Niemiecki przemysł samochodowy pogrążony jest w kryzysie. Pracę straciło już 50 000 osób.

Niemiecki przemysł samochodowy znajduje się w poważnym kryzysie: w zeszłym roku pracę straciło prawie 50 000 osób, a przychody spadły o 1,6%. Firmy takie jak Mercedes-Benz i Volkswagen wprowadzają programy redukcji kosztów. „Znaczna utrata miejsc pracy jest nieunikniona” – ostrzega Jan Broerhilker, ekspert EY, cytowany przez Bild.

Aa7d5b3f05f047f7b777bd33ca7b4492, Biznes Fakty Branża motoryzacyjna stoi w obliczu poważnych problemów, 50 000 osób straciło już pracę / 123RF/PICSEL

W branży narasta poważny kryzys. Firmy wdrażają programy oszczędnościowe.

Niemiecki przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu poważnych wyzwań. W ciągu ostatnich 12 miesięcy pracę straciło prawie 50 000 pracowników , podczas gdy firmy takie jak Mercedes-Benz, Volkswagen, Bosch, Continental i ZF wdrażają programy redukcji kosztów.

Z analizy firmy doradczej EY, opartej na danych Federalnego Urzędu Statystycznego, wynika, że na dzień 30 czerwca 2025 r. cały niemiecki przemysł zatrudniał 5,42 mln pracowników – o 114 tys. mniej niż w roku poprzednim, co oznacza spadek o 2,1%. Od 2019 r., czyli przed wybuchem pandemii koronawirusa, liczba zatrudnionych spadła o 245 tys., czyli o 4,3%.

Według EY, w drugim kwartale 2025 roku obroty całego sektora przemysłowego spadły o kolejne 2,1%, co było ósmym z rzędu kwartałem z ujemnym wynikiem. Spadek odnotowano we wszystkich sektorach z wyjątkiem elektrotechniki. W branży motoryzacyjnej przychody spadły o 1,6%. Pozostałe sektory również poniosły straty. Sektor budowy maszyn stracił ponad 17 000 miejsc pracy, a metalurgia – około 12 000. Najmniej ucierpiały branże chemiczna i farmaceutyczna: redukcja miejsc pracy była minimalna.

Spór celny z USA i rosnąca konkurencyjność chińskiego przemysłu

Jedną z głównych przyczyn kryzysu jest konflikt celny z USA. Z powodu wysokich ceł na produkty niemieckie eksport za granicę staje się coraz bardziej nieopłacalny . „Gwałtowny spadek eksportu do USA wywarł w ostatnim czasie poważny wpływ na niemiecki przemysł” – podkreśla Jan Broerhilker z EY, cytowany przez „Bild”.

Niemieccy producenci zmagają się również z rosnącą konkurencją ze strony Chin, co doprowadziło do spadku sprzedaży w regionie Bliskiego Wschodu. „ Znacznie niższe marże zysku, nadpodaż i osłabienie rynków zagranicznych sprawiają, że znaczne redukcje zatrudnienia są nieuniknione, szczególnie w Niemczech, gdzie skoncentrowane są funkcje zarządzania, administracji oraz badań i rozwoju” – dodaje Brorkhilker.

Rynek staje się szczególnie trudny dla młodych inżynierów poszukujących pracy. „ Będziemy świadkami wzrostu bezrobocia wśród absolwentów uczelni wyższych , czego Niemcy nie widzieli od dawna” – przewiduje Broerhilker.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *