Biznes Fakty
Biedronka i Lidl wprowadzają nową prowizję od zakupów. Data już znana.
Biedronka, Lidl i inne duże sieci handlowe wkrótce zaczną pobierać nową prowizję od zakupów. To, czy ją zapłacimy, będzie zależało od tego, jakie towary kupimy. Wynika to z nadchodzącego wprowadzenia systemu kaucji i zwrotów.

Wprowadzenie nowej opłaty planowane jest na 1 października 2025 roku. Jest to konsekwencją wprowadzenia systemu kaucji i zwrotu, którego celem jest stymulowanie recyklingu plastikowych butelek, szklanych pojemników i słoików. Będzie to możliwe dzięki zwrotowi uiszczonej wcześniej opłaty, doliczanej do ceny określonego rodzaju opakowań w sklepach.
System depozytowy i nowa prowizja zaczną obowiązywać od 1 października 2025 r.
System kaucji i zwrotu miał wejść w życie 1 stycznia 2025 roku. Jednak zmiany w przepisach wprowadzone pod koniec 2024 roku przesunęły datę rozpoczęcia. Nowe przepisy wejdą w życie 1 października 2025 roku. Zgodnie z nowymi przepisami, w sklepach o powierzchni powyżej 200 metrów kwadratowych zostaną zainstalowane specjalne maszyny do recyklingu niektórych rodzajów opakowań.
W ustawie o systemie kaucyjnym ustawodawca wyodrębnił trzy rodzaje opakowań, za które pobierana jest kaucja (zwracana po zwrocie opakowania do automatu):
- butelki plastikowe do 3 litrów – 50 groszy,
- butelki szklane wielokrotnego użytku do 1,5 litra – 1 zł,
- puszki metalowe do 1 litra – 50 groszy.
Za każdy pakiet objęty systemem kaucji będziemy płacić nową opłatę. Oznacza to, że np. za trzy butelki plastikowe zapłacimy 1,50 zł, a za cztery butelki szklane – 4 zł, i tak dalej.
Biedronka i Lidl są gotowe do recyklingu. W sklepach pojawiły się już specjalne automaty vendingowe.
Biedronka i Lidl rozpoczęły już instalację w swoich sklepach automatów do wydawania kuponów za zwrócone opakowania. Lidl rozpoczął testy w 2022 roku, podobnie jak Biedronka, która rozpoczęła instalację automatów do recyklingu w swoich sklepach w 2023 roku.
W obu sieciach automaty wydają kupon o wartości 5 groszy za zwrot opakowania, którym można zapłacić za zakupy. Działanie automatów przed wprowadzeniem systemu kaucyjnego miało na celu edukację klientów na temat nowego systemu.
Polacy popierają system kaucyjny. Prawie 9 na 10 respondentów.
Austriacka marka spożywcza Waterdrop przeprowadziła badanie dotyczące wprowadzenia systemu kaucji i zwrotu w Polsce. Okazało się, że zdecydowana większość Polaków jest pozytywnie nastawiona do tej inicjatywy. 88,3% respondentów zadeklarowało poparcie dla wprowadzenia systemu kaucji i zwrotu lub możliwości zwrotu jednorazowych butelek plastikowych.