaczny wydatek dla linii lotniczych.

Przeczytaj także: Chiny zakładają fabryki baterii, ale zachowują tę technologię dla siebie. „Niewielkie korzyści”

W tym roku wiele się zmieni

Alternatywne paliwa lotnicze mogą być wytwarzane z materiałów takich jak zużyte oleje spożywcze, pozostałości rolnicze, odpady przemysłowe i dwutlenek węgla wychwycony z atmosfery. W zależności od źródła mogą one zmniejszyć emisje o połowę lub prawie całkowicie je wyeliminować. Ponadto mogą być wykorzystywane w istniejących samolotach, ułatwiając szybkie postępy w walce ze zmianą klimatu.

Co znamienne, coraz więcej rządów ustala cele lub uchwala przepisy, które zmuszają linie lotnicze do korzystania z paliw alternatywnych — czasami nazywanych zrównoważonymi paliwami lotniczymi, w skrócie SAF.

Od tego roku paliwa alternatywne muszą stanowić co najmniej

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *