Biznes Fakty
Awaria e-zdrowia w całym kraju. System przywrócony
Centrum eHealth poinformowało w poniedziałek 9 czerwca, że możliwe są opóźnienia w funkcjonowaniu systemu eHealth, w tym sporadyczne trudności z wystawianiem recept i skierowań. Miało to być spowodowane usługami świadczonymi przez zewnętrznego dostawcę. Przedstawiciel eHealth potwierdził dla Interii Biznes, że system został przywrócony po godzinie 10:00.

Centrum e-Zdrowia zapewniło w swoim porannym komunikacie, że jego specjaliści monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie z zewnętrzną organizacją odpowiedzialną m.in. za obsługę systemów IKP (Internet Konto Pacjenta) i mojeIKP (aplikacja mobilna do Internet Konto Pacjenta). Organizacja ta zidentyfikowała problemy wpływające na stabilność systemów .
Awaria e-zdrowia w całym kraju, trudności z wystawianiem recept i skierowań
„Centrum eHealth współpracuje z zewnętrznym dostawcą i producentem sprzętu, w którym wykryto problemy techniczne , w celu ich szybkiego rozwiązania” – czytamy w oświadczeniu.
Centrum zaznaczyło również, że awaria nie ma wpływu na bezpieczeństwo danych w systemie e-zdrowia (P1) w Polsce.
Awaria systemu e-zdrowia. Co zrobić, jeśli pilnie potrzebujesz recepty?
Centrum Elektronicznej Opieki Zdrowotnej wskazało również, że w przypadku wystąpienia trudności , recepty pilne mogą być wystawiane bez dostępu do systemu P1 (tj. elektronicznego systemu opieki zdrowotnej), zgodnie z Procedurą wystawiania i realizacji recept elektronicznych w przypadku braku dostępu do elektronicznego systemu opieki zdrowotnej.
Jeśli jednak nie ma potrzeby wykupienia recepty w poniedziałek, Centrum Zdrowia Elektronicznego zaleca, aby ubiegać się o nią w kolejnych dniach.
Jest błąd w systemie eHealth. Czy można wypisać i zrealizować receptę?
Ustawodawca przewidział sytuację, w której – z powodu braku dostępu do systemu e-zdrowia z przyczyn technicznych (tj. w przypadku awarii , jak na dzień 9 czerwca) – lekarz może wypisać receptę na papierze lub w formie elektronicznej, ale poza systemem P1 . Apteka ma obowiązek zrealizować taką receptę. Reguluje to rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept.
W takim nagłym przypadku lekarz może wypisać receptę papierową lub receptę elektroniczną poza systemem P1, wpisując odpowiedni kod, który umożliwia jej realizację. Jeśli recepta została wypisana prawidłowo, farmaceuta ją zrealizuje . Pacjent musi jedynie znać swój numer PESEL.
Co zrobić, jeśli mamy już wypisaną receptę elektroniczną, ale system e-zdrowia nie działa?
Strona internetowa Ministerstwa Zdrowia zawiera również pełne informacje na temat wdrażania wcześniej wystawionych recept elektronicznych w przypadku braku dostępu do elektronicznego systemu opieki zdrowotnej. W przypadku braku dostępu do elektronicznego systemu opieki zdrowotnej (P1) pacjent może otrzymać produkt wystawiony na podstawie recepty elektronicznej, jeśli (łącznie):
- udostępnić informację o wystawionej recepcie elektronicznej (otrzymaną od lekarza, który wystawił receptę elektroniczną) w formie wydruku informacyjnego; w formie elektronicznej (dokument dostępny w Koncie Osobistym Pacjenta (PPA) lub otrzymany na adres e-mail wskazany w PPA); w innej uzgodnionej formie (np. dokument odręczny, e-mail) zawierającej co najmniej 44-cyfrowy kod dostępu do recepty elektronicznej lub 4-cyfrowy kod dostępu i nazwę produktu (jest to dopuszczalne w przypadku realizacji usługi w miejscu wezwania lub w modelu telemedycznym, gdy nie jest możliwe udostępnienie informacji o wystawionej recepcie elektronicznej w formie wydruku);
- przedstawić dokument tożsamości ;
- złoży oświadczenie, że nie zrealizował recepty, której dotyczą dane zawarte na wystawionej recepcie elektronicznej (oświadczenie powinno zawierać w szczególności klauzulę: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”).