Biznes Fakty
Renault Rafale E-Tech – crossover w miejskich realiach – TEST
Pojazdy takie jak hybryda plug-in Renault Rafale są przeznaczone do jazdy w warunkach miejskich. Niemniej jednak nie każdy model sprawdza się w warunkach jazdy miejskiej. Jak więc Rafale radzi sobie na zatłoczonych ulicach dużego miasta?
- Renault Rafale jest wyposażony w akumulatory o dużej pojemności, co pozwala na poruszanie się po mieście bez konieczności ładowania lub uruchamiania silnika spalinowego.
- Kiedy silnik benzynowy zaczyna pracować jako generator, poziom hałasu wewnątrz kabiny znacznie wzrasta.
- Renault Rafale to spokojny i niezwykle komfortowy pojazd miejski, wyposażony w liczne systemy zapewniające bezpieczną jazdę na co dzień.
- Pojazd został dostarczony przez importera marki i zwrócony po przeprowadzeniu oceny.
Hybrydy typu plug-in, które można ładować przez gniazdko, oferują godną uwagi zaletę. Wykorzystują akumulatory o dużej pojemności, a jeśli regularnie je ładujemy, można nimi jeździć przez tygodnie bez włączania silnika spalinowego — pod warunkiem, że zasięg na każdą podróż jest wystarczający. Renault Rafale jest pod tym względem szczególnie imponujący, ponieważ według producenta może przejechać do 95 km bez włączania silnika benzynowego. Podczas poruszania się po Warszawie sprawdziłem to twierdzenie.

Renault Rafale – hybryda przystosowana do jazdy miejskiej
Zazwyczaj producenci samochodów chwalą się niezwykłymi zasięgami pojazdów elektrycznych, które często nie sprawdzają się w rzeczywistych warunkach. Renault również nieco przesadziło z możliwościami hybrydy typu plug-in, twierdząc, że zasięg wynosi 95 km bez konieczności używania benzyny. Ta wartość wydaje się idealna, potencjalnie osiągalna tylko w idealnych okolicznościach — optymalnej temperaturze, płaskim terenie i sprzyjającym wietrze. W rzeczywistych warunkach osiągi są nieco mniej imponujące, ale nadal godne pochwały.

Podczas jazdy hybrydowym Rafale po mieście, od jednego światła do drugiego, a także na szybszych odcinkach, gdzie prędkość dochodzi do 80 km/h, udało mi się pokonać dystans 70 km. Jak na hybrydę typu plug-in, jest to godne pochwały osiągnięcie. Ponadto, ponieważ miałem możliwość ładowania pojazdu zarówno w pracy, jak i w garażu (cieszę się korzyścią posiadania oddzielnego garażu, mimo że mieszkam w bloku), mogłem skutecznie jeździć „na prądzie” przez dłuższy czas.

Energię można uzupełnić ze standardowego gniazdka 230 V, zapewniającego maksymalną moc 3,7 kW, przy teoretycznym czasie ładowania około pięciu godzin. Jednak w rzeczywistości często trwa to znacznie dłużej, ponieważ starsze systemy elektryczne mogą nie obsługiwać takich poziomów mocy. Alternatywą jest użycie wallboxa z prądem przemiennym, który umożliwia ładowanie w czasie krótszym niż godzina. Jednak instalacja takiego systemu wymaga połączeń o ulepszonych parametrach, co może być kosztowne. Na szczęście hybrydy typu plug-in można odpowiednio naładować ze standardowego gniazdka, po prostu podłączając je na noc.

Renault Rafale – wydajność czy efektywność, wybór należy do Ciebie
Podczas jazdy po mieście masz możliwość priorytetowego traktowania wydajności lub oszczędzania energii. Możesz wybierać między trybami jazdy, które faworyzują wydajność, efektywność lub aktywują cały układ hybrydowy, a nie tylko komponent elektryczny. Tryb Pure jest najskuteczniejszy na obszarach miejskich, ponieważ pozwala pojazdowi na jazdę wyłącznie na energii elektrycznej, gdy tylko jest to możliwe. Po rozładowaniu akumulatora automatycznie
Źródło