Czy zakupy online są niebezpieczne? Polacy boją się kupować w sieci

Z badania zleconego przez Santander Consumer Bank wynika, że prawie połowa Polaków wyraża obawy dotyczące zakupów online i preferuje sklepy stacjonarne. Respondenci ankiety również podzielili się swoimi powodami do obaw, które były w pewnym stopniu uzasadnione.

Bcfb1b9db77a63d4ca8d06bbe388328c, Biznes Fakty Polacy wyjaśnili, dlaczego boją się robić zakupy w sieci. Zdjęcie ilustracyjne. / 123RF/PIKSELI

Jak wynika z raportu „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, opublikowanego w czwartek 13 marca, 23 proc. ankietowanych wyraźnie preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych, a 22 proc. uważa, że „lepiej wybierać tę opcję”.

Przeczytaj także: Czy sklepy stacjonarne odchodzą w zapomnienie? 30 sklepów zamyka się codziennie

Sklepy internetowe. Polacy martwią się o ochronę swoich danych

Wiele osób boi się robić zakupy online. Aż 45 procent ankietowanych stwierdziło, że woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych ze względu na obawy dotyczące prywatności i ochrony danych. „16% konsumentów wybiera e-commerce pomimo obaw o bezpieczeństwo danych, a 7% korzysta z tej metody zakupów bez żadnych wątpliwości” – twierdzimy.

Przeczytaj także: Czy Polska straciła na atrakcyjności cenowej? Czesi idą na zakupy do innego sąsiada

Z kolei 29% respondentów twierdzi, że prywatność nie wpływa na ich wybory zakupowe. Może to być spowodowane rosnącą popularnością dokonywania transakcji online i większym zaufaniem do środków bezpieczeństwa” – powiedział Patrick Perlinski, dyrektor ds. sprzedaży i relacji korporacyjnych w Santander Consumer Bank.

Polacy wybierają zakupy online, aby uniknąć przepłacania

45 procent uczestników ankiety wskazało, że atrakcyjne promocje zachęcają ich do wybierania sklepów internetowych zamiast sklepów stacjonarnych. 15 proc. z tej grupy zdecydowanie wybiera e-commerce ze względu na świetne okazje, jakie oferuje. Ponadto, im młodsi są konsumenci, tym większe zniżki są dla nich dostępne. W kategorii wiekowej 18-29 lat 27 proc. ankietowanych wskazało to jako kluczowy czynnik przy wyborze zakupów online. W grupie wiekowej 60+ wskaźnik ten wynosi 7 procent. Jednocześnie 12 proc. ankietowanych przyznaje, że rabaty nie mają dla nich szczególnego znaczenia, a 7 proc. nie bierze ich pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Przeczytaj także: Nie spodziewaj się spadków cen w sklepach. Dlatego wszystko staje się droższe

„Badanie Santander Consumer Bank potwierdza, że polscy konsumenci chętnie polują na promocje i starają się nie przepłacać, jeśli mogą skorzystać z lepszych ofert” – mówi Patryk Perliński. „To zupełnie naturalne, że każdy z nas szuka sposobów na oszczędzanie pieniędzy” – dodaje.

Technologie immersyjne, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR), odgrywają coraz większą rolę w zakupach online. Ponad 40 procent ankietowanych uważa, że technologie te mają pozytywny wpływ na ich doświadczenia zakupowe; 14 procent wskazało na znaczący wpływ, podczas gdy 27 procent oceniło go raczej pozytywnie. 8 procent ankietowanych uważa, że wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość pogarszają wrażenia z zakupów, podczas gdy 32 procent nie zauważa żadnego wpływu. Największe zainteresowanie tymi technologiami wykazują ludzie młodzi w wieku 18–29 lat.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Bank metodą CATI przez IBRiS w dniach 20-27 stycznia 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych użytkowników Internetu.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *