Biznes Fakty
Czy Twoja praca przetrwa erę sztucznej inteligencji? Lista zagrożonych zawodów i plan ratunkowy
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i automatyzacji już teraz wypierają ludzkie role w różnych dziedzinach, umożliwiając organizacjom szybsze i tańsze wykonywanie zadań. Najnowsze prognozy wskazują, że do 2027 roku aż 30% miejsc pracy w Polsce może zostać zautomatyzowanych. Jest to zgodne z szerszym globalnym trendem. Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) przewiduje, że na całym świecie zniknie około 83 milionów miejsc pracy, a jednocześnie powstanie zaledwie 69 milionów nowych, co doprowadzi do utraty netto 14 milionów etatów do 2027 roku. Kierując się pragmatyzmem, wskazujemy, które zawody są obecnie zagrożone i jak możesz zabezpieczyć swoje zatrudnienie.
Przedstawiamy przegląd zawodów, w których sztuczna inteligencja jest już w stanie osiągać rezultaty porównywalne z ludzkimi lub je przewyższające – często przy niższych kosztach i szybciej. Pokazujemy, jak sztuczna inteligencja zastępuje te zawody – czy to poprzez wdrażanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, czy inwestycje w systemy, takie jak platformy reklamowe oparte na algorytmach. Ponadto przedstawiamy sugestie dla osób wykonujących te wrażliwe zawody, aby mogły utrzymać swoją obecność na rynku pracy w obliczu rewolucji technologicznej.
Zobacz też: Nie młot, ale nowy gatunek. Autor „Sapiens” ostrzega przed sztuczną inteligencją
Zawody najbardziej narażone na zastąpienie sztuczną inteligencją
Zacznijmy od zawodów, które obecnie wiążą się ze znacznym ryzykiem.
Specjaliści ds. mediów społecznościowych i marketingu internetowego
Przez wiele lat firmy powszechnie zatrudniały osoby odpowiedzialne za zwiększanie zasięgu organicznego w mediach społecznościowych. Jednak dziś media społecznościowe stały się domeną rządzoną głównie przez algorytmy i płatne promocje.
Zasięg organiczny ewidentnie spada – nawet zgromadzenie dziesiątek tysięcy obserwujących na platformach takich jak Facebook czy LinkedIn nie gwarantuje, że większość z nich zobaczy Twoje posty. Platformy takie jak Meta celowo ograniczają widoczność niepromowanych treści, zmuszając firmy do przeznaczania budżetów na reklamę, jeśli chcą dotrzeć do swoich odbiorców.
W praktyce oznacza to, że inwestowanie w płatne kampanie reklamowe przynosi obecnie lepsze rezultaty w porównaniu z działaniami osób skupionych na organicznych mediach społecznościowych . Za te same pieniądze, co specjalista, można osiągnąć większy ruch i konwersje dzięki zaawansowanym systemom targetowania reklam opartym na sztucznej inteligencji (np. Meta Ads lub Google Ads wykorzystującym zautomatyzowane strategie).
Co więcej, generatywna sztuczna inteligencja ułatwia produkcję treści na dużą skalę. Możesz w pełni zautomatyzować całe konto w mediach społecznościowych, publikując znacznie więcej postów i materiałów wizualnych, niż byłby w stanie stworzyć pojedynczy pracownik.
Ten wzrost liczby treści jeszcze bardziej zaostrza rywalizację o uwagę użytkowników online, co ponownie przynosi korzyści tym, którzy wykorzystują algorytmy reklamowe . W związku z tym rola tradycyjnego specjalisty ds. mediów społecznościowych ewoluuje: zamiast ręcznie budować zasięg, muszą oni coraz częściej pełnić rolę strategów kampanii (zarządzając sztuczną inteligencją i treściami) lub menedżerów społeczności, zapewniając wartościowe zaangażowanie tam, gdzie algorytm zawodzi.
Pracodawcy dążą do zwrotu z inwestycji, a w obszarze mediów społecznościowych jest on najczęściej kierowany na stronę z treściami lub sklep internetowy. Jeśli reklama generuje więcej przekierowań, możesz skupić się na budowaniu bazy klientów, na przykład poprzez newslettery. Z czasem będziesz w stanie zbudować i zarządzać bazą, gdzie wysyłanie wiadomości będzie znacznie tańsze niż reklama. W rezultacie pracodawcy ponownie dostrzegą, że zapewniasz wyższy zwrot z inwestycji, a szczerze mówiąc, będziesz bardziej rentowny.
Copywriterzy i twórcy treści
Generatywna sztuczna inteligencja w dziedzinie lingwistyki osiągnęła etap, który pozwala jej niemal natychmiast tworzyć trafne teksty na określone tematy. Dla firm oznacza to możliwość automatyzacji wielu prostych zadań copywritingowych. Opisy produktów w e-commerce, proste artykuły prasowe i wpisy na blogach o przewidywalnej strukturze – wszystko to może być teraz generowane przez sztuczną inteligencję.
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są już na tyle zaawansowane, że umożliwiają tworzenie prostych tekstów o odpowiedniej jakości, zwłaszcza jeśli chodzi o treści schematyczne i powtarzalne.
Wiele organizacji już z tego korzysta. Na przykład polskie platformy sklepów internetowych zintegrowały ChatGPT, aby automatycznie generować opisy – umożliwiając sprzedawcom stworzenie unikalnego opisu produktu, dopasowanego do kryteriów SEO, za pomocą jednego kliknięcia, zamiast zlecać to zadanie copywriterowi. Koszt takiej usługi stanowi ułamek ludzkiej pensji, a szybkość jest nieporównywalnie większa.
Według opisu narzędzia „AI Descriptions” dla sklepów internetowych, generowanie treści za pomocą sztucznej inteligencji jest znacznie tańsze i szybsze niż tradycyjne pisanie, dzięki czemu firmy mogą bez wysiłku tworzyć setki opisów i oszczędzać koszty.
Na całym świecie media również eksperymentują ze sztuczną inteligencją – od agencji informacyjnych, które automatycznie produkują raporty finansowe, po platformy rozrywkowe, które wykorzystują modele GPT do pisania quizów i artykułów. W praktyce oznacza to zmniejszone zapotrzebowanie na młodszych copywriterów i twórców treści .
Bardziej złożone formy, wymagające charakterystycznego stylu, głosu marki lub badań dziennikarskich, nadal lepiej realizują ludzie. Niemniej jednak, w obszarze masowo produkowanych treści informacyjnych i marketingowych, firmy często rezygnują z zatrudniania dodatkowych copywriterów na rzecz subskrypcji narzędzi do pisania opartych na sztucznej inteligencji.
Co możesz zrobić? Zapewnij unikalną treść dla swoich opisów – spostrzeżenia ekspertów, oryginalne dane zebrane z własnych ankiet i sondaży, a także poszerz swoją wiedzę z zakresu SEO i optymalizacji treści o najnowsze algorytmy i mechanizmy, takie jak AI Overview . Jeśli terminy takie jak bliskość kosinusów czy wektoryzacja nie są dla Ciebie w tej chwili zrozumiałe, to teraz masz punkt wyjścia do poszerzenia swojej wiedzy w zakresie tworzenia treści pisanych do internetu.
Pracownicy obsługi klienta i centrum telefonicznego
Chatboty i boty głosowe stają się nowymi przedstawicielami pierwszej linii w obsłudze klienta. Rozmowy telefoniczne i czaty z użytkownikami mogą być w dużej mierze zarządzane przez sztuczną inteligencję — prognozy wskazują, że nawet 70-75% takich interakcji można zautomatyzować.
Klienci coraz częściej rozwiązują swoje problemy, kontaktując się z inteligentnym asystentem czatu na stronie internetowej lub z automatycznym głosem na infolinii, dostępnym przez całą dobę. Globalne korporacje inwestują
Źródło