Embraer podnosi stawkę. Brazylijczycy kuszą Polskę miliardami inwestycji

Brazylijski Embraer rywalizuje z Airbusem o kontrakt na dostawę 84 samolotów dla LOT-u i aspiruje do zostania dostawcą samolotów transportowych dla polskiego wojska. Firma już ogłosiła, że jeśli jej propozycja zostanie zaakceptowana, zainwestuje 3 miliardy dolarów w Polsce i teraz podnosi swoją ofertę. „Ponadto dodatkowe 3 miliardy dolarów mogą wynikać z potencjalnych programów rozwoju nowych samolotów Embraer” — stwierdził Luis Carlos Alonso, wiceprezes firmy, w wywiadzie dla Business Insider.

C31c301d0c5a9114c20468095ee499d4, Biznes Fakty
Embraer podnosi stawkę i chce przekonać Polaków do przyjęcia swojej propozycji | Zdjęcie: Wojciech Strozyk/REPORTER / East News
  • Embraer stara się o zamówienie 84 samolotów dla LOT-u i zamierza dostarczyć Polsce wojskowe transportery KC-390
  • Firma proponuje partnerstwo przemysłowe o wartości 3 miliardów dolarów i planuje stworzyć 5000 nowych miejsc pracy w ciągu najbliższej dekady.
  • Ponadto Embraer wskazał na potencjał dalszych inwestycji w Polsce wynoszący 3 miliardy dolarów w ramach przyszłych inicjatyw.
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na Businessinsider.com.pl

Brazylijska firma lotnicza Embraer rozszerzyła szczegółową propozycję współpracy przemysłowej mającą na celu przekonanie Polski do wyboru brazylijskiego producenta. W przypadku oferty cywilnej, byłoby to na koszt Airbusa, który również ubiega się o kontrakt. Decyzja jest spodziewana w ciągu kilku tygodni.

Partnerstwo sugerowane przez Embraer znacznie przewyższyłoby jego obecne operacje w Polsce. Według szacunków firmy, obecnie generuje około 80 milionów dolarów i wspiera 1350 miejsc pracy w lokalnym sektorze lotniczym. „Proponowane przez nas partnerstwo może wzmocnić pozycję polskiej gospodarki, generując wartość 3 miliardów dolarów w ciągu następnej dekady i tworząc 5000 nowych miejsc pracy ” — podkreśla Luis Carlos Alonso, wiceprezes firmy.

Dalsza część artykułu znajduje się po filmie:

Co tak naprawdę może zrobić prezydent? Ekonomista oblicza

Brazylijski producent zamierza skoncentrować się na dwóch kluczowych obszarach współpracy: programie cywilnych samolotów pasażerskich E2 dla LOT-u oraz inicjatywie wojskowego samolotu transportowego KC-390 Millennium.

— Dodatkowo dodatkowe 3 miliardy dolarów mogłyby zostać wygenerowane z przyszłych programów rozwoju samolotów Embraera, choć jest to scenariusz dotyczący odległej przyszłości — dodaje Luis Carlos Alonso w odpowiedzi na pytania Business Insider.

Kompleksowa oferta dla sektora obronnego

Propozycja dla polskiego sektora obronnego została oszacowana na blisko 1 miliard dolarów i obejmuje plany utworzenia linii montażowej samolotu transportowego KC-390 Millennium w Polsce, w zależności od decyzji Ministerstwa Obrony Narodowej o zakupie samolotu. „Polska jest doskonałym partnerem dla Embraer we współpracy nad rozwojem nowoczesnych technologii obronnych i tworzeniem wykwalifikowanych miejsc pracy” — stwierdził Francisco Gomes Neto, szef Embraer Group, wcześniej w Warszawie.

Zgodnie z przedstawioną propozycją Polska mogłaby dołączyć do europejskiego ekosystemu KC-390, który został już przyjęty przez siły zbrojne Holandii, Czech, Portugalii, Węgier, Austrii i Korei Południowej. Oferta obejmuje również lokalizację systemów pokładowych, utworzenie ośrodka wsparcia technicznego i napraw oraz Europejskiego Centrum Szkolenia Taktycznego dla KC-390.

Warto zauważyć, że dyrektor generalny Embraer spotkał się z panem Wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda omówi potencjalne obszary współpracy.

Plany dla lotnictwa cywilnego

Wartość cywilnej propozycji dotyczącej wcześniej wspomnianych dostaw dla LOT-u wyniosła ponad 2 miliardy dolarów. Obejmuje ona produkcję segmentów kadłuba dla rodziny samolotów E2, utworzenie największego na świecie centrum konserwacji technicznej (MRO) dla tej rodziny samolotów, budowę zakładu naprawy podwozi i rozpoczęcie programu konwersji starszych samolotów E190 z konfiguracji pasażerskiej na transportową.

— Polska mogłaby — poprzez LOTAMS — stać się największą na świecie bazą MRO dla E2 . To ambitna inicjatywa, która znacznie wzmocniłaby pozycję Polski na globalnym rynku usług lotniczych — wyjaśnił wiceprezes Alonso.

Brazylijska firma współpracuje z polskim sektorem lotniczym od ponad 25 lat. Obecnie polskie zakłady produkują komponenty do samolotów E2 – pomocnicze jednostki napędowe (APU), części do silników Pratt & Whitney i fotele. Ponadto flota PLL LOT obejmuje 47 samolotów Embraer, w tym trzy E195-E2.

Embraer niedawno zawarł umowę o współpracy z Łukasiewicz Research Network Institute of Aviation (iLOT). Umowa koncentruje się na działalności badawczo-rozwojowej w dziedzinie inżynierii materiałowej, przyszłych technicznych rozwiązań lotniczych i przyszłych procesów serwisowych.

Natychmiastowa realizacja

Przedstawiciele Embraer podkreślają, że proponowane inwestycje mogą zostać zrealizowane w krótkim lub średnim terminie, w zależności od wyboru oferty firmy przez polskie władze. „Jesteśmy gotowi rozszerzyć naszą współpracę z Polską poprzez dwa kluczowe programy. Nasze propozycje zostały skrupulatnie obliczone i mogą zostać wdrożone niemal natychmiast po podjęciu decyzji” – podkreśla Luis Carlos Alonso w odpowiedzi na pytanie Business Insider.

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *